پماد تریامسینولون برای واژن، چه کاربردی دارد؟


پماد تریامسینولون برای واژن، چه کاربردی دارد؟

سه ماه است که اقدام به بارداری کرده ام و احساس خارش و سوزش در ناحیه تناسلی و واژنم دارم.

سوال مخاطب نی‌نی‌بان: سه ماه است که اقدام به بارداری کرده ام. این ماه احساس خارش و سوزش کمی در ناحیه تناسلی و واژنم کردم و رفتم دکتر و برایم پماد تریامسینولون ان ان تجویز کرد که روزی سه بار به موضع بمالم. همچنین از پماد کلوتریمازول هر شب در ناحیه واژنم استفاده کنم. این ها چه داروهایی هستند؟ آیا تا زمانی که از این ها استفاده می کنم نباید باردار شوم؟
پماد تریامسینولون برای واژن، چه کاربردی دارد؟
پاسخ دکتر بهرام ایروانی، متخصص زنان و زایمان:
پماد اول یعنی تریامسینولون ان ان، پمادی است که از آن برای کم کردن خارش استفاده می شود و در واقع کارش کم کردن حس خارش و سوزش در بیمار است. داروی دوم یعنی پماد کلوتریمازول را کسانی استفاده می کنند که شاید درگیر قارچ باشند و احتمالا شما هم درگیر قارچ بوده اید که پزشک برای تان این پماد را تجویز کرده است. نکته دیگر در خصوص این پماد این است که زمانی که فرد باردار می شود، قارچ ها فرصت بیشتری برای رشد پیدا می کنند و این پماد می تواند قارچ ها را از بین ببرد. از این پماد بیش از یک هفته استفاده نکنید چون استروئید دارد و باعث نازک شدن پوست می شود. استفاده از این پمادها هم هیچ ارتباطی به باردار شدن شما ندارد.
مهمترین مطالب در این باره :
تریامسینولون داروی ضد التهاب, ضد خارش و تنگ کننده عروق است که برای درمان بسیاری از بیماری ها تجویز می شود. تریامسینولون به شکل پماد, آمپول و افشانه موجود است. پماد تریامسینولون در رده داروهای کورتیکواستروئیدها قرار می گیرد.

موارد مصرف پماد تریامسینولون (Triamcinolone)
تریامسینولون دارویی موضعی جهت رفع التهاب, خارش بدن و دیگر علایم پوستی می باشد. ساز و کار فعالیت ضد التهابی این دارو هنوز نامشخص است. آزمایشات مختلفی از جمله آزمایش انقباض عروق برای مقایسه و پیش بینی توانمندی ها و یا تاثیرات بالینی کورتیکواستروئیدهای موضعی انجام می شود. برخی از نتایج این آزمایشات نشان داده است که ارتباط قابل تشخیصی بین توانایی انقباض عروق و اثرات درمانی در انسان وجود دارد. کاهش خارش, قرمزی و تورم ناشی از بسیاری بیماری های پوستی از جمله مهمترین موارد مصرف پماد تریامسینولون می باشد.
در صورت هر گونه حساسیت به مواد تشکیل دهنده این پماد, توصیه می شود از مصرف آن اجتناب کنید و در صورت استفاده و مشاهده هر گونه علایم غیر طبیعی سریعا به پزشک مراجعه نمایید. همچنین در صورت نیاز به هر گونه عمل جراحی و مراقبت های پزشکی , پزشک خود را از مصرف این پماد مطلع سازید.
این پماد تنها برای ناحیه خارجی بدن قابل استفاده است و از مصرف آن درون چشم, بینی و یا دهان اجتناب کنید و در صورت استفاده سریعا ناحیه درون بدن را با آب سرد شستشو دهید. همچنین این دارو را باید دقیقا مطابق با نظر پزشک مصرف کنید, از مصرف بیش از حد آن جدا خودداری کنید.
در صورتی که علایم بیماری پوستی با مصرف این دارو در عرض دو هفته بهتر نشد و یا تشدید یافت, سریعا به پزشک مراجعه کنید. قبل از مصرف این پماد, در صورت مصرف هر گونه دارو و یا تمیز کننده پوست, آن ها را به پزشک گزارش دهید. در برخی از موارد استفاده از کورتیکواستروئیدها مانند پماد تریامسینولون نرخ رشد در کودکان و نوجوانان را تحت تاثیر قرار می دهد.
به همین دلیل در صورت تجویز این دارو برای کودکان و نوجوانان ممکن است نیاز به کنترل نرخ رشد آن ها باشد. مصرف این دارو در زمان بارداری و شیردهی باید تحت نظر پزشک صورت گیرد.
پماد تریامسینولون برای واژن، چه کاربردی دارد؟
شایع ترین عوارض پماد تریامسینولون
سوزش خفیف و موقت یکی از شایع ترین عوارض این دارو می باشد. در صورت تشدید و یا باقی ماندن طولانی مدت این عارضه, توصیه می شود سریعا به پزشک مراجعه کنید. در برخی موارد مصرف این پماد موجب عوارض شدید و جدی می شود که در صورت مشاهده هر یک از این عوارض باید سریعا به پزشک مراجعه شود. برخی از این عوارض خطرناک به شرح زیر می باشد.
- علایم واکنش های شدید آلرژیک: جوش؛ کهیر؛ خارش، مشکلات تنفسی، تنگی و درد قفسه سینه، ورم دهان، صورت، لب ها و زبان
- بروز جوش های پوستی آکنه مانند
- رشد بیش از حد مو
- اختلال در بهبود زخم ها
- التهاب فولیکول های مو
- التهاب اطراف دهان
- خارش، سوزش، خشکی، قرمزی یا تورم پوست
- علائم کاهش قند خون بالا: گیجی؛ خواب آلودگی؛ گرگرفتگی؛ تنفس بد بو، افزایش تشنگی یا گرسنگی و یا ادرار, افزایش سرعت تنفس
- نازک شدن، نرم شدن، یا تغییر رنگ پوست
پماد تریامسینولون برای بهبود بسیاری از علایم بیماری های پوستی تجویز می شود, با این وجود استفاده از آن بدون نظر پزشک خطرناک است و ممکن است سبب بروز عوارض جدی و شدید شود.

عفونت قارچی
چطور بفهمیم که دچار عفونت های قارچی واژن شده ایم؟ عفونت قارچی واژن و یا قارچ واژن یکی از مشکلات دستگاه تناسلی زنان می باشد که به دلیل رشد بیش از حد قارچ ها درون واژن ، بروز می کند . از جمله علائم قارچ واژن ، بوی بد ، خارش بیش از حد واژن و همینطور احساس درد در زمان نزدیکی می باشد .
در صورتی که خانمی به عفونت قارچی واژن مبتلا باشد اما در صدد یافتن علت آن و درمان قارچ واژن برنیاید ، به سوی ابتلا به انواع سرطان های دستگاه تناسلی گام برداشته است !!
چه بهتر است که قبل از اقدام برای درمان عفونت قارچی واژن ، کاری کنیم که این مشکل پیش نیاید . اما در مواقعی هم که با وجود تمام پیشگیری ها ، گریزی از ابتلا نبود ، می توان با مراجعه به پزشک و با مصرف قرص ضد قارچ واژینال و در کل قرار گرفتن تحت درمان دارویی عفونت قارچی واژن مقاوم ، مشکل قارچ واژن را درمان کرد.
با ما همراه باشید تا در این باره اطلاعات کاربردی و خوبی به دست آورید.

عفونت قارچی واژن و یا قارچ واژن چیست؟
اگر پزشک شما بیماری قارچی را به نام های برفک مهبلی، مونیلیاز و کاندیدیاز و یا یک آلودگی ساده مخمری بنامد، در هر صورت آلوده شدن مهبل و آلت تناسلی به قارچ کاندیدا آلبیکانز یک بیماری سرسخت و درمان آن نیز مشکل است .
بر خلاف TV که موجب ترشحات زیاد و نفرت انگیز می گردد . کاندیدا تحریک کننده مهبل وآلت تناسلی است و می تواند به گونه ای تولید خارش نماید که حتی خانم های آرام و با حوصله را کم طاقت و عصبانی کند .
بدیهی است که علائم قارچ واژن مثل خارش زیاد از حد موجب التهاب بیشتر و ورم لب های آلت تناسلی می شود. خراشهای کوچکی که در اثر خارش در پوست ایجاد می گردد راه نفوذی برای ایجاد آلودگی ثانویه به وسیله باکتری ها است.
واضح است که هنگام تخلیه ادرار نیزه به علت اینکه ادرار با بافت های لخت و بدون محفظ برخورد می کند، شخص احساس سوزش می کند.
نوع ترشحات حاصل توسط قارچ واژن در یک خانم نسبت به خانم دیگر متغیر است. در بعضی از خانم ها فقط مقدار کمی ترشح آبکی سفید رنگ تولید می شود. در برخی دیگر، مهبل واقعا خشک است.
در بیشتر موارد امکان دارد یک لخته پنیر مانند مخلوط با ترشحات آبکی در ابتدای مهبل دیده شود. در صورتی که ترشحات زیاد شود، خارشی در سرتاسر آلت تناسلی از جبل عانه تا اطراف مخرج و بر روی ران ها در مجاور آلت تناسلی ایجاد می گردد.

قارچ واژن از کجا می آید؟
از جاهای متفاوتی . نزدیک به40 درصد از خانم ها ، کاندیدا آلبیکانز یکی از ساکنان طبیعی مهبل است. این موجود اغلب در دهان و روده زنها و مردها وجود دارد.
حتی در برخی افراد سالم و بدون آثار آشکار بیماری نیز این قارچ در ادرار، منی و بین دو لایه پوست که نزدیک هم هستند (مثلا در مردهای ختنه نشده در زیر پوست جلوی آلت تناسلی و میان کفل و غیره)، دیده شده است .
تمام این نقاط می توانند به عنوان یک مرکز مولد آلودگی مجدد برای عفونت قارچی واژن عمل نمایند. البته بروز آلودگی مشروط به وجود شرایط مساعد برای فعالیت و رشد قارچ است، در غیر این صورت عفونت قارچی واژن بدون هیچ زیانی در محل خود باقی می ماند.
در خانم هایی که کاندیدا به صورت یک ساکن طبیعی در مهبل زندگی نمی نماید ، قارچ بسادگی از طریق مدفوع آلوده و یا به میزان کمتر از طریق تماس آلت با دهان و یا نزدیکی با مرد آلوده وارد مهبل می شود.
در ضمن شانس توسعه آلودگی دهان به وسیله قارج دیگری (مونیلیا) فوق العاده کم است .
ولی بدون توجه به این که قارچ ساکن طبیعی مهبل باشد و یا به طریقی وارد آن بشود، وضع به همان صورت است که در بالا ذکر گردید. تا زمانی که شرایط برای رشد قارچ نامساعد باقی بماند، اتفاق مهمی رخ نمی دهد.

چه چیزی موجب گسترش عفونت قارچی واژن می شود؟
عوامل زیادی از جمله، حاملگی، مصرف قرص های ضد بارداری، بالا رفتن قند خون، آنتی بیوتیک ها و تعداد زیادی از فاکتورهای ناشناخته دیگر.

چطور حاملگی و قرص های ضد بارداری موجب عفونت قارچی واژن می شوند؟
به وسیله تولید محیطی که برای رشد این انگل کاملا مساعد است . توضیح این مطلب به طور غیر مستقیم ، مربوط می شود به بالا رفتن میزان استروژن در خانم های حامله و خانم هائی که از قرص های ضد بارداری استفاده می کنند.
چون استروژن به طور طبیعی باعث ذخیره گلیکوژن ( نوعی قند ) در سلوله ای مهبل می گردد. بالا رفتن میزان استروژن موجب افزایش گلیکوژن گشته و در نتیجه محیط برای رشد انگل مناسب می شود.

پماد تریامسینولون برای واژن، چه کاربردی دارد؟
گلیکوژن با قارچ واژن چه می کند؟
عفونت قارچی واژن در محیط سرشار از گلیکوژن به خوبی رشد کرده و تکثیر می یابد. تحت چنین شرایطی، در خانمی که ظاهرا سالم به نظر می رسد، آثار آلودگی به تدریج ظاهر می گردد.
برای مثال، استفاده از قرص های ضد بارداری می تواند به سرعت موجب فعالیت و تکثیر قارچ شده تا حدی که میل جنسی را از بین ببرد. در بعضی موارد هنگام آلودگی به وسیله قارچ، خوردن زیاد شیرینی عفونت را شدید تر کرده و ممکن است یک حالت ضعیف مرض قند ایجاد کند. .
در طول حاملگی، آلودگی قارچ امری عادی است و حدودا در 25 – 15درصد از خانم های حامله دیده می شود. قبل از زایمان و پائین آمدن مواد قندی مهبل، درمان به ندرت مفید می باشد.
جالب است بدانید که در تعداد زیادی از خانم های حامله پس از زایمان علائم قارچ واژن برطرف شده و قارچ خود به خود از بین می رود و به درمان احتیاجی نیست.

آیا عفونت قارچی واژن در طول حاملگی بر جنین تاثیر می گذارد؟
به ندرت و در صورتی که موثر باشد فقط در موقع زایمان اثر خواهد داشت. چون نوزاد هنگام تولد از مجرای مهبل عبور می کند، ممکن است به تعدادی قارچ آلوده شود.
بیشتر آلودگی های قارچی (برفک) در نوزادان از این طریق کسب می شود و در ابتدا منحصر به دهان و گلو است. این امراض به سادگی قابل درمان است.

آیا چیز دیگری می تواند موجب تراکم عفونت قارچی واژن بشود؟
آنتی بیوتیکها ( مخصوصا تتراسیکلین و به میزان کمتر پنیسیلین و غیره) . این داروها در مواردی که برای رفع آلودگی هانی مانند گلودرد و آلودگی های مجاری ادراری تناسلی مصرف می شوند، می توانند در خانم های مستعد موجب فعالیت قارچ بشوند.
اگرچه علت این مطلب را مربوط به تقلیل باکتری های مولد مواد ضد قارچی مهبل می دانند، ولی مکانیسم اصلی آن هنوز معلوم نیست.

کشت چیست؟
در مواردی که درمان قطعی یک نوع آلودگی احتیاج به شناسائی دقیق عامل آلودگی (قارچها یا باکتریها) دارد، ترشحات یا مواد حاوی موجود آلوده کننده را بر روی محیط های غذائی مناسب انتقال می دهند و بدین وسیله موجب فراوانی آنها می گردند.
پس از 48-۲4 ساعت، میکروب ها به حد کافی بر روی محیط رشد نموده و می توان آزمایش های خاص مربوط به شناسائی را روی آنها انجام داد. مثلا، برای تشخیص سوزاک در خانم ها، استفاده از کشت حتما ضروری است.

درمان قارچ های مولد آلودگی در مهبل به چه صورت است؟
چون برای کم کردن سریع کاندیدا آلبکانز قرص ضد قارچ واژینال معجزه آسائی وجود ندارد، درمان قارچ واژن به صورت موضعی و با استفاده از کرم انجام می شود.
برای نیل به یک نتیجه کاملا مطلوب، درمان عفونت قارچی واژن مقاوم باید برای مدت دو، و در موارد شدید، پنج هفته ادامه یابد.
این بدین معنی است که از کرم مخصوص (من میکوزتاتین) دو بار در روز برای مدت دو هفته و پس از آن در صورت لزوم یکبار در روز برای مدت ۲-۱ هفته دیگر استفاده شود…
بعضی از خانم ها به علت بی حوصلگی به طور نامطلوب و منقطع از درمان دارویی عفونت قارچی واژن مقاوم و قرص ضد قارچ واژینال استفاده می کنند و یا در مواردی به محض مشاهده علائم بهبودی، از مصرف آن خودداری می ورزند. باید ذکر شود که درمان قارچ واژن ناقص بی فایده است و موجب برگشت مجدد بیماری می شود.
در مواردی که بیماری شدید است می توان برای درمان عفونت قارچی واژن مقاوم از شستشوی داخل مهبل با استفاده از محلول بنفش ژانسین استفاده کرد.
این عمل در رفع آلودگی بسیار موثر است، ولی در موقع استفاده مواظب لباس زیر خود باشید، زیرا در صورت رنگی شدن لباسهایتان، با هیچ گونه پودر لباسشوئی نمی توان رنگ را پاک کرد .
اگر علائم بیماری خیلی شدید نیست، دلیلی برای خودداری از آمیزش وجود ندارد ولی بهتر است برای پیشگیری از التهاب آلت، از کاپوت استفاده شود.

آیا برای درمان قارچ واژن راه دیگری وجود دارد؟
در شرایطی که شخص شفا یافته مجددا آلوده شود ، راه دیگر درمان عفونت قارچی واژن مقاوم ، استفاده از میکوزانتین از طریق دهان می باشد .
علت اینکه در این حالت از قرص ضد قارچ واژینال و داروی خوارکی ضد قارچ استفاده می شود این است که، دارو از رشد قارچ های داخل روده که می توانند از طریق مدفوع موجب آلودگی مجدد مهبل بشوند، نیز جلوگیری می کند.
در ضمن خوردن ماست نیز مفید است زیرا به طور غیرمستقیم باعث کم شدن کاندیدا در داخل روده می شود .
ماست و داروی ضد قارچ فقط بر روی قارچ های داخل روده موثرند و به هیچ عنوان در تماس مستقیم با قارچ های مهبل قرار نمی گیرند. از بین بردن عفونت قارچی واژن تنها از طریق درمان موضعی امکان پذیر است.
یکی از تازه ترین درمان دارویی عفونت قارچی واژن مقاوم که به صورت درمان موضعی بیماری حاد قارچی مفید خواهد بود، مانیزتات ( Monistate ) است که در سال ۱۹۷۹ توسط انجمن دارو شناسان آمریکا ( FDA ) معرفی گردید.
این دارو بدون بو می باشد و چربی آن نسبتا کم است. به نظر می رسد که یکبار استفاده از آن در موقع شب (برای مدت دو هفته) درد را به طور موثری درمان می کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا