درخشش جوانان ایرانی در عرصه‌های علمی جهان تحت شدیدترین تحریم‌ها


درخشش جوانان ایرانی در عرصه‌های علمی جهان تحت شدیدترین تحریم‌ها

پژوهشگران کشور نشان دادند که حتی شدیدترین تحریم‌ها نمی‌تواند آنها را از تلاش برای رسیدن به اهدافشان باز دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، در گذر سال‌های پس از انقلاب و در روز‌های سختی که در سایه ۸ سال جنگ تحمیلی و سپس تحریم‌های یکجانبه و بی‌سابقه آمریکا علیه ایران اسلامی، بر مردم شریف کشورمان گذشت، پیشرفت و توسعه چشمگیر جوانان این مرز و بوم در عرصه‌های مختلف علمی همواره مورد توجه عام و خاص بوده است. هنوز چگونگی این رشد و بالندگی آن هم با دست‌های خالی و تحت شدیدترین محدودیت‌های بین‌المللی برای ابرقدرت‌های جهان معماست.

امروز نام ایران و ایرانی در میادین بین‌المللی و ماراتن‌های نفسگیر علمی بر سکوی نخست رقابت‌ها می‌نشیند. از ربات انسان نمای سورنا ۴ که با کم‌ترین هزینه ممکن و با همت بلند جوانان غیور و با اعتماد به نفس کشور که با نمونه‌های خارجی خود رقابت می‌کند تا ماهواره ظفری که می‌رود بار دیگر آسمان علم را تسخیر کند.

درخشش جوانان ایرانی در عرصه‌های علمی جهان تحت شدیدترین تحریم‌ها

ربات انسان نمای سورنا 4

درخشش جوانان ایرانی در عرصه‌های علمی جهان تحت شدیدترین تحریم‌ها

ماهواره ظفر دانشگاه علم و صنعت

کاهش چشمگیر هزینه‌های درمانی نتیجه دستاوردهای پژوهشی

از پروتز عصبی پاراسایکلینگ که با شبیه سازی دستورات قشر حرکتی مغز انسان و ارسال آن به عضلات فلج و کنترل میزان انقباض، باعث ایجاد رکاب زدن در افراد دچار ضایعه نخاعی شده و با به جریان انداختن دوباره گردش خون در اندام تحتانی معلولین، نور امید را در دلشان روشن می‌کند که در شرایط تحریم با صرفه جویی در هزینه‌های درمانی، جایگزین بسیار خوبی برای نمونه خارجی‌اش است تا ساخت خودرو‌های برقی‌ای که می‌تواند گام بزرگی در کاهش میزان آلودگی هوا به عنوان یکی از مهم‌ترین چالش‌های دهه اخیر باشد.

درخشش جوانان ایرانی در عرصه‌های علمی جهان تحت شدیدترین تحریم‌ها

ارتقا موتور‌های هیبریدی یکی از اقداماتی است که دانشگاه فنی و حرفه‌ای در آن پیشتاز بوده و در حال حاضر ۳۰ استان مجهز به استند‌های موتور هیبریدی است که در نوع خود یک انقلاب محسوب می‌شود؛ این دانشگاه از معدود دانشگاه‌هایی است که با مدرک کارشناسی جدب هئیت علمی دارد، چرا که مبنا مهارت است و نه مدرک؛ و افرادی جذب می‌شوند که در کار خود جز خبرگان هستند.

ایران با یک درصد جمعیت جهان، سهمش در تولید علم دنیا ۲ درصد است

چه می‌شود که امروز نام ۳۰۴ محقق و پژوهشگر ایرانی در صدر یک درصد دانشمندان برتر جهان قرار می‌گیرد. رشد تولیدات علمی طی سال‌های گذشته در کشور حرکت قابل توجهی داشته است به طوری که ایران در زمینه تولید مقالات، رتبه ۱۵ جهان و رتبه اول منطقه را در سال ۲۰۱۹ کسب کرده است. در این سال بیش از ۶۲ هزار و ۱۸۲ مقاله در ایران تولید شد و ۵۵ هزار استناد به این مقالات انجام شد که شاخص خوبی در جهان محسوب می‌شود. امروز ایران با یک درصد جمعیت جهان، سهمش در تولید علم دنیا ۲ درصد است، پیشرفتی که از قضا اتفاقی نیست بلکه حاصل تلاش و دانش جوانانی است که حساسیت شرایط کنونی کشور را به خوبی درک کرده‌اند و فارغ از هر نگاه جانبه‌دارانه و جهت سیاسی، به جای انتقاد‌های پیاپی از وضع اقتصادی کشور و کوتاهی برخی از مسئولانی که می‌توانستند بهتر عمل کنند، خود آستین همت را بالا زده و در تلاشند مسیر دشوار، اما روشن علم و صنعت را دست در دست یکدیگر تا پایان بروند تا طعم بالندگی و پیشرفت، کام مردم شریف ایران را بیشتر از پیش شیرین کند.

درخشش جوانان ایرانی در عرصه‌های علمی جهان تحت شدیدترین تحریم‌ها

دشمن خیال کرده با دستگیری و حبس ناجوانمردانه دکتر سلیمانی‌ها می‌تواند راه علم را به روی ایران عزیز ببندد غافل از اینکه تربیت شدگان و دانش‌آموختگان او پا جای پای استاد می‌گذارند و اجازه نمی‌دهند سنگر خالی بماند. در حال حاضر سربازان جنگ سخت اقتصادی و این جنگ نرمی که ایران را در مقابل ابرقدرت‌های دنیا تنها گذاشته است، همین دانشجویان و پژوهشگران جوانی هستند که خوب می‌دانند باید خود را به سلاح علم و دانش مجهز کنند تا در اقتصاد مقاومتی و در عرصه‌های بین‌المللی بازنده میدان نباشند.

بیشتر بخوانید: ۱۳ پژوهشگر ایرانی در جمع پژوهشگران یک درصد برتر جهان قرار گرفتند

هفته پژوهش بهانه‌ای شد تا مسئولان و آن‌هایی که در راس حاکمیت علمی کشور نشسته‌اند، نگاهی عمیق‌تر بر دستاورد‌های فوق‌العاده دانشمندان و پژوهشگران کشورمان در عرصه‌های علمی و پزشکی داشته باشند و در صورت لزوم اقدامات و حمایت‌های لازم را برای پیشبرد اهداف علمی جوانان باانگیزه انجام دهند تا این راه تداوم داشته باشد؛ چرا که با همتی که این جوانان دارند می‌توان افق روشنی برای ایران اسلامی تصور کرد.

درخشش جوانان ایرانی در عرصه‌های علمی جهان تحت شدیدترین تحریم‌ها

مسیر را برای محققان به سمت بازار‌های جهانی هموار کنیم

طبق اظهارات معاون پژوهشی وزارت علوم، اقدامات متعددی در زمینه مهارت اندوزی، ایجاد یارانه، تجاری‌سازی برای راه‌اندازی نمایشگاه‌ها، معرفی اعضای هیأت علمی برای حضور در جامعه و صنعت، پشتیبانی از پروژه‌های پژوهشی که تقاضا محور بوده، انجام شده و قرار است تداوم یابد که خبر مسرت بخشی است؛ و همانطور که وزیر علوم گفت پژوهش و فناوری در کشور ما شاید تاریخچه طولانی نداشته باشد، اما دستاورد‌های ارزشمندی داشته است. تلاش‌های پژوهشگران از اواسط دهه ۷۰ آغاز و تاکنون ادامه داشته است. جایگاه علمی که کشور در عرصه جهانی کسب کرده، نتیجه رقابت‌های جدی است؛ دستاورد‌هایی که حاصل عشق، علاقه و استعداد محققان به‌ویژه جوانان است.

آنچه امروز جوانان ما برای شکوفایی استعداد و ایده‌هایشان نیاز دارند، حمایت است که تنها معطوف به نیاز‌های مالی نیست بلکه وضع قوانین درست برای رفع موانع است. هرچند تحریم‌ها فشار ناعادلانه و غیر انسانی را به جامعه ما تحمیل کرده است، اما ما می‌توانیم با تکیه بر توانایی خود بر بستری محکم و ثابت و با نگاهی روشن مسیر را برای محققان به سمت بازار‌های جهانی هموار کنیم. باید حضور جدی شرکت‌های ما در سطح جهانی توسعه یابد تا آسایش و رفاه مردم تامین شود.

درخشش جوانان ایرانی در عرصه‌های علمی جهان تحت شدیدترین تحریم‌ها

پژوهش و فناوری یکی از حوزه‌های مهم و حائز اهمیت در هر جامعه‌ای است و دستاورد‌های پژوهشی دانشگاه‌ها می‌تواند راه‌گشای بسیاری از مسائل و مشکلات صنعت در حوزه‌های مختلف باشد. در همین راستا هرچه رابطه میان صنعت و دانشگاه نزدیک‌تر باشد راهکار‌های محققان برای حل مشکلات حوزه صنعت بهتر خواهد بود؛ بنابراین باید بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد.

پس بیاییم دست از خودزنی‌ها و خودتحقیری‌ها برداریم و با نگاهی بازتر، در کنار انتقادها، در راستای اعتلای سطح علمی کشور، با تلاشی مضاعف، همچون سال‌های دفاع مقدس، متحد و یکپارچه با افزایش دانش و مهارت در زمینه‌های علمی و پزشکی، گام‌های موثری در راه رفع نیاز‌ها و مشکلات مردم برداریم. کشور امروز بیش از هر زمان دیگری به اتحاد و همدلی نیاز دارد. یادمان نرود که ما همان مردمانی هستیم که گفته‌اند اگر علم در ثریا هم باشد باز هم مردانی از پارس بدان دست خواهند یافت.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی