نیسان متامتریال صوتی سبک‌ وزن را رونمایی کرد


نیسان متامتریال صوتی سبک‌ وزن را رونمایی کرد

متامتریال صوتی نیسان که در نمایشگاه CES 2020 رونمایی شد، درمقایسه‌با مواد عایق صدا فعلی خودروها 75 درصد سبک‌تر است.

مواد عایق صدا در تولید خودروهایی با کابین راحت و آرام نقش بسیار مهمی دارند که شاید بیشتر افراد این موضوع را چندان مهم در نظر نگیرند. بااین‌حال، تیم مهندسی نیسان جزو این افراد نیستند و مواد عایق صدای بسیار سبکی تولید کرده‌اند که «متامتریال صوتی» نام دارد.

نیسان که فناوری جدیدش را در نمایشگاه CES 2020 به‌نمایش گذاشته است، متامتریال صوتی را راه‌حلی خلاقانه برای تولید عایق صدا بهتر و باکیفیت‌تر تعریف می‌کند. در این فناوری، ساختار کلی مواد به‌صورت مشبک با روکش پلاستیکی است. روکش پلاستیکی می‌تواند با کنترل لرزش هوا، انتقال صداهایی با فرکانس‌های گسترده (۵۰۰ تا ۱۲۰۰ هرتز) را محدود کند. صداهای پیشرانه‌ی خودرو و حرکت در جاده از این دسته هستند.

نیسان متامتریال صوتی سبک‌ وزن را رونمایی کرد

پوشش عایق صدا موضوع جدیدی در خودروسازی نیست؛ اما نیسان اشاره می‌کند بیشتر نمونه‌های فعلی با استفاده از لاستیک سنگین تولید می‌شوند. وزن زیاد مواد عایق صدا در خودرو دشمن اصلی عملکرد فنی و مصرف سوخت بیشتر است. متامتریال صوتی نیسان مثل پوشش‌های عایق صدای فعلی کارایی دارد؛ اما وزنش یک‌چهارم آن‌ها است. علاوه‌بر وزن کمتر، هزینه‌ی تولید محصول جدید نیسان نیز مشابه یا حتی ارزان‌تر از پوشش‌های سنگین عایق صدا خواهد بود. بنابراین، متامتریال نیسان دربرابر نمونه‌های فعلی عایق صدای خودرو ضعفی ندارد.

نیسان متامتریال صوتی سبک‌ وزن را رونمایی کرد

پژوهش‌های نیسان برای تولید متامتریال‌های باکیفیت بیش از یک دهه پیش و از سال ۲۰۰۸ شروع شد. در آن سال‌ها، استفاده از مواد عایق صدا بسیار محدود بود؛ مثلا در پژوهش‌های مربوط به آنتن‌های بسیار حساس به موج الکترومغناطیسی استفاده می‌شد. نیسان اعلام نکرده است چه زمانی از متامتریال صوتی‌اش در خودروها استفاده می‌کند؛ البته متخصصان این شرکت ژاپنی اشاره کرده‌اند برای اثربخشی اقتصادی و هزینه‌ها، این فناوری باید به تولید انبوه برسد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


خواب فرهاد در بیداری