قدمت 800 ساله وقف در لرستان


قدمت 800 ساله وقف در لرستان

مدیرکل اوقاف لرستان گفت: قدمت وقف در استان 800 ساله است.

حجت‌الاسلام سیدمحمد طباطبایی در همایش استانی وقف، احسان ماندگار و توسعه پایدار که در سالن اجتماعات دانشگاه فرهنگیان لرستان برگزار شد با تبریک ولادت حضرت زینب(س)، اظهارکرد: ما جملگی مدیون زینب(س) هستیم و در بیان امام‌سجاد(ع)، حضرت زینب(س) عالمه بدون معلم است.

وی با بیان اینکه حضرت زینب(س) هفت معصوم را درک کرده است، اضافه کرد: حضرت زینب(س) به تمام معنا و با تمام وجود ائمه معصوم را درک کرده؛ چراکه در کانون عصمت قرار گرفته است.

طباطبایی با تأکید بر اینکه وقف، ایثار قسمتی از مال در راه خداست، بیان کرد: هدف اول وقف اعتلای دین است، در بسیاری از وقف‌نامه‌ها آمده است که وقف ما با نیت پیشرفت احکام اسلام است.

مدیرکل اوقاف لرستان با اشاره به این‌که بسیاری از موقوفات استان با نیت ترویج و زنده نگه‌داشتن عزاداری امام حسین(ع) است، زنده نگه‌داشتن عاشورا و اربعین را مساوی با زنده نگه‌داشتن اسلام دانست و افزود: در برخی مواقع، واقفان برای رفع مشکلات زمان خود، برای حل مشکلات درمانی و رسیدگی به حال محرومان بخشی از مال خود را وقف می‌کردند.

ترسیم کردن آینده بدون فقر و جهل از اهداف وقف

وی ترسیم کردن آینده بدون فقر و جهل را از اهداف وقف برشمرد و با بیان این‌که یکی از مشکلات جامعه بشری جهل است، گفت: برخی واقفان به امید رحمت الهی و داشتن توشه آخرت با دوراندیشی به فکر برزخ و آخرت خود بودند.

طباطبایی با تأکید بر این‌که قدمت وقف در لرستان با وجود سند موقوفه به سال ۵۹۸ قمری بر می‌گردد، بیان کرد: عده‌ای از مردم از روی جهالت منکر اصل وقف اجداد خود می‌شوند این در حالیست که هیچ کسی نمی‌تواند وقف را از وقفیت خارج کند.

مدیرکل اوقاف لرستان با اشاره به این‌که بسیاری از موقوفات در تصرف اشخاص حقیقی و عده‌ای دستگاه‌ها هست که باید حق وقف را پرداخت کنند، تصریح کرد: امروز همه ما با وقف مشارکتی می‌توانیم واقف باشیم همان‌طور که همگان از برکات وقف بهره‌مند هستیم این در حالیست که موقوفات باید متبلور شود.

وی به زبانزد بودن عشق ایرانیان به اهل‌بیت(ع) اشاره کرد و با بیان اینکه خداوند حرم امام رضا(ع) و امام‌زادگان را در ایران قرار داده است، اضافه کرد: بقاع متبرکه در طول تاریخ مامن و پناهگاه مردم هستند و از آنان کرامت‌ها دیده‌اند. امام‌زادگان نوعاً برای در امان ماندن از دشمنان، خود را معرفی نمی‌کردند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه لرستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نیست