تلاش محققان در انزلی برای تولید اقتصادی سوخت زیستی


تلاش محققان در انزلی برای تولید اقتصادی سوخت زیستی

انزلی-ایرنا-محققان پژوهشکده آبزی پروری آبهای داخلی کشور در بندرانزلی در پی یافتن راهکارهایی برای تولید اقتصادی سوختهای زیستی یا بیودیزل هستند.

محمد رضا رمضانی از پژوهشگران این مرکز تحقیقاتی گفت : دسترسی به منابع انرژی قابل اتکاء از نگرانی های همیشگی انسان بوده و میزان مصرف انرژی از نشانه های رشد اقتصادی و یا کارکرد اقتصادی هر کشور محسوب می شود.

وی یاداور شد: طی سه دهه اخیر با وجود نوسانات متعدد ناشی از تغییر در عرضه یا قیمت سوخت ، صنعت سوخت گیاهی روندی رو به رشد داشته و بویژه در دهه اخیر بسیاری از کشورهای جهان ، توسعه این صنعت را آغاز کردند.

رمضانی خاطرنشان کرد: امروزه به دلیل محدودیت ذخایر نفتی و مشکلات زیست محیطی ناشی از استفاده از سوخت های فسیلی تمایل به استفاده از سوخت های جایگزین مثل بیودیزل و بیو اتانول در حال افزایش است.

این پژوهشگر تصریح کرد: سوخت بیودیزل در سال های اخیر به علت تجدیدپذیری و خاصیت آلودگی کمتر ، مناسبترین جایگزین سوخت دیزل محسوب می شود. رمضانی اظهار داشت : منابع اولیه تولید بیودیزل شامل ضایعات چوبی ، تفاله های محصولات کشاورزی ، نیشکر ، انواع جلبک ها و روغن های گیاهی و حیوانی می تواند باشد.

به گفته وی درحال حاضر کشورهایی نظیر برزیل ، کانادا ، آمریکا حرف اول را در این زمینه زده و نیاز انرژی به میزان ۲۰ تا ۵۰ درصد از این راه تامین می کنند.

وی افزود: هر چند در ایران برای رسیدن به این مهم تلاش های بسیار زیادی شده ولی باید از لحاظ اقتصادی و برآورد هزینه کار شود .

این محقق اظهار داشت: در ایران می توان از فیتوپلانکتون های دارای میزان بالای روغن (نظیر اسپیرولینا پلاتنسیس ، ریزوسولینیا و کلامیدوموناس و ...) در صنعت بیودیزل استفاده کرد ولی ذکر دونکته اهمیت دارد نخست اینکه کدام گونه جلبکی برای این کار مناسب است و ثانیا با توجه به فراوانی در منطقه باید روی آنها کار شود تا در نهایت از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه باشد.

این پژوهشکده در سال ۱۲۹۷ به عنوان اولین مرکز تحقیقات در زمینه علوم شیلاتی کشور تاسیس شد.

تمامی آزمایشگاه های این پژوهشکده تحت استاندارد ایزو ۱۷۰۲۵ فعالیت می باشند. تا کنون در این پژوهشکده چند صدپروژه تحقیقاتی ملی، بین المللی و دانشجویی باموفقیت‌ انجام پذیرفته که نتایج آنها راهنمای بخش اجرا در رفع مشکلات و موانع تولید و توسعه شیلات و آبزی پروری در کشور بوده و بیش از ۱۰۰۰ مقاله تحقیقاتی در زمینه های مختلف علمی شیلاتی منتشر شده است. همچنین در سال ۱۳۹۰ موفق به دریافت گواهینامه تعیین صلاحیت در شناسایی بیماری های ویروسی آبزیان از مرکز رفرانس بیماریهای آبزیان اتحادیه اروپا وOIEدر خاورمیانه شده است. در حال حاضر این پژوهشکده از نظر تشکیلاتی دارای ۴ گروه پژوهشی تخصصی شامل گروه تکثیر و پرورش ، گروه ژنتیک و اصلاح نژاد ، گروه اکولوژی آب های شیرین ، گروه بهداشت و بیماریهای آبزیان، یک مرکز ملی تحقیقات فرآوری آبزیان و همچنین ۲ ایستگاه تحقیقاتی با نامهای ایستگاه تحقیقاتی تغذیه و غذای زنده آبزیان و ایستگاه تحقیقاتی تکثیر و پرورش آبزیان( فومن) است.

ارائه روش های نوین آبزی پروری و راه کارهای افزایش تولید آبزیان در کشور،شناسایی و معرفی مکان های مستعد برای احداث مزارع تکثیروپرورش آبزیان، ارزیابی ذخایر و معرفی روش های حفظ و بازسازی ذخایر گونه های در حال انقراض،بررسی روش های افزایش بهره وری و بهینه سازی اقتصاد تولید آبزیان ایجاد امنیت غذایی در صنایع شیلانی کشور،پژوهش در زمینه کاهش ضایعات و زایدات آبزیان به منظور ایجاد ارزش افزوده،پژوهش در زمینه تولید، اقتصاد و بازار آبزیان از جمله اهداف این پژوهشکده است.

·

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیلان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان