تصمیمات جدید درباره سهمیه بنزین وانت‌ها طبق پیمایش


تصمیمات جدید درباره سهمیه بنزین وانت‌ها طبق پیمایش

مدیرکل دفتر حمل و نقل کالا سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه راننده و ناوگان وانت در کشور برای حمل بار و دریافت سهمیه سوخت، باید بارنامه دریافت کنند، گفت: راننده‌ها برای دریافت کارت هوشمند خود و وانت ها، اقدام کنند.

تصمیمات جدید درباره سهمیه بنزین وانت‌ها طبق پیمایش

غلامحسین دغاغله درباره سهمیه سوخت ناوگان وانت‌بار که از بهمن‌ماه امسال بر اساس پیمایش خواهد بود، اظهار داشت: برابر ضوابط و مقررات تردد در جاده‌های برون‌شهری مستلزم دارا بودن اسناد حمل است که در حمل بار، موضوع اخذ بارنامه الزامی است.

* ابلاغ ضوابط فعالیت ناوگان و راننده وانت‌بار‌ها از ۳ سال گذشته

وی ادامه داد: در راستای ساماندهی وانت‌بار‌ها و افزایش ایمنی تردد این ناوگان در جاده‌ها، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در دو الی سه سال گذشته ضوابط فعالیت ناوگان و راننده وانت‌بار‌ها را ابلاغ کرد.

مدیرکل دفتر حمل و نقل کالا در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: در این راستا تعدادی از رانندگان وانت‌بار‌ها از بارنامه برای حمل بار در جاده‌ها، استفاده می‌کنند.

دغاغله افزود: از چندی پیش که موضوع سهمیه‌بندی بنزین مطرح شد، در مصوبه کارگروهی که شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی مسئولیت کارگروه آن را برعهده دارد، سهمیه‌هایی برای ناوگان وانت‌بار کم مصرف و پرمصرف (ماهانه ۳۰۰ لیتر و ۴۰۰ لیتر) در نظر گرفته شد.

وی اضافه کرد: در آن مصوبه آمده است که در دو ماه، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در بخش برون‌شهری و دستگاه‌های متولی حمل و نقل درون‌شهری (وزارت کشور) بحث تردد ناوگان وانت را مستندسازی کنند و سوخت بر اساس پیمایش و طبق اسناد حمل برای آن‌ها اختصاص یابد.

مدیرکل دفتر حمل و نقل کالا در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اظهار داشت: در همین راستا همان دستورالعمل‌هایی که از قبل داشتیم، از طریق رسانه‌ها و دیگر مدل‌های اطلاع‌رسانی به اطلاع رانندگان وانت‌بار‌ها رساندیم.

* وانت‌بار‌ها فقط در صورت دریافت بارنامه سهمیه سوخت پیمایشی می‌گیرند

وی ادامه داد: ضرورت دارد از ابتدای بهمن‌ماه، وانت‌بار‌هایی که در جاده‌های بین شهری تردد می‌کنند، اسناد حمل یعنی بارنامه دریافت کنند و در صورت دریافت بارنامه، تردد آن‌ها ثبت و پیمایش آن‌ها محاسبه می‌شود و معادل آن پیمایش سوخت به ناوگان وانتی اختصاص می‌یابد.

* وانت‌دار‌ها برای گرفتن کارت هوشمند ناوگان و راننده هر چه سریع‌تر اقدام کنند

دغاغله افزود: لازمه گرفتن سند حمل و بارنامه برای ناوگان وانت‌بار، داشتن کارت هوشمند ناوگان و کارت هوشمند راننده است؛ سامانه‌ها و زیرساخت در این زمینه فراهم شده است و تاکنون تعدادی راننده وانت و وانت‌بار کارت هوشمند دریافت کرده‌اند.

مدیرکل دفتر حمل و نقل کالا در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در تشریح چگونگی دریافت کارت هوشمند برای وانت‌ها و راننده، توضیح داد: چندین سال است که کارت هوشمند برای رانندگان صادر می‌شود، متقاضیان می‌توانند به ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در استان‌ها و یا نمایندگی ادارات کل ما در همه نقاط کشور و همچنین پایانه‌های بار مراجعه کنند تا با ارائه مدارک رسید کارت هوشمند دریافت کنند.

وی اضافه کرد: در راستای سهولت متقاضیان، آن‌ها می‌توانند به سایت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مراجعه کنند، بخشی در سایت بابت کارت هوشمند وانت‌بار‌ها در نظر گرفته شده است، متقاضیان با ارائه مدارک، تقاضای خود را ثبت کنند آنجا هم نوع مدارک مورد نیاز درج شده است؛ همچنین آدرس بیش از ۳ هزار مرکز صدور کارت هوشمند سوخت ثبت شده است که می‌توانند به آن مرکز که نزدیک‌تر به محل سکونت خود است انتخاب کنند و با اخذ آدرس و شماره تلفن به آنجا مراجعه کنند.

* راه‌اندازی سایت مخصوص اخذ کارت هوشمند

دغاغله گفت: البته تا چند روز آینده سایتی بابت اخذ کارت هوشمند غیرحضوری راه‌اندازی می‌کنیم که راننده وانت‌بار‌ها از طریق همین سایت برای کارت هوشمند ثبت‌نام کنند.

مدیرکل دفتر حمل و نقل کالا در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اظهار داشت: در این مرحله، در راستای ساماندهی با دستور وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، تسهیل شرایط را در نظر گرفته‌ایم، سعی کردیم در حوزه مدارک مورد نیاز و هزینه‌ها، شرایط حداقلی در نظر گرفته شود، به هر حال بحث ساماندهی وانت‌بار‌ها و امری ضروری است که تلاش کرده‌ایم شرایط تسهیل شود.

وی اضافه کرد: توصیه می‌شود راننده‌های وانت‌بار‌ها هرچه سریع‌تر برای دریافت کارت هوشمند مراجعه کنند تا پس از بهمن‌ماه، دچار مشکلات بعدی نشوند.

* امکان اخذ بارنامه از ۴۴۰۰ شرکت حمل و نقلی و شعب آن‌ها

مدیرکل دفتر حمل و نقل کالا در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در پاسخ به این سؤال که اگر ناوگان وانتی، کارت هوشمند دریافت کرد و بخواهد بارنامه دریافت کند، باید چگونه عمل کند؟ توضیح داد: از آن منظر که تردد در جاده‌های برون‌شهری برای ناوگان بار وانت، مستلزم دارا بودن بارنامه است ما ۳ مورد را در این باره پیش‌بینی کرده‌ایم.

وی افزود: ۴۴۰۰ شرکت حمل و نقل به همراه شعب آنها، در سطح کشور داریم، این شرکت‌ها در همه جای کشور پراکنده هستند و وانت‌بار‌ها جهت گرفتن بارنامه می‌توانند به همه این دفاتر و شعب مراجعه کنند.

* امکان اخذ بارنامه وانت از شرکت‌های وانت‌بار مستقر در میادین و مراکز عمده وانت‌باری

دغاغله اضافه کرد: از سوی دیگر به تعدادی شرکت وانت‌بار مجوز صدور بارنامه داده‌ایم، این‌ها اتحادیه‌های وانت‌باری هستند که در میادین و مراکز عمده وانت‌باری مستقر هستند و این در راستای سهولت دسترسی ناوگان وانتی به بارنامه است.

* استقرار شرکت‌های حمل و نقل در محل تجمع وانت‌بار‌ها

وی افزود: همچنین در ماه گذشته، بخش‌نامه‌ای به ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان‌ها ابلاغ کردیم مبنی بر اینکه در هر جایی که تشخیص دهند تجمع بار و وانت‌بار است و لزوم اخذ بارنامه وجود دارد، آنجا شرکت حمل و نقلی مستقر کنند و بارنامه وانت‌باری صادر شود.

* سهمیه سوخت وانت‌ها از بهمن ماه بر اساس پیمایش

مدیرکل دفتر حمل و نقل کالای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در پاسخ به این سوال که پس از اجرای طرح پیمایشی سهمیه بنزین ناوگان وانتی چگونه خواهد بود؟ گفت: بر اساس مصوبه کارگروه، دو ماه این سهمیه‌ها داده می‌شود، اما از اول بهمن‌ماه سوخت وانت‌بار‌ها بر اساس پیمایش خواهد بود و این شبیه ناوگان کامیونی است، در ناوگان کامیونی حدود ۴ سال است سهمیه گازوئیل بر اساس پیمایش اختصاص می‌یابد و تلاش می‌کنیم به ناوگانی که در خدمت حمل و نقل عمومی هستند بر اساس پیمایش سوخت اختصاص یابد.

* صدور ۸۱ هزار کارت هوشمند برای راننده و ناوگان وانتی کشور

وی درباره تعداد وانت‌هایی که کارت هوشمند دریافت کرده‌اند، اظهار داشت: تا هفته گذشته ۷۰ هزار دستگاه وانت موفق به اخذ کارت هوشمند شده‌اند، همچنین ۱۱ هزار نفر راننده وانت، کارت هوشمند دریافت کرده‌اند.

مدیرکل دفتر حمل و نقل کالا در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اضافه کرد: البته این سامانه در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، از دو سال پیش راه‌اندازی شده است، اما، چون شاید چندان از سوی وانت‌دار‌ها احساس نیاز نمی‌شد، چندان تمایلی هم برای ثبت‌نام و دریافت کارت هوشمند وجود نداشت، اما از این پس، چون تخصیص سهمیه سوخت بر این اساس است، استقبال مناسب‌تر خواهد بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس عجیبی که منوچهر هادی از دخترش موقع سال تحویل رو کرد+ عکس