2020؛ سال انتخاب‌های دشوار


2020؛ سال انتخاب‌های دشوار

دیشب وقتی ثانیه شمار ساعت‎ها روی ساعت صفر قرار گرفت، آسمان شهرهای گوشه و کنار جهان پر شد از آتش‎بازی‎های کوچک و بزرگ، به امید آغاز سالی که در آن گردش مالی بازارها پر رونق و صلح و امنیت بر جهان حکمفرما باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، مردم و دولت‎ها در برپایی این جشن کم نگذاشتند، در روسیه که امسال برخلاف همیشه سال کم برفی را می‎گذراند، دولت برای شادی مردم مسکو، برف مصنوعی در خیابان‎ها ریخت تا شهروندان بتوانند سورتمه سواری و برف بازی را هم در جشن‎های خود بگنجانند. اما در همه‎جا وضعیت به این منوال نبود، هنگ‎کنگی‎ها ترجیح دادند سال خود را با اعتراض شروع کنند و جلیقه زردها هم قصد داشتند دولت فرانسه را به چالش بکشند. در این بین استرالیایی‎ها که هفته‎ها است با آتش‎سوزی در جنگل‎های خود روبه‌رو هستند و دیروز مردم مناطقی از این کشور که جان‌شان در معرض خطر قرار دارد، به سمت سواحل رفتند تا از آتش در امان بمانند، اعلام کردند با وجود وضعیتی که دارند، جشن سال نو را برگزار می‎کنند و با آتش‎بازی به استقبال 2020 می‎روند تا نشان دهند اگر روزهایشان به خاطر دود و آتش همانند شب تار شده، امید به روزگاری بهتر را از دست نمی‎دهند.

وضعیت بازارها

حال جهان از سال 2008 و رکود اقتصادی این سال چندان خوشایند نبوده ‎است. اما اقتصاددانان می‎گویند سال 2020 که سال موش به عنوان نماد وضعیت اقتصادی خوب هم هست، سال خوبی برای اقتصاد است. هرچند بانک جهانی هشدار داده بدهی 250 تریلیون دلاری کمر اقتصاد جهان را خم کرده، اما تحلیلگران می‎گویند کاهش نرخ بهره در امریکا و چین و تلاش بانک مرکزی اروپا برای خرید اوراق قرضه می‎تواند باعث به حرکت افتادن کسب و کارهای خرد و کلان شده و بازارهای سهام را پر رونق کند. همچنین اقتصاددانان امیدوارند سیاستمداران مجاب شوند با سیاست‎هایی نظیر کاهش مالیات و مخارج دولتی پول بیشتری به مردم خود برسانند تا بازارها پر رونق‎تر از قبل شود. علاوه بر این بسیاری امیدوارند امریکا و چین در جنگ تجاری خود که سال 2019 مصایب بسیاری را به اقتصاد جهان تحمیل کرد، به توافق برسند و در پرتو آن، اقتصاد جهان نیز به روزهای خوش‎تری برسد. در این بین بسیاری هم چشم به هند و برزیل دوخته‎اند و معتقدند با افزایش نرخ تولید ناخالص داخلی در این کشورها، فرصت‎های سرمایه‎گذاری در آنها بالا رفته و روی اقتصاد منطقه خود تأثیر می‎گذارند. در کل اقتصاددانان معتقدند جهان در سال 2020 رشد اقتصادی 3.3 درصد را تجربه می‎کند که 0.2 درصد بیش از 2019 است. از همین رو به نظر نمی‎رسد جهان با تهدیدی جدی درمورد رکود اقتصادی مواجه باشد. نرخ بیکاری در جهان نیز در حال پایین آمدن است. بویژه که بعد از اعتراض‎های اقتصادی که اغلب کشورهای جهان با آنها مواجه بودند، انتظار می‎رود، دولت‎ها سیاست‎های مالی خود را تغییر دهند و جهان به سوی آرامش اقتصادی حرکت کند.

صندوق‎‎های رأی

در سال پیش رو ده‌ها انتخابات در سراسر جهان برگزار می‎شود، اما در این میان 4 انتخابات هستند که اهمیت بیشتری دارند. انتخابات ریاست جمهوری امریکا که پیشاپیش آنها به لحاظ اهمیت قرار دارد، 3 نوامبر (13 آبان 1399) برگزار می‎شود. هنوز مشخص نیست کاندیدای حزب دموکرات در این انتخابات چه کسی باشد، اما «دونالد ترامپ» پای ثابت این انتخابات خواهد بود. تاجر کاخ سفید هرچند در سه سالی که از ریاست جمهوری‎اش می‎گذرد، چالش‎های زیادی را در جهان ایجاد کرد، اما به همان میزان توانست آمار بیکاری در کشورش را تا 3.6 درصد کاهش دهد. این امتیازی بزرگ برای پیروزی او در انتخابات امسال خواهد بود. البته دموکرات‎ها هم با توجه به پیروزی چشمگیری که در انتخابات میاندوره‎ای 2018 داشتند، چندان دست و پا بسته به نظر نمی‎رسند. ضمن آنکه آنها امیدوارند با به راه انداختن ترن استیضاح «ترامپ» در چند ماه گذشته، توانسته باشند به اعتبار او لطمه بزنند. انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی هم که سومین انتخابات پارلمانی سرزمین‎های اشغالی در بازه زمانی یک ساله است و 2 مارس (12 اسفند) برگزار می‎شود، انتخاباتی مهم خواهد بود. رژیم صهیونیستی در دو انتخابات پارلمانی که در 10 ماه گذشته برگزار کرد، نتوانست دولتی تشکیل دهد و مجبور شد چشم خود را به انتخابات ماه مارس بدوزد. هرچند انتظار می‎رود این بار حزب لیکود، حزب «بنیامین نتانیاهو» شانس بیشتری از دو انتخابات قبلی داشته باشد، اما شکاف‎ها در جامعه این رژیم همچنان پابرجا است. به جز این انتخابات در امریکا و رژیم صهیونیستی، دو انتخابات مهم نیز در آسیا خواهیم داشت که نتیجه هر دوی آنها برای چین مهم خواهد بود. انتخابات شورای قانونگذاری هنگ‎کنگ در حالی در ماه سپتامبر (شهریور 1399) برگزار می‎شود که این دولت‎شهر در ماه‎های اخیر با چالش‎های فراوانی مواجه بود و مردم نخست در اعتراض به یک ماده قانونی که استرداد مجرمان به چین را فراهم می‎کرد، به خیابان‎ها رفتند و سپس وقتی این لایحه معلق شد، حاضر به ترک خیابان‎ها نشدند و اعلام کردند، خواهان کم شدن نفوذ چین در دولت‎شهر خود هستند. هنگ‎کنگی‎ها که ماه پیش در انتخابات محلی پیروز شدند، به انتخابات شورای قانونگذاری که می‌تواند آنها را به هدفی که دارند برساند، بسیار امیدوارند. انتخابات ریاست ‎جمهوری تایوان که 10 روز دیگر یعنی 11ژانویه (21 دی) برگزار می‎شود نیز برای چین اهمیتی ویژه دارد. این انتخابات می‎تواند بر ژئوپلیتیک منطقه تأثیرگذار باشد. خود تایوانی‎ها این انتخابات را «بازی مرگ و زندگی» برای کشورشان می‎دانند. یکی از کاندیداهای این انتخابات متمایل به چین و دیگری مخالف آن است. از همین رو این انتخابات می‎توانند بر سرنوشت آینده تایوان و چین تأثیر بسزایی داشته باشد.

دعواهای 2020

چه بخواهیم چه نخواهیم، مناقشات، بحران‎ها و جنگ‎ها همواره جزء جدایی ناپذیر تاریخ جهان در هر عصر و دوره‎ای بودند. امسال نیز مناقشاتی هستند که نباید چشم از آنها برداشت. افغانستان کشوری که جدیدترین بحران و جنگ آن 19 سال پیش در سال 2001 آغاز شد، در این نزدیک به دو دهه با تلفات زیادی مواجه بوده و اقتصاد آن در شرایطی نامطلوب به سر می‎برد، با این حال شاید این بحران امسال به نتایجی مثبت ختم شود. مذاکرات امریکا با طالبان هرچند هنوز به نتیجه دلخواه منجر نشده اما با مجاب شدن امریکا به وارد کردن دولت کابل به مذاکرات و تأسیس وزارت امور صلح در افغانستان که دیروز رخ داد و مسئولیت مذاکرات احتمالی آتی را برعهده خواهد داشت، انتظار می‎رود رویداد‎های خوشایندی در انتظار افغانستان باشد. اما گره جنگ یمن همچنان کور است. در سالی که گذشت طرفین این نبرد تلاش کردند مذاکراتی داشته باشند اما همه آنها با کارشکنی‎های عربستان بی نتیجه ماند. ضمن اینکه وضعیت شرایط انسانی در این کشور نیز به خاطر جنگ تحمیل شده بر آن در وضعیتی نامطلوب است. مناقشه لیبی هم از مناقشاتی است که انتظار می‎رود امسال جدی‎تر از قبل شود. فردا قرار است پارلمان ترکیه درباره اعزام سربازان خود به لیبی برای حمایت از دولت مستقر در طرابلس تصمیم بگیرد. هنوز این تصمیم گرفته نشده، ترکیه با حجم وسیعی از اعتراض‎ها روبه‎رو است. ضمن آنکه تصور می‎شود با ورود ترکیه به جمع منازعان خارجی (از جمله امارات و قطر و عربستان و مصر) در مناقشه لیبی، این مناقشه پیچیده‎تر از قبل شود. مناقشات امریکا و کره شمالی را هم نباید فراموش کرد. دو کشور تاکنون در مذاکراتی که داشتند به نتیجه‎ای نرسیدند و تا دیشب نیز همه منتظر بودند ببینند هدیه سال نوی «کیم جونگ اون» برای امریکا چیست. با این حال بسیاری از ناظران معتقدند پیونگ یانگ در نظر دارد با این گونه تهدیدها و افزایش آزمایش‎های موشکی خود را خطرناک‎تر از آنچه هست به امریکا معرفی کند تا از رهگذر ایجاد رعب و وحشت در امریکا و همپیمانان منطقه‎ای آن نظیر ژاپن و کره‎ جنوبی، به امتیازهای بیشتری در مذاکرات آتی دست یابد. وضعیت مسلمانان کشمیر و مناقشه پاکستان و هند بر سر این منطقه هم می‎تواند بر سرنوشت منطقه تأثیر بسیاری بگذارد بویژه که هر دو کشور مجهز به تسلیحات هسته‎ای هستند و هیچ‎ کس خواهان جنگی بین آنها نیست. ضمن اینکه چنین جنگی می‎تواند خیلی سریع پای سایر کشورها را نیز به نبردهای خونین بکشاند. چین و افغانستان از چنین نبردی بسیار متضرر خواهند شد. در این بین مناقشات امریکا، عربستان و اسرائیل با ایران را هم نباید فراموش کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | کل‌کل مهران مدیری و نیما شعبان‌نژاد با چاشنی بینی!