فایل متن نشریات علمی در دسترس پژوهشگران قرار می‌گیرد


فایل متن نشریات علمی در دسترس پژوهشگران قرار می‌گیرد

تهران- ایرنا- معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و فناوری سازمان اسناد و کتابخانه ملی، گفت: برای تسهیل دسترسی سریع پژوهشگران از این پس یک نسخه از اطلاعات منتشر شده در نشریات علمی به همراه فایل متن کامل مقالات در کتابخانه ملی نگهداری شده و به صورت رایگان در اختیار آنها قرار خواهد گرفت. 

سمیه توحیدلو روز سه‌شنبه در آیین تجلیل از برگزیدگان دهمین جشنواره ملی پژوهش و فناوری، اظهار داشت: جشنواره ملی پژوهش و فناوری از سال۸۹ در موضوعات مختلف برگزار می شود و دهمین دوره جشنواره با تغییر و تحولاتی در پنج موضوع برگزار شد.

وی افزود: حوزه‌های علم اطلاعات و دانش شناسی، علوم آرشیوی، مطالعات ایران شناسی، اسلام شناسی و نسخه پژوهی، تاریخ شفاهی و تحول دیجیتال در کتابخانه و مراکز آرشیوی موضوعات این دوره از جشنواره بودند.

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و فناوری سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، گفت: امروز در این جشنواره از آثار برتر در قالب‌های کتاب، تصنیف یا تالیف، طرح پژوهشی خاتمه یافته، پایان نامه‌های کارشناسی ارشد، رساله دکتری خاتمه یافته تجلیل می‌شود.

توحیدلو با اشاره به تشکیل کمیته‌های علمی، اجرایی و ایده‌ها، گفت: از بین آثار ارسالی ۳۵ اثر مربوط به پایان نامه‌های کارشناسی ارشد، ۷۲ اثر مربوط به کتاب‌های تالیفی، ۱۶ اثر مربوط به طرح ملی و ۱۴ اثر مربوط به طرح فناوری می‌شود.

وی با اشاره به اینکه سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در سال‌های اخیر با شعار «کتابخانه ملی در خانه هر ایرانی» سیاست دیجیتال سازی و گسترش داده‌های موجود بر روی درگاه‌های سازمان را دنبال کرده است، افزود: در راستای هدف کلان «توزیع عادلانه اطلاعات» و با عنایت به وظیفه خطیر این سازمان برای «غنی سازی تجربه کاربران» و «تبدیل سازمان به خانه دوم پژوهشگران» فاز اول آرشیو ملی دیجیتال با عنوان «آرشیو ملی دیجیتال نشریات علمی ایران» افتتاح می‌شود.

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و فناوری سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، گفت: سامانه آرشیو ملی دیجیتال نشریات علمی در بازه‌های زمانی منظم به وب سایت نشریات علمی مراجعه کرده و آخرین اطلاعات منتشر شده در سایت نشریات علمی را ذخیره کرده و به صورت خودکار و هوشمند به این سامانه انتقال می‌دهد.

توحیدلو افزود: برای تسهیل دسترسی سریع عموم علاقمندان و پژوهشگران از این پس یک نسخه از اطلاعات منتشر شده در نشریات علمی به همراه فایل متن کامل مقالات در کتابخانه ملی نگهداری شده و به صورت رایگان در اختیار قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: در فازهای بعدی متن کنفرانس‌های علمی و سایر منابع علمی تهیه و گردآوری شده به این سامانه اضافه خواهد شد، گفت: در حال حاضر در این سایت ۶۰۰ هزار مقاله در موضوعات متنوع قرار دارد که در اختیار پژوهشگران محترم قرار خواهد گرفت.

قدم نخست برای توسعه کشور پژوهش است

همچنین حجت الاسلام محمد ذبیحی، رییس سازمان سمت قدم نخست برای توسعه کشور را پژوهش عنوان کرد و گفت: ستون فقرات پژوهش آزاد اندیشی است، باید اجازه دهیم قلم ها محدود نباشد.

وی با بیان اینکه انجام پژوهش ملزومات خاص خود را دارد افزود: امروز نجات کشور در پیشرفت و توسعه است و این امر در گرو دانایی و توانایی است و دانایی در گرو پژوهش است.

حجت الاسلام ذبیحی تاکید کرد: پژوهشگران پیش از هرچیزی لازم است اخلاق پژوهشی داشته باشند زیرا می خواهند گره ای را باز کنند اما با بداخلاقی و کم لطفی مجهولی را به مجهول دیگر اضافه می کنند.

اسامی برگزیده ها

در پایان این آیین، برگزیدگان هر بخش از دهمین جشنواره ملی پژوهش و فناوری سازمان اسناد و کتابخانه ملی معرفی شدند.

طی این مراسم، در بخش رساله دکترا، بهروز رسولی، با رساله‌ای تحت عنوان «مدل کسب و کار برای فراهم‌آوری منابع اطلاعاتی دیجیتال: مطالعه موردی پایگاه پایان‌نامه‌ها و رساله‌های الکترونیکی»، به راهنمایی مهدی علیپور حافظی و مشاوره سام سلیمانی، شایسته تقدیر شد.

دربخش پایان‌نامه مقطع کارشناسی ارشد بنابر نظر داوران، هیچ اثری برگزیده و شایسته تقدیر نشد.

در زمینه طرح‌های پژوهشی بنابر نظر داوران این جشنواره، هیچ طرح پژوهشی به عنوان برگزیده شناخته نشد.

در بخش کتاب‌های تألیفی و تصنیفی از کتاب "سرعنوان‌های موضوعی فارسی" که به همت استادان کامران فانی و فیروزان زهادی و همکاری نرگس عزیزیان تدوین شده است، تقدیر شد.

در بخش تاریخ شفاهی بنابر نظر داوران، هیچ اثری برگزیده و شایسته تقدیر نشد.

درحوزه علوم آرشیوی، جایزه اثر شایسته تقدیر به غلامرضا علاماتی به خاطر تألیف کتاب «الگوهای ساماندهی و اسناد و مدارک دفاه مقدس» اهدا شد.

در بخش ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی بنابر دیدگاه داوران اثر برگزیده ای انتخاب نشد.

در بخش ایده‌های برتر، زهرا بتولی برای «ایده خودآموز بازی‌وار شده سواد اطلاعات ویژه دانشجویان» برگزیده شناخته شد.

در میان پژوهشگران برتر درون سازمانی نیز اعظم نجفقلی‌نژاد به عنوان پژوهشگر برتر عضو هیأت علمی و فرهاد برادر شاد به عنوان کارشناس برتر پژوهشگر سازمان اسناد و کتابخانه ملی شناخته شدند.

جشنواره ملی پژوهش و فناوری سازمان اسناد و کتابخانه ملی، همه ساله در حوزه‌های تخصصی علم اطلاعات و دانش‌شناسی، مطالعات اسلام‌شناسی و ایران‌شناسی، علوم آرشیوی و فناوری اطلاعات به همت اداره کل پژوهش و آموزش سازمان برگزار می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی