استان اردبیل نقش موثری در تامین نیاز پروتئینی کشور دارد


استان اردبیل نقش موثری در تامین نیاز پروتئینی کشور دارد

اردبیل- ایرنا- معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اعلام‌کرد: این استان با تولید سالانه 74 هزار تن گوشت قرمز و گوشت مرغ، نقش موثری در تامین نیاز پروتئینی کشور دارد.

نوبخت اژدری روز یکشنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا با اشاره به تولید سالانه ۳۰ هزار تن گوشت قرمز در استان اردبیل گفت: ماهانه به طور میانگین ۲ هزار و ۵۰۰ تن گوشت در این استان تولید و روانه بازار مصرف در داخل استان و استان‌های دیگر می‌شود.

وی میانگین مصرف سرانه گوشت قرمز در استان اردبیل در طول یک‌سال را ۱۱ کیلوگرم اعلام کرد و افزود: بر این اساس سالانه ۱۴ هزار تن گوشت در داخل استان مصرف شده و بیش از ۱۶ هزار تن گوشت قرمز تولیدی به دیگر استان‌های کشور صادر می‌شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اضافه‌کرد: در ۹ ماه امسال، بیش از ۱۱۲ هزار تن نهاده دامی به قیمت مصوب دولتی در بین تولیدکنندگان و دامداران استان توزیع شده است.

وی تامین و توزیع ۲ هزار و ۶۶۰ تن ذرت، ۲۸ هزار تن کنجاله سویا، ۶.۵ تن لیزین و میتونین و ۱۴ هزار تن جو در میان دامداران استان را از جمله اقدامات سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در حمایت از تولید پروتئین در این استان ذکر کرد.

اژدری همچنین با اشاره به تولید سالانه ۴۳ هزار تن گوشت مرغ در استان برای تامین نیاز مردم به پروتئین بیان‌کرد: این استان در زمینه میزان کشتار، عرضه گوشت مرغ، رعایت نکات بهداشتی و رعایت حقوق مصرف‌کنندگان در جایگاه ممتاز کشوری قرار دارد.

وی میانگین تولید ماهانه گوشت سفید در استان اردبیل را سه هزار و ۵۸۰ تن و میزان مصرف آن را نیز ۲ هزار و ۹۶۴ تن ذکر کرد و گفت: میزان مصرف گوشت مرغ در استان سالانه ۳۵ هزار و ۵۰۰ تن است و مابقی هفت هزار و ۵۰۰ تن مازاد تولید به استان‌های دیگر صادر می‌شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل همچنین افزود: این استان از لحاظ جوجه‌ریزی در وضعیت بسیار مناسبی قرار دارد به طوری که میانگین جوجه‌ریزی ماهانه در استان به ۲ میلیون و ۵۰ هزار قطعه رسیده است.

وی با اشاره به صدور ۲۳۵ هزار قطعه جوجه یک‌روزه تولید شده در استان اردبیل به کشور افغانستان در سال جاری بیان‌کرد: استان اردبیل سالانه به علت شرایط مساعد محیطی از جمله استان‌های مهم در تامین محصولات پروتئینی، مواد لبنی و سایر محصولات کشاورزی بشمار می‌رود.

استان اردبیل دارای سه میلیون و ۹۰۰ هزار واحد دامی است و در ردیف ۱۰ استان برتر کشور در این زمینه قرار دارد.

هم‌اکنون در این استان ۶۰۰ واحد دامداری صنعتی فعال است که دارای ۱۳۵ هزار راس دام شیری صنعتی هستند.

صنعت مرغداری استان اردبیل در دو دهه گذشته پیشرفت چشمگیری داشته ،طوری هم‌اکنون ۴۸۰ واحد مرغداری با ظرفیت کل ۹.۶ میلیون قطعه در هر دوره تولیدی در استان است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اعدام برای کارگردان شیطان صفت / 2 دختر هنرجو را در تله شوم خود انداخت + جزییات