واکنش بازار نفت به خبر شهادت سردار سلیمانی چه بود؟ /سه سناریوی احتمالی بازار نفت+ نمودار


واکنش بازار نفت به خبر شهادت سردار سلیمانی چه بود؟ /سه سناریوی احتمالی بازار نفت+ نمودار

پس از اعلام خبر شهادت سردار سلیمانی، نفت، جهش 2 درصدی را شاهد بود. در هفته‌های آتی سه سناریو می توان برای قیمت نفت متصور بود.

گروه نفت و انرژی بازارنیوز : قیمت نفت پس از خبر شهادت سردار سلیمانی جهش ۲ درصدی را شاهد بود که نشان دهنده نگرانی معامله گران از افزایش تنش ها و واکنش ایران دارد. از لحاظ تکنیکال نیز نفت در نقطه مهمی قرار دارد که همزمانی آن با این خبر شرایط را برای نفت سرنوشت ساز تر کرده.

واکنش بازار نفت به خبر شهادت سردار سلیمانی چه بود؟ /سه سناریوی احتمالی بازار نفت+ نمودار

نفت پس از خبر با جهشی که داشت توانست دقیقا زیر ابر مقاومتی خود قرار بگیرد، نفت از پس از تلاش ناموفق در شکستن این مقاومت در آپریل ۲۰۱۹ دیگر نتوانسته بود به نزدیکی این مقاومت برسد. لازم به ذکر است که از لحاظ تاریخی نزدیک شدن به این ابر مقاومتی در یک سال و نیم گذشته شاهد حرکات نسبتا بزرگی از سوی نفت بود و توانسته جهت نفت را نیز تغییر دهد.

از لحاظ تکنیکال نفت توانایی رسیدن به بالای این ابر مقاومتی را دارد اما احتمال شکست آن در حداقل تلاش اول به نظر خیلی کم می آید. همچنین از لحاظ تکنیکال تمامی روش های تحلیل دی مارک سیگنال نزول می دهند و یا نزدیک به دادن سیگنال نزول شده اند.

از لحاظ فاندمنتالی به نظر می آید که در کوتاه مدت مهم ترین عامل تاثیر گذار بر روی قیمت نفت اخبار تنش در منطقه می باشد، اما در میان مدت می توان شاهد اثر گذاری داده های اقتصادی کوارتر چهارم ۲۰۱۹ و ماه های ابتدایی ۲۰۲۰ باشیم که می توانند احتمال رکود را پررنگ تر یا کمرنگ تر کند.

به نظر می آید محدوده مقاومتی محدوده خوبی برای پیاده کردن استراتژی شرت باشد که همراه با خرید در کف مقاومت به بالای مقاومت می توان ریسک این شرت را کم کرد.

واکنش بازار نفت به خبر شهادت سردار سلیمانی چه بود؟ /سه سناریوی احتمالی بازار نفت+ نمودار

در حال حاضر سه سناریو می توان برای نفت متصور بود: در سناریو اصلی نفت تا بالای مقاومت خود می رود و سپس شروع به نزول می کند، کم ریسک ترین مرحله سود گرفتن از نفت نیز در همین نوسانات کوچک بین بالا و پایین مقاومتش می باشد. پس از نزول در سناریو اصلی با توجه به اینکه به شمارش ۱۳ دی مارک نیز در بازه هفتگی بسیار نزدیک شده ایم، اصولا باید در میان مدت شاهد افت بیشتر قیمت نفت که البته همراه با نوسانات و حتی تست دوباره مقاومت خواهد بود باشیم اما در کوتاه مدت نفت تصمیم دارد که شانس خود را در شکستن ابر مقاومتی خود حتی شاید بیش از یک بار امتحان کند، در سناریو فرعی در صورت اتفاق افتادن واقعه بنیادی بزرگی مانند واکنش ایران می توان تصور کرد که نفت بار دیگر به بالای ابر مقاومتی خود حمله کند، که بسته به شدت و زمان این واقعه بنیادی، حمله نفت به مقاومتش می تواند با شکست مواجه شود و یا موفقیت آمیز باشد. در هر صورت با شکست مقاومت می توان شکست مقاومت ۶۹ دلار را نیز به راحتی دید اما ما انتظار تثبیت نفت بالای این لول برای بیش از ۳۰ روز را نداریم، مگر اینکه تنش ها بیش از پیش بینی ها افزایش یابند و داده های اقتصادی نیز به نفع افزایش قیمت نفت منتشر شوند.

استراتژی پیشنهادی برای هفته آتی خرید در پایین ابر مقاومتی (در صورت وارد شدن نفت به ابر) و فروش در بالای ابر می باشد. برای بازه طولانی تر به نظر می آید که حداقل در ابتدا باید در بالای ابر مقاومتی پوزیشن فروش گرفت و با هر نوسان به زیر و یا خروج از ابر از پایین سیو سود کرد و تا زمانی که سیگنال شمارش ۱۳ دی مارک تایید شود و شرایط بنیادی با ثبات تر شوند. در این شرایط گرفتن پوزیشن فروش بدون هج کردن و یا کاهش ریسک بصورت توضیح داده شده توصیه نمی شود.

تیم تحلیل بازار خانه اقتصاد

پارسا کیانی Financial Risk Manager

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه نفت و گاز

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دارم دلبری مانند تو