تصفیه هوای خانه در زمان آلودگی هوا با 8 روش شگفت انگیز


تصفیه هوای خانه در زمان آلودگی هوا با 8 روش شگفت انگیز

آلاینده‌های موجود در هوا به مرور زمان طیف گسترده‌ای از بیماری‌های اساسی را منجر می‌شوند که بعضاً در مراحل پیشرفته زندگی فرد را تهدید می‌کند. شناسایی و انجام برخی از راهکارهای عملی تصفیه هوای خانه در زمان آلودگی هوا امری ضروری است.

تصفیه هوای خانه در زمان آلودگی هوا با 8 روش شگفت انگیز


ستاره |
سرویس خانه داری – آیا می‌دانید که هوای درون داخل خانه می‌تواند تا پنج برابر از هوای بیرون آلوده‌تر باشد؟ غفلت از سلامت هوایی که روزانه در خانه تنفس می‌کنیم، زمینه‌ساز بیماری‌هایی چون حساسیت‌های جدی، آسم یا سردرد مکرر شده و حتی می‌تواند بر عملکرد دستگاه گوارش تأثیر منفی بگذارد. تصفیه هوای خانه در زمان آلودگی هوا ضمن کمک به سلامت جسمی فرد، میزان استرس را تا حد زیادی کاهش داده و آرامش را به انسان هدیه می‌دهد. در این مقاله به ساده‌ترین راهکارهای تصفیه هوای خانه می‌پردازیم و ثابت می‌کنیم که حتی بدون نیاز به خرید دستگاه‌های تصفیه هوای گران‌قیمت نیز می‌توانید هوای تازه استشمام کنید. با ما همراه باشید.

در این مطلب بخوانید:
استفاده از گیاهان خانگی جایگزین کردن شمع‌های موم زنبور عسل سوزاندن روغن‌های اساسی استفاده از ذغال بامبو فعال تعویض مرتب فیلترهای هوا روشن کردن پنکه سقفی روشن کردن لامپ‌های نمکی از بین بردن منبع آلودگی‌

استفاده از گیاهان خانگی

نگهداری از گیاهان خانگی، درست همانند رفتن به بیرون از خانه برای نفس تازه کردن، هوای تازه را وارد خانه می‌کنند. این گیاهان کاربردهای زیادی دارند که مهم‌ترین آن‌ها تصفیه کاملاً طبیعی هوای درون خانه است. معرفی ۱۰ گیاه تصفیه کننده هوا و زینتی برای منزل را بخوانید و آنها در نقاط مختلف خانه قرار دهید تا از حداکثر مزایای تصفیه‌کنندگی آن‌ها بهره‌مند گردید. برخی دیگر از گیاهان خانگی که به تصفیه هوای آلوده معروف هستند، عبارت‌اند از:


۱. گیاه آلوئه ورا

آلوئه ورا به دلیل خواص درمانی فوق‌العاده‌ی آن برای بدن بسیار محبوب است؛ این گیاه فرمالدهید و بنزن را از هوای داخل خانه می‌زداید و زیر نور خورشید، بهترین میزان رشد را خواهد داشت.


۲. نخل اریکا

بسیاری از افراد از نخل اریکا برای روشن کردن فضای درون خانه استفاده می‌کنند. این نخل با ویژگی‌های خاصی که دارد، یکی از بی‌دردسرترین نخل‌های ممکن برای پرورش در خانه است. این گیاه به جذب بنزن، مونوکسید کربن و فرمالدهید موجود در هوا شهرت دارد.

بیشتر بخوانید: با روش نگهداری نخل اریکا و فونیکس آشنا شوید


تصفیه هوای خانه در زمان آلودگی هوا با 8 روش شگفت انگیز


۳. شکوفه‌های ارکیده

این گیاه زیبا علاوه بر پاکیزه کردن هوای درون خانه، زیبایی دو چندان به محیط نشیمن شما می‌بخشد. گیاه ارکیده آلاینده زایلن که از چسب و رنگ تولید می‌شود را از بین می‌برد. توجه داشته باشید که این گیاه به نور کافی و خاک مناسب نیاز دارد.

بیشتر بخوانید: نحوه نگهداری گل ارکیده و روش‌های تکثیر


۴. گیاه گل مار

شاید برایان عجیب باشد که گیاه مار قادر است تا ۱۰۷ آلاینده شناخته شده هوا از جمله کلروفرم، فرمالدهید، مونوکسید کربن، زایلن، بنزن، مونوکسید نیتروژن و تری کلر اتیلن را از بین ببرد. این گیاه برای مبتدیان و افرادی که چیزی از باغبانی سر در نمی‌آورند، بهترین گزینه است زیرا به حداقل نگهداری و مراقبت لازم نیاز دارد.

۵. سرخس بوستون

این گیاه آلاینده‌های فرمالدهید، زایلن و بنزن که به‌طور کلی در رنگ‌ها و دود اگزوز بنزین یافت می‌شود را به راحتی تصفیه می‌کند. سرخس بوستون در تابستان به صورت هفتگی و در زمستان به صورت ماهانه آبیاری می‌شود.

بیشتر بخوانید: روش نگهداری و تکثیر گیاه سرخس در منزل


۶. گیاه عنکبوتی

گیاه عنکبوتی، نام خود را از ظاهر خود گرفته و دارای برگ‌های عنکبوت مانندی است که از گیاه مادر آویزان دیده می‌شود. این گیاه به طور مؤثری فرمالدهید، منواکسید کربن و سایر سموم را از هوا می‌زداید و به مراقبت چندانی نیاز ندارد. گلدان گیاه عنکبوتی را در نور غیرمستقیم، اما روشن قرار دهید و به خوبی آبیاری کنید.

بیشتر بخوانید: نحوه تکثیر و نگهداری گل عنکبوتی در منزل


۷. پتوس طلایی

پتوس طلایی ورژن برگ‌دار گیاه گل مار است. این گیاه با زیبایی چشم‌نواز، به سرعت آلودگی هوای خانه را رفع کرده و هوایی تازه به شما هدیه می‌دهد. این گیاه به جذب فرمالدهید معروف است. پتوس طلایی به نور خاصی نیاز ندارد و به سادگی رشد می‌کند.

بیشتر بدانید: قلمه زدن پتوس چگونه است؟


تصفیه هوای خانه در زمان آلودگی هوا با 8 روش شگفت انگیز


۸. گل داوودی

گل داوودی از گیاهان شکوفه‌دار است که به فضای درون خانه تازگی و رنگ می‌بخشد. این گل برای رشد کافی به نور زیاد نیاز دارد؛ از این رو مناسب‌ترین جا برای این گلدان، روی بالکن و ایوان خانه است. گل داودی به جذب بنزن که در مواد شوینده، پلاستیک، رنگ‌ها و آفت‌کش‌ها یافت می‌شود، شهرت دارد.

بیشتر بخوانید: نحوه کاشت گل داوودی در گلدان


۹. گل لی‌لی صلح

این گیاه ظریف و زیبا از قابلیت جذب بسیار قدرتمندی برخوردار است که وجود آن را در خانه مخصوصاً در این روزها ضروری می‌کند. گل لی‌لی صلح قادر است تا تری کلر اتیلن، فرمالدهید و سایر آلاینده‌های موجود در هوا را به سرعت جذب کند. این گیاه در نور کم نیز زنده مانده و رشد می‌کند.

جایگزین کردن شمع‌های موم زنبور عسل

اگر از وجود شمع بر سر میز غذا لذت می‌برید، پیشنهاد می‌کنیم به طور ویژه در آلودگی این روزها به جای شمع‌های پارافینی از شمع موم زنبور عسل استفاده کنید. موم زنبور عسل یک ترکیب طبیعی است و بر خلاف شمع‌های پارافینی که از نفت ساخته شده و به هنگام سوختن آلاینده آزاد می‌کنند، تمیز می‌سوزد و هوای خانه را پاکیزه نگه می‌دارد. حتی یون‌های منفی که شمع‌ موم عسل آزاد می‌کند، آلرژن‌های موجود در هوای خانه مثل ذرات گرد و غبار و شوره را از بین می‌برد و از این رو برای افرادی که به آسم و آلرژی شدید مبتلا هستند، از این نظر نیز مفید است. شاید قیمت این شمع‌ها کمی بیشتر از شمع‌های سنتی باشد؛ اما موم زنبور عسل خیلی کندتر می‌سوزد و ماندگارتر است.

تصفیه هوای خانه در زمان آلودگی هوا با 8 روش شگفت انگیز


سوزاندن روغن‌های اساسی

سوزاندن روغن‌های اساسی یک راهکار عالی برای تصفیه هوای خانه و بهره‌مندی از بی‌شمار مزایای سلامتی این روغن‌ها است. برای بهترین نتیجه ممکن، روغن‌های باکیفیت و اصل را در چند نقطه از خانه روی مشعل‌های کوچک ریخته و بسوزانید.

استفاده از ذغال بامبو فعال

ذغال فعال که تحت عنوان کربن فعال نیز شناخته می‌شود، از بهترین گزینه‌های تصفیه طبیعی هوای درون خانه به شمار می‌آید که بدون آزاد کردن هیچ بویی، سموم موجود در هوا را جذب کرده و هوای خانه را پاکیزه می‌کند. ساختار متخلخل ذغال چوب بامبو تمام باکتری‌ها، آلاینده‌های مضر و آلرژن‌ها را از هوا پاک کرده و با جذب رطوبت و بستن منافذ، از رشد کپک جلوگیری خواهد کرد.

تعویض مرتب فیلترهای هوا

یکی از ساده‌ترین راه‌های تصفیه‌ هوای درون خانه، تعویض منظم فیلتر هوای سیستم گرمایشی و سرمایشی خانه است.

بیشتر بدانید: بهترین دستگاه تصفیه هوا چه ویژگی هایی دارد؟


روشن کردن پنکه سقفی

در فصول معتدل تابستان و پاییز برای کمک به گردش هوا در منزل از پنکه سقفی استفاده کنید. پنکه سقفی ضمن خنک کردن فضای خانه، می‌تواند هوای آلوده حتماً از تهویه خارج کرده و هوای تازه در محیط پخش کند.

روشن کردن لامپ‌های نمکی

بدون شک می‌دانید که لامپ‌های نمکی صورتی هیمالیا به جذب سموم موجود در هوا محبوب و مشهور هستند. این تصفیه کننده طبیعی، همانند یک شب خواب بسیار کوچک بوده و می‌توان آن را در بخش دلخواه خانه قرار داد و از مزایای تصفیه‌کنندگی آن بهره برد.

تصفیه هوای خانه در زمان آلودگی هوا با 8 روش شگفت انگیز


از بین بردن منبع آلودگی‌

سعی کنید تا حد امکان از مواد شیمیایی که حاوی سموم کمتری هستند، استفاده کرده و پاک‌کننده‌های طبیعی مانند سرکه سفید یا جوش شیرین را جایگزین کنید. در این روزهای پر از غبار آلودگی، مقداری سرکه را با آب مخلوط کرده، درون یک قابلمه بریزید و روی اجاق بگذارید تا فضای خانه را پاک‌سازی کند.

کلام آخر

هرگونه تلاش در جهت تصفیه هوای خانه برای سلامتی و رفاه خانواده حائز اهمیت فراوان است و نتیجه‌ی آن را به مرور بر کیفیت زندگی خود مشاهده خواهید کرد. در این مقاله چندین راهکار علمی معرفی شد که با عمل به آن‌ها به راحتی و به گونه‌ای کاملاً طبیعی می‌توانید کیفیت هوای درون منزل خود را تا حد زیادی بالا برده و آلاینده‌های موجود در خانه را دفع کنید. فراموش نکنید که هوای آلوده برای مادر باردار و جنین بسیار خطرناک است. در همین رابطه پیشنهاد می‌کنم باتاثیر آلودگی هوا بر جنین و زنان باردار نیز آشنا شوید. اگر شما نیز راه‌های دیگری برای تصفیه هوای خانه در زمان آلودگی هوا می‌شناسید، نظرات و تجربیات خود را با ما و همراهان ستاره به اشتراک بگذارید. از همراهی شما سپاس‌گزاریم.

برگرفته از: emagazine و timesofindia

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان