رهبر تایوان پیشنهاد چین برای اتحاد تحت مدل هنگ‌کنگ را رد کرد


رئیس جمهوری تایوان امروز (چهارشنبه) ضمن اعلام اینکه پیشنهاد چین برای اتحاد این جزیره دموکراتیک با استفاده از فرمول سیاسی یک کشور، دو سیستم را نمی‌پذیرد، تاکید کرد، این فرمول در هنگ‌کنگ شکست خورده است.

آفتاب‌‌نیوز :

به نقل از خبرگزاری رویترز، چین مدعی است که تایوان بخشی از قلمرواش محسوب می‌شود و تاکید کرده که اگر لازم شود با استفاده از زور این جزیره را تحت کنترل پکن در می‌آورد. این در حالی است که تایوان تاکید دارد که یک کشور مستقل است.

تسای اینگ-ون، رئیس جمهوری تایوان که درصدد پیروزی مجدد در انتخابات ۱۱ ژانویه (۲۱ دی‌ماه) است، در سخنرانی خود به مناسبت سال نو میلادی متعهد شد تا از استقلال و حق حاکمیت تایوان دفاع کند.

رهبر تایوان پیشنهاد چین برای اتحاد تحت مدل هنگ‌کنگ را رد کرد

وی گفت: همزمان با اینکه پکن فشارها بر تایوان را افزایش می‌دهد، دولت من مکانیسمی را برای تضمین امنیت و دموکراسی این کشور تعبیه خواهد کرد.

ترس از چین به یکی از موضوعات مهم در این کمپین انتخاباتی تبدیل شده است؛ ترسی که اعتراضات دولتی در هنگ‌کنگ به آن دامن زده است.

تسای با اشاره به توافق سیاسی که آزادی‌های اساسی در هنگ‌کنگ، مستعمره سابق انگلیس پس از الحاق مجددش به چین در سال ۱۹۹۷ میلادی را تضمین می‌کند، گفت: مردم هنگ‌کنگ به ما نشان دادند که فرمول "یک کشور، دو سیستم" قطعا عملی و امکان پذیر نیست.

وی افزود: تحت فرمول "یک کشور، دو سیستم" وضعیت در هنگ‌کنگ دائما رو به وخامت است. اعتبار این فرمول با سوء استفاده دولت از قدرت لکه‌دار شده است.

چندین ماه است که هنگ‌کنگ درگیر اعتراضات ضد دولتی شده است؛ اعتراضاتی که از نارضایتی گسترده نسبت به تلاش‌های پکن برای تحت کنترل درآوردن این دولت‌شهر علی‌رغم وعده‌های خودمختاری نشات گرفته است.

پارلمان تایوان روز سه‌شنبه قانون مقابله با نفوذ را برای مبارزه با تهدیدات چین تصویب کرد؛ اقدامی که روابط میان تایوان و پکن را بیش از پیش خدشه‌دار کرد.

تسای گفت: این قانون از دموکراسی تایوان محافظت خواهد کرد و در بحبوحه نگرانی‌ها نسبت به اینکه این قانون ممکن است به روابط تجاری با چین خدشه وارد کند، بر تبادلات تجاری تاثیری نخواهد گذاشت.

تسای این اتهام را که به دنبال استقلال تایوان است، رد و بار دیگر تاکید کرد:‌ من به صورت یکجانبه وضعیت کنونی تایوان با چین را تغییر نخواهم داد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس / سلفی نوید محمدزاده و فرشته حسینی