شناختنامه‌ای از محمدرضا لطفی+فیلم


شناختنامه‌ای از محمدرضا لطفی+فیلم

امروز 17 دی‌ماه زادروز محمدرضا لطفی یکی از شخصیت‌های مطرح و تاثیرگذار موسیقی سنتی ایرانی است. لطفی اهل گرگان و زاده سال 1325 بود و در سن 67 سالگی چشم از جهان فروبست.

امروز 17 دی‌ماه زادروز محمدرضا لطفی یکی از شخصیت‌های مطرح و تاثیرگذار موسیقی سنتی ایرانی است. لطفی اهل گرگان و زاده سال 1325 بود و در سن 67 سالگی چشم از جهان فروبست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، امروز 17 دی‌ماه زادروز محمدرضا لطفی یکی از موسیقی‌دانان مطرح هم‌عصر ماست.

محمدرضا لطفی، ردیف‌دان، موسیقی‌دان، آهنگساز و نوازنده برجسته تار، سه‌تار و کمانچه بود و در زمینه موسیقی سنتی ایرانی تحقیق و پژوهش بسیار کرده بود. محمدرضا لطفی طی سال‌های فعالیتش آثاری مطرح تولید کرد که «ایران ای سرای امید»، «کاروان شهید»، «برادر بی‌قراره»، «عشق داند» برخی از آنهاست.

محمدرضا لطفی علاوه بر فعالیت مستمر در عرصه موسیقی یکی از معدود هنرمندانی است که در سال‌های پیش از انقلاب (اوائل دهه پنجاه) با همراهی و همکاری هوشنگ ابتهاج (شاعر معاصر) و زنده‌یاد حسن کامکار (پدر خانواده موسیقی‌دان کامکارها)، انجمن موسیقی «چاووش» را تشکیل داد. اعضای کانون «چاووش» طی سال‌های فعالیتشان 12 آلبوم منتشر کردند که ده‌تا از آنها به صورت رسمی منتشر شد. در میان دوازده آلبوم «چاووش» از شماره دو تا هشت آنها، تحت تأثیر فضای سیاسی ایران در دوران انقلاب ۱۳۵۷ تولید و منتشر شدند.

محمدرضا لطفی علاوه بر تاسیس انجمن و کانون «چاووش» موسس گروه «شیدا» و مکتب‌خانه «میرزا عبدالله» نیز هست.

زنده‌یاد محمدرضا لطفی، طی سال‌های حضورش در عرصه موسیقی با هنرمندانی چون تاج اصفهانی، غلامحسین بنان، محمدرضا شجریان و شهرام ناظری همکاری کرده است. او همچین شاگردهایی را نیز تربیت کرده که اردشیر و بیژن کامکار، حمید متبسم، مجید درخشانی، ارشد طهماسبی برخی از آنها هستند.

محمدرضا لطفی، زاده 17 دی‌ماه سال 1325 و اهل گرگان بود. او صبح روز جمعه، ۱۲ اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۳ در سن 67 سالگی بر اثر سرطان دار فانی را وداع گفت و با مرگش بزرگان موسیقی ایران را متاثر کرد. محمدرضا شجریان، حسن علیزاده و شهرام ناظری برخی از هنرمندانی بودند که پس از مرگ لطفی برای او یادداشت و سوگنامه منتشر کردند.

تصنیف «کاروان شهید» اثری ماندگار از محمدرضا لطفی/ این اثر یکی از آثار مجموعه چاووش است که در سال 1359 توسط شهرام ناظری اجرا شده است

بخشی از کنسرت محمدرضا لطفی در کاخ نیاوران/ سه‌تار محمدرضا لطفی، تنبک محمد قوی حلم، بداهه نوازی در آواز ابوعطا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


در مسکو عدم واکنش سران شورای اروپا به حمله تروریستی در کروکوس را شرم آور خواندند