6 چهره خبرساز جهانی در سال 2019


تهران (پانا)- این ها کسانی هستند که سال گذشته میلادی ناگهان از تاریکی به در آمده و در صدر اخبار رسانه های جهان قرار گرفتند . چهره هایی که تا پیش از آن کسی از آنها اطلاعی نداشت و ممکن است بعد از این هم دوباره درتاریکی محو گردند.

6 چهره خبرساز جهانی در سال 2019

تهران (پانا)- این ها کسانی هستند که سال گذشته میلادی ناگهان از تاریکی به در آمده و در صدر اخبار رسانه های جهان قرار گرفتند . چهره هایی که تا پیش از آن کسی از آنها اطلاعی نداشت و ممکن است بعد از این هم دوباره درتاریکی محو گردند.

شبکه الجزیره به نقل از پایگاه فرانسوی ال . سی . ای توضیح می دهد که چگونه این شش نفر طی چند ماه از تاریکی به در آمده و در صدر اخبار جهان قرار گرفتند . بی تردید شما هم اسامی و خبرهای این ها را دیده یا شنیده اید. آنها مردان و زنانی ناشناس بودند که ناگهان در مرکز رسانه ها قرار گرفتند.

1- گریتا گوتنبرگ ؛ سخنگوی نسل طرفدار محیط زیست

دخترکی که جلوی سکوهای سرد مقابل پارلمان استکهلم نشست تا اعتراض هم نسلانش را نسبت به تخریب آب و هوای کره زمین اعلام کند . تا پیش از آن کسی نام او را نشنیده بود . اما او امروزه به وجدان زیست محیطی جهان تبدیل شده است . گریتا صدای خاموش نسل خشمگینی است که از بی تفاوتی و بی تحرکی رهبران جهان نسبت به تخریب محیط زیست بشری به شدت به تنگ آمده اند . در دسامبر گذشته مجله تایم آمریکا او را به عنوان شخصیت برجسته جهان معرفی کرد هرچند او هنوز به لحاظ سنی در چنین جایگاهی قرار نداشت.

2- زنی همچنان ناشناس

هویت این زن هنوز هم ناشناس باقی مانده است . فقط اطللاعاتی سری می گوید او همان کسی است که محتوای مکالمه دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا و ولادیمیر زلنسکی رییس جمهور اوکراین را فاش ساخت . افشای همین مکالمه موجب آن شد که مجلس نمایندگان آمریکا تحقیق و تفحص مفصلی را در این باره انجام داده و در نهایت با اکثریت خود به استیضاح ترامپ رای مثبت بدهد. این استیضاح هنوز به سرانجام خود نرسیده اما طی ماه های گذشته به شدت بر افکار عمومی مردم آمریکا تاثیر گذاشته است .

3- خوآن گوایدو رییس جمهور مفقود الاثر

از چهره های سیاسی و جنجالی سال گذشته میلادی خوآن گوایدو رییس جمهور خود خوانده ونزوئلا بود. فردی که تا پیش از آن به عنوان رییس پارلمان این کشور شناخته می شد اما ناگهان خود را رییس جمهور خواند و خواستار کناره گیری نیکولاس مادورو از قدرت شد . جالب اینکه در فاصله ای کوتاه پنجاه کشور مهم جهان ازجمله آمریکا ریاست جمهوری گوایدو را به رسمیت شناختند اما تلاش های او بی ثمر ماند و درحال حاضر کسی از سرنوشت او اطلاعی ندارد.

4- مجسمه آزادی سودان

وقتی نخستین بار تصویر او در شبکه های خبری منتشر شد زنی را با لباس سفید ایستاده بر روی یک خودرو نشان می داد . آلاء صلاح یکی از چهره های انقلابی سودان که به صورتی محجبه درحال سخنرانی برای مردم ناراضی این کشور بود . بعدها آلاء به سنگ محک این انقلاب تبدیل شد و او لقب « ملکه نوبه » یا « مجسمه آزادی سودان » گرفت و به نمادی از انقلاب این کشور علیه حکومت دیکتاتوری عمر البشیر تبدیل شد .

5- کاپیتان مهاجران درحال غرق

کارولا کیته ، یک دختر آلمانی جسور و شجاع که 31 سال بیشتر ندارد و موفق شد کشتی انسانی « سی واچ – 3 یا Sea Watch 3 را هدایت کند. وی در ژوئن سال گذشته میلادی موفق شد 43 مهاجر را از غرق شدن در دریای مدیترانه نجات داده و بعد از دو هفته گم شدن در دریا به ساحل امن منتقل کند. کارولا به این وسیله نشان داد که امروزه نجات هزاران نفر انسانی که به خاطر تنگدستی و مشکلات معیشتی جان خود را به خطر انداخته و راهی دریاهای دور می شوند تا به این وسیله خود را به اروپا رسانده یا از خطر جنگ های خانمان سوز برهانند چقدر اهمیت دارد .

6- تصویرگر سیاه چاله ها

کتی بومن کسی بود که برای اولین بار موفق شد تصویری از یک سیاه چاله به اسم کهکشان m78 ارایه کرده و بزرگ ترین اختراعات سال 2019 را به نام خود به ثبت برساند. سالهای سال بود که تنها درباره سیاه چاله ها صحبت و نظریه‌پردازی می‌شد، اما هرگز تصویر برداری از آنها عملی نشده بود. در نهایت برای اولین بار کتی بومان موفق به این کار شد و از یک سیاهچاله در فاصله ۵۰۰ میلیون تریلیون کیلومتری نسبت به ما تصویر برداری کرد. تماشای تصاویر آن به معنای تماشای تصاویری مربوط به بیش از ۵۰ میلیون سال قبل بود .

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ سلام فرمانده 3 ابوذر روحی