درباره عوارض آمپول کتورولاک در بارداری چه می‌دانید؟


درباره عوارض آمپول کتورولاک در بارداری چه می‌دانید؟

آمپول کتورولاک (Ketorolac) از داروهای ضد درد است که معمولا برای رفع درد، تورم و التهاب پس از جراحی استفاده می‌شود. مصرف این دارو در سه ماه اول و آخر بارداری به دلیل خطراتی که برای جنین دارد، توصیه نمی‌شود.

درباره عوارض آمپول کتورولاک در بارداری چه می‌دانید؟

ستاره | سرویس مادر و کودک - دوران بارداری از حساس‌ترین و در عین حال شیرین‌ترین دوران‌های زندگی یک زن است. همان‌قدر که این دوران می‌تواند سخت باشد؛ لذت‌بخش هم هست. مهم‌ترین کاری که باید در دوران بارداری انجام داد، مراقبت است. اینکه بتوانیم با آگاهی تمام از جنین داخل رحم مراقبت کنیم، بسیار حائز اهمیت است" چرا که دریافت یک ماده غذایی ناسالم یا یک داروی مضر حتی برای یک بار، می‌تواند سلامت مادر و جنین را تهدید کند.

در این میان برخی داروها هستند که استفاده از آن‌ها در زمان‌های خاصی از بارداری ممنوع است. هر خانم بارداری باید از این داروها و عوارضی که می‌تواند برای جنین به دنبال داشته باشد، اطلاع یابد. یکی از داروهایی که برای کاهش درد استفاده می‌شود، آمپول کتورولاک نام دارد. مصرف این دارو برای خانم‌های باردار محدودیت‌های خاصی دارد. در ادامه با این دارو بیشتر آشنا می‌شویم.

در این مطلب می‌خوانید:

آمپول کتورولاک چیست و چه عوارضی دارد؟ عوارض استفاده از آمپول کتورولاک در بارداری نکاتی که باید بدانید سخن آخر...

آمپول کتورولاک چیست و چه عوارضی دارد؟

کتورولاک (Ketorolac) از دسته داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDs) است که برای تسکین دردهای متوسط تا شدید، تجویز می‌شود. کتورولاک که به صورت تزریق داخل عضلانی، داخل وریدی یا خوراکی مصرف می‌شود؛ بیشتر برای رفع درد، تورم و التهاب پس از جراحی، مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده از این دارو حتی برای افراد عادی هم ممکن است عوارض ناخواسته‌ای به دنبال داشته باشد.

اختلالات گوارشی مثل خونریزی گوارشی (خصوصاً در افراد مسن)، واکنش‌های افزایش حساسیت، بثورات جلدی، کاهش فشار خون، خواب‌آلودگی، سرگیجه، سردرد و تغییرات مغزی و حسی، واکنش‌های روانی، تعریق، خشکی دهان، تشنگی، تب، تشنج، درد عضلات، مننژیت غیرعفونی، تنگی نفس، درد در محل تزریق، بی‌خوابی و یبوست برخی از عوارض مصرف این دارو هستند. از این رو علاوه بر زنان باردار، مصرف این دارو برای مادران شیرده هم توصیه نمی‌گردد.

توجه: علاوه بر عوارضی که ذکر شد؛ این دارو می‌تواند در موارد نادری بسیار خطرناک یا کشنده باشد. از عوارض نادر ولی جدی این دارو می‌توان به خون‌ریزی معده و روده، اشاره کرد.

درباره عوارض آمپول کتورولاک در بارداری چه می‌دانید؟

امروزه به علت عوارض جانبی شایع در بعضی کشورها مصرف این دارو کاهش یافته است اما این دارو به علت نداشتن عارضه تنفسی و عدم وابستگی و نیز طولانی‌تر بودن اثر ضد درد آن نسبت به دیگر داروهای تزریقی مثل مورفین برتری دارد. به طور کلی موارد مصرف آمپول کتورولاک شامل دردهای ناشی از سرطان، دردهای کولیکی مثل درد سنگ کلیه و درد کولیکی صفرا، دردهای پس از جراحی و سردردهای میگرنی می‌شود.

کتورولاک به صورت قرص ۱۰ میلی‌گرمی خوراکی، قطره چشمی و آمپول تزریقی، موجود است. به دلیل عوارض نسبتا زیادی که این دارو دارد؛ تنها باید با تجویز پزشک، استفاده شود. تزریق وریدی کتورولاک طی مدت ۱۵ ثانیه و تزریق عضلانی آن آهسته و عمیق، صورت می‌گیرد.

عوارض استفاده از آمپول کتورولاک در بارداری

استفاده از کتورولاک در بارداری اکیدا ممنوع است و جزء گروه X طبقه‌بندی می‌شود. تزریق آمپول کتورولاک در دوران بارداری ممکن است باعث بسته شدن زودرس شریانی مجرای جنین، نقص عضو جنین، تأخیر در زایمان یا مرگ جنین شود. استفاده از این دارو خصوصا بعد از هفته ۳۰ام بارداری، بسیار خطرناک است و ممکن است باعث آسیب‌های جبران‌ناپذیری شود. با توجه به خطرات احتمالی این دارو برای جنین و مشکلات احتمالی برای زایمان طبیعی، مصرف این دارو در سه ماه اول و آخر بارداری، توصیه نمی‌شود.

درباره عوارض آمپول کتورولاک در بارداری چه می‌دانید؟

نکاتی که در ارتباط با مصرف آمپول کتورولاک باید بدانید

در صورت داشتن بیماری قلبی، خطر بروز عوارض جانبی کتورولاک افزایش می‌یابد. بنابراین قبل از تزریق آمپول کتورولاک بهتر است درباره فواید و خطرات احتمالی آن با پزشک، مشورت کنید. در صورت داشتن مشکلات گوارشی (مانند خونریزی یا زخم معده) از مصرف کتورولاک، خودداری کنید. در صورت مشاهده برخی عوارض جانبی نادر ولی خطرناک، باید مصرف کتورولاک را متوقف و بلافاصله به پزشک، مراجعه کنید. از آمپول کتورولاک نباید در حین زایمان استفاده کرد. مبتلایان به مشکلات شدید کلیوی و کسانی که در معرض این مشکلات قرار دارند نیز باید از مصرف کتورولاک، خودداری کنند. در صورتی‌که از مقادیر بالای آسپرین یا سایر داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی استفاده می‌کنید نیز از کتورولاک، استفاده نکنید. در صورت مشاهده هرگونه علائم آسیب کبدی مانند تیرگی ادرار، شکم‌درد، حالت تهوع و استفراغ و یا زردی چشم‌ها به پزشک، مراجعه بکنید. مصرف روزمره الکل و تنباکو همراه با این دارو می‌تواند خطر خونریزی معده را افزایش بدهد. اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید، قبل از مصرف کتورولاک با پزشک، مشورت کنید. در دوران بارداری کتورولاک فقط باید در موارد کاملا ضروری، مصرف شود. کتورولاک می‌تواند به شیر مادر منتقل شود. بنابراین قبل از مصرف در دوران شیردهی با پزشک، مشورت کنید.


سخن آخر...

استفاده از برخی داروها در دوران بارداری می‌تواند خطرات جبران‌ناپذیری داشته باشد. بنابراین توصیه می‌شود هرگز بدون مشورت پزشک، از هیچ دارویی استفاده نکنید. آمپول کتورولاک یک داروی ضددرد است و شاید بتوان با نظر پزشک، داروهای ضددرد دیگری را که عوارض کمتری نسبت به کتورولاک دارند، جایگزین آن کرد.

شما چه تجربه‌ای از مصرف داروهای ضد درد دارید؟ چه داروی موثر دیگری را برای این منظور می‌شناسید؟ خواهشمندیم در صورتی که تجربه مصرف این دارو را داشته و دیدگاهی در این‌باره دارید، تجربیات خود را با ما و سایر مخاطبان ستاره به اشتراک بگذارید.

منبع: drugs.com

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بارداری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس عجیبی که منوچهر هادی از دخترش موقع سال تحویل رو کرد+ عکس