آمریکا در سال 2019


آمریکا در سال 2019

سال 2019 برای دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا سالی دشوار در عرصه داخلی و سیاست خارجی بود که برای وی ناکامی‌های زیادی به ارمغان آورد.

خبرگزاری تسنیم: سیاست‌های مداخله‌جویانه و سلطه‌جویانه آمریکایی‌ها همواره در طول سالیان دراز برای کشورهای مختلف دنیا مشکلاتی را به وجود آورده که با پایان سال 2019 میلادی در گزارشی نگاهی می‌اندازیم به تحولات آمریکا در عرصه سیاست داخلی و خارجی.

5 ژانویه: تنش‌ دیپلماتیک بین واشنگتن و بروکسل

در اوایل سال 2019 میلادی بود که رئیس جمهور آمریکا در اقدامی جایگاه دیپلمات‌های اروپایی را تنزل داد و باعث تنش دیپلماتیک بین واشنگتن و بروکسل شد. در این رابطه مقام‌های اتحادیه اروپا گفتند: دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا بدون اطلاع رسانی به بروکسل، اقدام به اعمال تغییراتی در پروتکل‌های دیپلماتیک با اتحادیه اروپا کرده و جایگاه و اعتبار دیپلمات‌های اروپایی مستقر در واشنگتن را تنزل داده‌ است.

23 ژانویه: اوج‌گیری دخالت‌های آمریکا در امور داخلی ونزوئلا

در این روز، خوان گوایدو که رئیس کنگره تحت کنترل مخالفان دولت در ونزوئلا بود، طی مراسمی به عنوان رئیس جمهور خودخوانده سوگند یاد کرد. وی اعلام کرد به عنوان رئیس جمهور موقت و با حمایت نیروهای مسلح ونزوئلا، به منظور برگزاری انتخابات، قدرت را در دست می‌گیرد. در حالی که این اقدام باعث هجوم مخالفان نیکولاس مادورو رئیس جمهور قانونی ونزوئلا به خیابان‌ها شد، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که خوان گوایدو را به عنوان رئیس جمهور موقت ونزوئلا به رسمیت می‌شناسد. ترامپ حتی از دیگر دولت‌های نیمکره غربی نیز خواست تا ریاست جمهوری گوایدو را به رسمیت بشناسند.

30 ژانویه: ونزوئلا روابط دیپلماتیک با آمریکا را قطع کرد

در این روز نیکلاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا اعلام کرد کاراکاس روابط دیپلماتیک با واشنگتن را قطع می‌کند. این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا با انتشار بیانیه‌ای ریاست جمهوری خودخوانده "خوان گوایدو" رهبر مخالفان دولت ونزوئلا را به رسمیت شناخت و اعلام کرد که ایالات متحده از تمام توان اقتصادی و سیاسی خود برای برقراری دموکراسی در ونزوئلا حمایت خواهد کرد. مادورو به دیپلمات‌های آمریکایی 72 ساعت فرصت داد تا از ونزوئلا خارج شوند.

1 فوریه؛ آمریکا توافق موشکی با روسیه را تعلیق کرد

مایک پامپئو در این روز اعلام کرد ایالات متحده آمریکا پیمان منع موشک‌های میان‌برد هسته‌ای با روسیه را به حالت تعلیق در می‌آورد.

پیمان مذکور به عنوان عنصر اساسی برای کنترل رقابت‌های تسلیحات هسته‌ای از زمان جنگ سرد محسوب می‌شد.

19 فوریه؛ «برنی سندرز» نامزد انتخابات 2020 آمریکا شد

«برنی سندرز»، نماینده ایالت ورمونت در مجلس سنای آمریکا در این روز اعلام کرد برای کسب نامزدی حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 این کشور وارد کارزار انتخاباتی می‌شود. وی در یک پیام ایمیلی رسماً نامزدی خود را برای انتخابات سال 2020 اعلام کرد. او نوشت: «این نامه را برای اطلاع‌رسانی درباره تصمیمم جهت شرکت در رقابت انتخاباتی می‌نویسم.»

سندرز در مرحله مقدماتی (درون‌حزبی) انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2016 با «هیلاری کلینتون» برای معرفی شدن به عنوان نامزد حزب دموکرات رقابت کرد و سرانجام عرصه را به او واگذار کرد.

19 فوریه؛ ترامپ فرمان تشکیل نیروی فضایی آمریکا را امضا کرد

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در این روز با امضای فرمانی، به پنتاگون دستور داده است تا نیروی فضایی ایالات متحده را تشکیل دهد. این ششمین شاخه نیروهای مسلح آمریکا خواهد بود که در چارچوب نیروی هوایی این کشور فعالیت خواهد کرد. در فرمان امضا شده ترامپ آمده بود: "وزارت دفاع اقدامات لازم را برای تشکیل نیروی فضایی آمریکا به عنوان ششمین شعبه از نیروهای مسلح ایالات متحده در چارچوب نیروی هوایی اتخاذ خواهد کرد."

27 فوریه؛ دومین دیدار ترامپ و رهبر کره شمالی این بار در ویتنام

در این روز دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا و کیم جونگ اون رهبر کره شمالی برای دومین بار در هانوی ویتنام دیدار کردند که البته این دیدار به شکست انجامید و نتیجه‌ای برای طرفین در بر نداشت.

مذاکرات رئیس‌جمهور آمریکا و رهبر کره شمالی در حالی برگزار شد که ترامپ تلاش می‌کرد با دستیابی به یک توافق چشمگیر افشاگری‌های وکیل سابق خود را تحت شعاع قرار دهد اما اوضاع بر وفق مراد ترامپ پیش نرفت و او بدون کوچکترین دستاوردی به واشنگتن بازگشت.

4 مارس؛ آغاز تحقیقات گسترده مجلس نمایندگان آمریکا علیه ترامپ

«جرولد نادلر» رئیس کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا در این روز اعلام کرد این کمیته نامه‌هایی را به 81 شخصیت حقیقی و حقوقی ارسال کرده و از آنها خواسته است که هرگونه اسناد و اطلاعاتی که در مورد اقدامات غیرقانونی احتمالی دونالد ترامپ در اختیار دارند را به کمیته مذکور ارائه دهند.

12 مارس؛ ترامپ وضعیت اضطراری ملی علیه ایران را یک سال دیگر تمدید کرد

دونالد ترامپ در این روز با صدور بیانیه‌ای دستور دارد که «وضعیت اضطراری ملی» علیه ایران از تاریخ 15 مارس 2019 (24 اسفند 1397) به‌مدت یک سال دیگر تمدید شود.

رئیس‌جمهور آمریکا در این بیانیه، ایران را تهدیدی جدی برای آمریکا خواند و خاطرنشان کرد که وضعیت اضطراری ملی علیه ایران برای اولین بار در تاریخ 15 مارس سال 1995 (24 اسفند 1374) به‌فرمان رئیس‌جمهور وقت آمریکا [بیل کلینتون] اعلام شده و پس از آن رؤسای جمهور مختلف آمریکا بارها این وضعیت اضطراری ملی را تمدید کرده‌اند.

25 مارس؛ ترامپ فرمان به رسمیت شناختن اشغالگری اسرائیل در جولان را امضا کرد

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در این روز فرمان به رسمیت شناختن اشغالگری اسرائیل در جولان سوریه را امضا کرد.

ترامپ لحظاتی قبل از امضای این فرمان در نشست خبری مشترک با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفته بود که اسرائیل حق کامل دفاع از خود از جمله در برابر هرگونه حمله توسط ایران از خاک سوریه را دارد. هرگونه توافق صلح در خاورمیانه باید حق اسرائیل در دفاع از خود را تضمین کند. ترامپ همچنین وعده داد که آمریکا برای همیشه در کنار اسرائیل باشد.

26 مارس؛ تحریم 25 فرد و نهاد مرتبط با ایران

وزارت خزانه‌داری آمریکا در این روز در بیانیه‌‌ای با اعلام تحریم 25 فرد و نهاد مرتبط با ایران مدعی شد در اقدام امروز شبکه‌هایی را در ایران، امارات و ترکیه هدف گرفته که میلیاردها دلار پول به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح‎ ایران رسانده‌اند. دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا گفته وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران و یک بانک ایرانی را به دلیل ادعای ساختگی کمک‌رسانی به نیروی قدس سپاه پاسداران تحریم کرده است.

27 مارس؛ شروع همکاری هسته‌ای آمریکا با عربستان

در این روز رویترز با استناد به مدرکی که به آن دست پیدا کرده بود اعلام کرد که ریک پری وزیر انرژی ایالات متحده با اعطای 6 مجوز محرمانه به شرکت‌های آمریکایی برای فروش فناوری‌های مرتبط با انرژی هسته‌ای به عربستان و همکاری با این کشور موافقت کرده است.

4 آوریل؛ مجلس نمایندگان به پایان حمایت از سعودی در جنگ یمن رأی داد

مجلس نمایندگان آمریکا در این روز به متوقف کردن حمایت نظامی این کشور از جنگ ائتلاف نظامی تحت امر رژیم سعودی در یمن رأی داد. از این مصوبه به‌عنوان اقدامی از سوی هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات برای محدود کردن قدرت رئیس جمهور در عرصه سیاست نظامی آمریکا یاد شده است.

7 آوریل؛ وزیر امنیت داخلی آمریکا استعفا کرد

«کریستین نیلسن» وزیر امنیت داخلی آمریکا که در دوره 16 ماهه مسئولیتش بر سیاست‌های مهاجرتی جنجالی ترامپ نظارت می‌کرد، در این روز از این سمت استعفا کرد.

8 آوریل؛ کاخ سفید رسماً سپاه پاسداران را سازمان تروریستی اعلام کرد

دفتر رسانه‌ای کاخ سفید در این روز با انتشار بیانیه‌ای از زبان دونالد ترامپ اعلام کرد که دولت آمریکا قصد دارد از این پس سپاه پاسداران ایران را در فهرست گروه‌های تروریستی خود قرار دهد.

در این بیانیه اعلام شده بود: «امروز من [دونالد ترامپ] برنامه دولت خودم را برای افزودن نام سپاه پاسداران ایران شامل نیروی قدس آن در فهرست گروه‌های تروریستی خارجی اعلام می‌کنم. این اقدام بی‌سابقه که از طرف وزارت امور خارجه پیگیری خواهد شد، مؤید این واقعیت است که نه‌تنها دولت ایران یک دولت حامی تروریسم است، بلکه سپاه پاسداران ایران نیز در زمینه تأمین مالی تروریسم و ترویج آن فعالیت می‌کند».

9 آوریل؛ واشنگتن ورود 16 سعودی به خاک آمریکا را ممنوع کرد

وزارت امور خارجه آمریکا اسامی 16 نفر از متهمان اصلی پرونده قتل «جمال خاشقجی» را منتشر کرد که در میان آنها «سعود القحطانی» مشاور ولیعهد سعودی و «ماهر مطرب» از نزدیکان او حضور دارند. وزارت خارجه آمریکا ورود این 16 نفر و خانواده ها و نزدیکان آنها را به خاک آمریکا ممنوع اعلام کرد.

16 آوریل؛ ترامپ طرح کنگره برای پایان دادن به حمایت از تجاوز به یمن را وتو کرد

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا طرح کنگره در خصوص قطع حمایت ایالات متحده از تجاوز ائتلاف سعودی به یمن را وتو کرد. این دومین بار در سال 2019 بود که ترامپ با طرح کنگره برای خروج آمریکا از جنگ یمن مخالفت کرد.

25 آوریل؛ «جو بایدن» رسما نامزد انتخابات 2020 ریاست جمهوری آمریکا شد

«جو بایدن» معاون باراک اوباما رئیس جمهور سابق آمریکا پس از ماه‌ها نامزدی خود برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 را اعلام کرد.

19 می: واشنگتن از بخش اول "معامله قرن" رونمایی کرد

کاخ سفید از اولین اقدامی که در راستای اجرای معامله قرن در منطقه انجام خواهد داد پرده برداشت. آمریکا و بحرین در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که منامه پایتخت بحرین طی روزهای سوم و چهارم مرداد میزبان نشستی با هدف جذب سرمایه‌گذار برای سرمایه‌ گذاری در مناطق فلسطین خواهد بود.

29 می: اجرای توافقنامه همکاری دفاعی امارات و آمریکا

امارات متحده عربی و آمریکا، در بیانیه‌ای مشترک از آغاز اجرای توافقنامه همکاری دفاعی میان دو کشور، که اوایل سال 2019 میلادی امضا شد، خبر دادند و تأکید کردند که این توافقنامه باعث تقویت هماهنگی نظامی میان دو کشور می‌شود و مشارکت قدرتمند نظامی، سیاسی و اقتصادی طرفین را در این برهه حساس، بیش از پیش تقویت می‌کند.

6 ژوئن: دیدار ترامپ و ماکرون با محوریت ایران

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا و همتای فرانسوی وی امانوئل ماکرون در این روز در نورماندی فرانسه با یکدیگر دیدار کردند و در بخشی از صحبت‌های خود به مسائل مربوط به ایران پرداختند.

7 ژوئن: آمریکا بخشی از صنعت پتروشیمی ایران را تحریم کرد

وزارت خزانه‌داری آمریکا تحریم‌هایی را علیه صنعت پتروشیمی ایران وضع کرد. وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد دفتر کنترل دارایی‌های خارجی (اوفک) از نهادهای زیرمجموعه این وزارتخانه، «شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس» و 39 شرکت پتروشیمی زیرمجموعه آن و همچنین عاملان فروش این شرکت در کشورهای خارجی را به دلیل حمایت مالی از قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرده است.

13 ژوئن: واکنش ترامپ به سفر شینزو آبه به تهران

رئیس‌جمهور آمریکا در این روز با انتشار پیامی توئیتری در واکنش به سفر شینزو آبه نخست‌وزیر ژاپن به تهران و دیدار وی با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، گفت: تهران و واشنگتن هیچ‌یک برای توافق آماده نیستند.

ترامپ در این پیام توئیتری نوشت: «اگرچه سفر نخست‌وزیر آبه به ایران برای دیدار با آیت‌الله علی خامنه‌ای را بسیار قابل تمجید می‌دانم، اما من شخصاً احساس می‌کنم که هنوز حتی برای فکر کردن به یک توافق [بین ایران و آمریکا] بسیار زود است، نه آنها [برای توافق] آماده‌اند و نه ما».

20 ژوئن: واکنش ترامپ به سرنگونی پهپاد نظامی آمریکا بر فراز ایران

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا صبح روز پنج‌شنبه 30 خرداد به‌وقت محلی با انتشار پیامی کوتاه در حساب رسمی خود در توئیتر به سرنگونی یک فروند پهپاد شناسایی این کشور توسط ایران واکنش نشان داد. ترامپ در این پیام توئیتری ادعا کرد: «ایران اشتباه بسیار بزرگی مرتکب شد».

صبح امروز پنج‌شنبه 30 خرداد روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از سرنگونی یک فروند پهپاد جاسوسی آمریکایی در ساعات اولیه بامداد، پس از تجاوز به فضای سرزمینی جمهوری اسلامی ایران مقابل منطقه کوه‌مبارک استان هرمزگان توسط آتش پدافند نیروی هوافضای سپاه خبر داد.

28 ژوئن: طرح محدود کردن اختیارات نظامی ترامپ تصویب نشد

طرح نمایندگان دموکرات سنای آمریکا به‌منظور محدود کردن اختیارات دونالد ترامپ رئیس‌جمهور این کشور برای رویارویی نظامی با ایران به تصویب نرسید. در نشست سنای آمریکا بیش از 40 نماینده به طرح مذکور رأی منفی دادند تا این طرح نتواند حد نصاب لازم برای افزوده شدن به قانون «اختیارات دفاع ملی آمریکا» را به عنوان یک متمم کسب کند.

29 ژوئن: ساز مخالف آمریکا در بیانیه پایانی نشست گروه 20

19 نماینده از 20 نماینده حاضر در نشست گروه 20 در بیانیه پایانی وفاداری خود را به پیمان آب و هوایی پاریس اعلام کردند و ولی آمریکا در این نشست مخالفت خود با توافق پاریس را اعلام کرد.

10 جولای؛ سفیر انگلیس پس از درگیری با ترامپ استعفا کرد

پس از افشای پیام‌های محرمانه کیم داروش سفیر انگلیس در آمریکا مبنی بر انتقاد شدید از دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده و دولت وی، ترامپ هرگونه تماس با وی را قطع کرده بود. پیام‌های محرمانه درز پیدا کرده که توسط روزنامه دیلی میل منتشر شده، نشان می‌داد که کیم داروش با ارسال پیام‌های محرمانه‌ای، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و دولتش را بی منطق ارزیابی کرده و سیاست‌های وی در قبال ایران را پر از هرج و مرج توصیف کرده بود. او در این پیام‌ها دونالد ترامپ را فردی بی منطق، متزلزل و بی کفایت دانسته بود.

دونالد ترامپ نیز با انتشار دو پیام در توئیتر خطاب به کیم داروش نوشت: سفیر گیجی که انگلیس به آمریکا تحمیل کرده، کسی نیست که ما از بودن وی خوشحال باشیم، او آدم خیلی احمق و نادانی است.

داروش در نامه‌ای که به وزارت خارجه انگلیس داده بود به توهین‌های دونالد ترامپ اشاره کرده و گفته بود که با این شرایط غیرممکن است که بتوانم به انجام وظایفم آنطور که می‌خواهم ادامه دهم.

19 جولای؛ دعوای نژادپرستانه ترامپ با نمایندگان رنگین‌پوست کنگره

توئیت‌های جنجالی و نژادپرستانه ترامپ علیه نمایندگان رنگین‌پوست کنگره در صدر اخبار رسانه‌های آمریکا قرار گرفت. ایلهان عمر، یکی از چهار نماینده زن دموکراتی که هدف حملات توییتری دونالد ترامپ قرار گرفت در واکنش به اظهارات «نژادپرستانه» رئیس جمهوری آمریکا وی را فردی «فاشیست» قلمداد کرد. ترامپ پس از حملات جنجالی به چهار نماینده ترقی خواه حزب دموکرات در مجلس نمایندگان آمریکا که انتقادهای زیادی را در داخل و خارج آمریکا برانگیخت بار دیگر ضمن توجیه اظهارات خود و معرفی ایلهان عمر به عنوان فردی که از ایالات متحده آمریکا متنفر است از او خواست که به کشور زادگاهش بازگردد.

حملات دونالد ترامپ به نمایندگان ترقی خواه کنگره که از قضا جزو اقلیت‌های نژادی در آمریکا هستند با واکنش بسیار تند دموکرات‌ها همراه شد و انتقاد تعداد اندکی از جمهوری خواهان را نیز به همراه داشت. مجلس نمایندگان آمریکا برای محکومیت اظهارات رئیس جمهوری که آنرا «نژادپرستانه» توصیف کرد، قطعنامه صادر کرد و کنگره نیز در تلاشی ناکام طرحی را برای استیضاح رئیس کاخ سفید به جریان انداخت.

28 جولای؛ مدیر اطلاعات ملی آمریکا استعفا کرد

دن کوتس مدیر اطلاعات ملی آمریکا در این روز رسما با ارسال نامه‌ای برای دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده، تصمیم خود را برای کناره گیری از این سمت اعلام کرد.

31 جولای؛ آمریکا ظریف را تحریم کرد

وزارت خزانه‌داری آمریکا در این روز محمد جواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران را لیست تحریم‌های خود قرار داد.

26 آگوست: شکایت 20 ایالت آمریکا علیه سیاست‌های مهاجرتی دولت ترامپ

20 ایالت آمریکا به رهبری کالیفرنیا و ماساچوست اعلام کردند که شکایتی را علیه قوانین جدید دولت ترامپ درخصوص بازداشت کودکان مهاجر در مراکز نگهداری مهاجران خارجی در مرزهای ایالات متحده تنظیم کرده‌اند.

28 آگوست: آمریکا چند فرد و شرکت را در ارتباط با برنامه موشکی ایران تحریم کرد

وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد 5 شهروند و 4 شرکت ایرانی و همچنین یک شرکت هنگ‌ کنگی را به دلیل نقش داشتن در «نقض تحریم‌های آمریکایی و بین‌المللی علیه برنامه موشکی ایران» تحریم کرده است. وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه خود مدعی شد که این افراد و شرکت‌ها در تأمین فناوری‌ها و قطعات آمریکایی و همچنین آلیاژهای خاص برای صنایع موشکی ایران دست داشته‌ و در پوشش شرکت‌های خارجی اقدام به دور زدن تحریم‌ها کرده‌اند.

10 سپتامبر؛ «جان بولتون» مشاور امنیت ملی آمریکا برکنار شد

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در این روز با انتشار پیامی در حساب کاربری رسمی خود در توئیتر از اخراج «جان بولتون» مشاور امنیت ملی دولت خود خبر داد.

ترامپ در یک پیام توئیتری درباره نحوه کنار گذاشتن جان بولتون نوشت: «من شب گذشته به جان بولتون اطلاع دادم که دیگر در کاخ سفید به خدمات او نیازی نیست. من با بسیاری از پیشنهادات او مخالف بودم و دیگر اعضای دولت نیز همین‌گونه [مخالف او] بودند.»

13 سپتامبر: واکنش ترامپ به فعال شدن روند قانونی استیضاح خود

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا با انتشار چند پیام توئیتری اعتراض شدید خود را به فعال شدن روند قانونی استیضاحش در کنگره ابراز داشت.

ترامپ در نخستین پیام توئیتری خود مدعی شد: «چگونه می‌خواهید رئیس‌جمهوری را استیضاح کنید که کمک کرده است شاید بهترین اقتصاد در تاریخ این کشور شکل بگیرد؟ کمترین نرخ بیکاری در تاریخ کشور به‌ویژه برای سیاهپوستان، اسپانیایی‌تبارها، آسیایی‌ها و زنان. امروز در مقایسه با هر زمان دیگری در گذشته، افراد بیشتری شاغل هستند. ارتش بازسازی شده و کهنه‌سربازان وضعیت بهتری دارند.»

19 سپتامبر: شکست آمریکا در پروژه محکوم‌سازی ایران در شورای امنیت

تلاش‌های آمریکا برای محکوم کردن ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد در ارتباط با ماجرای حمله به تأسیسات نفتی شرکت سعودی آرامکو به شکست انجامید.

در نشست عادی شورای امنیت که به ریاست روسیه برگزار شد، گزارش دبیرکل در خصوص عملیات یمنی ها علیه تاسیسات نفتی آرامکو در عربستان قرائت شد. در این نشست که با موضوع بررسی تحولات یمن برگزار شد، نماینده آمریکا در شورای امنیت، سعی کرد تا جمهوری اسلامی ایران را به عنوان مقصر این حمله قلمداد کرده و دیگر اعضای شورای امنیت را وادار به همراهی در خصوص این ادعا کند. با این حال ادعای مخدوش مقامات آمریکایی، از سوی نماینده روسیه در شورای امنیت سازمان ملل به چالش کشیده شد.

24 سپتامبر: آغاز روند استیضاح ترامپ از سوی مجلس نمایندگان آمریکا

دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا در این روز با متهم کردن دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور به درخواست کمک از یک رهبر خارجی علیه جو بایدن معاون رئیس جمهور سابق آمریکا در آستانه انتخابات ریاست جمهوری 2020 میلادی، رسما روند استیضاح وی را آغاز کردند.

11 اکتبر: ترامپ مجوز وضع تحریم‌‌های شدید علیه ترکیه را صادر کرد

«استیون منوشین» وزیر خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد دونالد ترامپ رئیس‌جمهور این کشور مجوز وضع تحریم‌های شدید علیه ترکیه را صادر کرده است.

15 اکتبر: تصویب قانون مداخله‌جویانه در کنگره آمریکا درباره هنگ کنگ

مجلس نمایندگان آمریکا قانونی را در حمایت از معترضان هنگ کنگی به تصویب رساند که با واکنش سریع چین روبرو شد.

12 نوامبر: ترامپ وضعیت اضطرار ملی در قبال ایران را تمدید کرد

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که وضعیت اضطرار ملی علیه ایران به‌مدت یک سال دیگر تمدید شده است.

در این بیانیه آمده است: رئیس‌جمهور وقت آمریکا در روز 14 نوامبر 1979 میلادی با صدور فرمان اجرایی 12170، وضعیت اضطراری در قبال ایران اعلام کرده است. این بیانیه افزود: روابط ما با ایران هنوز عادی نشده است و روند اجرای توافقنامه 19 ژانویه 1981 با تهران همچنان ادامه دارد، به همین دلیل، وضعیت اضطراری ملی اعلام‌شده در 14 نوامبر 1979 میلادی و اقدامات اتخاذشده برای رسیدگی به این وضعیت اضطراری همچنان باید تا بعد از 14 نوامبر 2019 میلادی ادامه یابد.

19 نوامبر: ترامپ فرمان استقرار 3000 نیروی آمریکایی در عربستان را صادر کرد

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا ضمن صدور فرمان استقرار 3000 نظامی آمریکایی در عربستان، مراتب را رسماً به کنگره نیز اطلاع داد. ترامپ در نامه‌ای رسمی به کنگره آمریکا اعلام کرد که نیروها و تجهیزات اعزامی به عربستان شامل نیروهای حمایت‌کننده از عملیات جنگنده‌های آمریکایی از خاک عربستان، دو اسکادران هواپیمای جنگنده و 3000 نیروی نظامی خواهد بود.

21 نوامبر: پیام توئیتری ترامپ در حمایت از آشوبگران

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در این روز در پیامی توئیتری ضمن ابراز حمایت از اغتشاشات اخیر در برخی شهرهای ایران، از قطع شدن اینترنت توسط دولت ایران انتقاد کرد.

ترامپ در یک پیام توئیتری با گرفتن ژست دروغین طرفداری از مردم ایران مدعی شد: «ایران به‌حدی ناآرام شده است که دولت سیستم اینترنت را به‌کلی قطع کرده است تا مردم بزرگ ایران نتوانند درباره خشونت‌های مهیبی که در این کشور رخ می‌دهد، صحبت کنند. آنها خواستار شفافیت در حد صفر هستند و فکر می‌‌کنند که جهان نخواهد فهمید که حکومت ایران چه تراژدی و مرگی را رقم می‌زند.»

28 نوامبر: ورود غیرمنتظره ترامپ به افغانستان/ آغاز مجدد مذاکرات با طالبان

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا شامگاه پنج‌شنبه هفتم آذرماه در سفری غیرمنتظره وارد افغانستان شد. منابع آمریکایی گزارش داده‌اند که دونالد ترامپ ساعت 20:30 به وقت محلی (19:30 به وقت تهران) وارد پایگاه هوایی بگرام در 40 کیلومتری شمال کابل شده و به مدت 2.5 ساعت در این پایگاه حضور داشته است. با این حال به خبرنگاران دستور اکید داده شده بود که برای حفظ امنیت دونالد ترامپ، این سفر را مخفی نگاه دارند و به همین دلیل خبر ورود وی به افغانستان و پایگاه بگرام با تأخیری چندساعته منتشر شد.

1 دسامبر: وزیر انرژی آمریکا استعفا کرد

ریک پری وزیر انرژی آمریکا و فرماندار سابق تگزاس با صدور بیانیه رسمی از این سمت استعفا کرد.

10 دسامبر: بندهای طرح استیضاح ترامپ منتشر شد

«جرولد نادلر» رئیس دموکرات کمیته قضائی مجلس نمایندگان آمریکا با انتشار بندهای طرح استیضاح دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا، وی را به «سوءاستفاده از قدرت» و «کارشکنی در روند تحقیقات کنگره» متهم کرد. رئیس کمیته قضائی مجلس نمایندگان آمریکا در یک نشست خبری درباره مفاد طرح استیضاح ترامپ گفت: «امروز در راستای انجام وظایفمان در قبال قانون اساسی و کشورمان، کمیته قضائی مجلس نمایندگان دو بند از طرح استیضاح را اعلام و دونالد ترامپ رئیس‌جمهور ایالات متحده را به ارتکاب جرم و تخطی از قانون متهم می‌کند.»

17 دسامبر: بودجه نظامی 738 میلیارد دلاری آمریکا به تصویب سنا رسید

نمایندگان مجلس سنای آمریکا لایجه بودجه نظامی 738 میلیارد دلاری این کشور برای سال 2020 میلادی را به تصویب رساندند.

18 دسامبر: طرح استیضاح ترامپ در مجلس نمایندگان آمریکا رای آورد

نشست استیضاح دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا با سخنرانی «نانسی پلوسی» رئیس‌ مجلس نمایندگان آمریکا رسماً آغاز شد و پس از پایان بحث‌های نمایندگان درباره این استیضاح، رأی‌گیری نهایی انجام شد که در نهایت این استیضاح رای آورد.

29 دسامبر: حمله هوایی آمریکا به مواضع حشد شعبی در الانبار

آمریکایی‌ها روز یکشنبه مواضع حشد شعبی در غرب استان الانبار را هدف قرار دادند. آنها مواضع حشد شعبی در منطقه المزرعه در جاده عکاشات در شهرستان القائم در غرب استان الانبار را هدف قرار دادند.

وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که مقرهای گردان‌های حزب‌الله عراق را هدف قرار داده است. پنتاگون افزود که 3 مقر حزب‌الله عراق در خاک عراق و 2 مقر حزب‌الله عراق را در سوریه هدف قرار داده است.

31 دسامبر: سفارت آمریکا در آتش خشم عراقی‌ها

به دنبال حمله آمریکا به نیروهای حشد شعبی و شهادت 28 نیروی عراقی در این حملات،‌ معترضان خشمگین مقابل سفارت آمریکا در بغداد تحصن کرده و با برگزاری تظاهراتی پرچم آمریکا را به آتش کشیدند.

31 دسامبر: ترامپ ایران را مسئول حمله به سفارت آمریکا در عراق دانست

دونالد ترامپ رئیس جمهور ‌آمریکا که از حمله معترضان عراقی به سفارت کشورش در بغداد خشمگین شده در توئیتی ضمن اتهام زنی بی‌اساس به ایران نوشت: «ایران پیمانکار آمریکایی را کشت و بسیاری را مجروح کرد. ما قویا پاسخ دادیم و همیشه این کار را خواهیم کرد. اکنون ایران یک حمله به سفارت آمریکا در عراق را هماهنگ کرده است. آنها کاملا مسئول هستند. علاوه بر این، ما انتظار داریم عراق از نیروی نظامی خود برای حفاظت از سفارت آمریکا استفاده کند که به آنها اطلاع داده شده است.»

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم وقاحت تمام بهاره رهنما / شوهرندارم این آقا دوست پسرم است!