فیلم و موسیقی پرمصرف‌ترین کالاهای فرهنگی هستند


فیلم و موسیقی پرمصرف‌ترین کالاهای فرهنگی هستند

تهران- ایرنا- رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات گفت: یافته‌های موج سوم طرح ملی پیمایش کالاهای فرهنگی نشان می‌دهد موسیقی و فیلم جزو پرمصرف‌ترین کالاهای فرهنگی بین مردم هستند.

محمد سلگی روز سه شنبه در نشست ارائه و نقد یافته های موج سوم طرح ملی پیمایش مصرف کالاهی فرهنگی در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، اظهار داشت: موج سوم پیمایش ملی «مصرف کالاهای فرهنگی در ایران» پس از ۱۶ سال انجام شد.

وی گفت: مرحله گردآوری اطلاعات موج سوم پیمایش ملی «مصرف کالاهای فرهنگی در ایران» ۲۴ فروردین امسال به مدت یک ماه توسط مرکز طرح­‌های ملی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات انجام شد.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات افزود: جمع‌آوری اطلاعات مورد نیاز این طرح، با تعداد نمونه ۱۵ هزار و ۵۰۰ نفر از افراد بالای ۱۵ سال ساکن شهر و روستا و در گستره ملی انجام شد و در این پیمایش، پرسشگران برای تکمیل پرسشنامه، به هموطنان ساکن در ۳۱ مرکز استان­، ۸۵ شهر(غیر مرکز استان) و ۵۰۰ روستا مراجعه کردند.
سلگی با اشاره به سوابق این طرح در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، افزود: موج اول این پیمایش در سال ۱۳۷۹ و موج دوم آن در سال ۱۳۸۲ انجام شده‌ است و در حالیکه قرار بود هر دوسال صورت گیرد اما در دولت نهم به طور کامل جمع و امسال موج سوم انجام شد.

وی با اشاره به وجوه تمایز و تشابه این طرح با موج‌های قبلی بیان‌ کرد: علاوه بر تنظیم و تطبیق تعداد نمونه‌های این طرح با قواعد نمونه‌گیری طرح‌های ملی در دست اجرای پژوهشگاه، واحد مورد مطالعه نیز از خانوار به فرد تغییر یافته‌ است. در این طرح سعی شد با حفظ ساختار کلی طرح، در برخی موارد و آن هم به اقتضای تغییرات فرهنگی، نسبت به روزآمد کردن برخی سوالات اقدام شود.

سلگی بیان کرد: در این طرح به دنبال آن بودیم تا در گام اول به برآوردی از کمیت و کیفیت مصرف کالاهای فرهنگی در بین شهروندان ایرانی برسیم و در گام دوم، با همکاری صاحبنظران، با تحلیل ثانویه داده‌ها، دلالت‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی مصرف کالاهای فرهنگی در ایران را آشکارکنیم.

وی هدف از انجام این پیمایش را سنجش رفتارهای فرهنگی مردم ایران در حوزه مصرف کالاهای فرهنگی اعلام و تصریح کرد: فلسفه وجودی این پیمایش، تهیه اطلاعات به‌روز، به منظور استفاده در برنامه‌ریزی‌های فرهنگی کشور بوده و امید است تا با کاربست نتایج این پیمایش، امکان طراحی و اجرای برنامه‌های فرهنگی مؤثرتر در حوزه مصرف کالاهای فرهنگی و اوقات فراغت شهروندان فراهم شود.

سلگی منظور از «تقاضای فرهنگی» را انتظاراتی که افراد در خصوص گذران اوقات فراغت خود دارند و صورت­‌هایی از کالاها و فعالیت­‌های فرهنگی که طالب آنند، دانست.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، تأکید کرد: پیمایش «مصرف کالاهای فرهنگی در ایران، سه محور؛ «فعالیت فرهنگی»، «مصرف» و «تقاضای فرهنگی» را در قالب مقولاتی مانند: فعالیت مذهبی، فعالیت اجتماعی، فعالیت ورزشی، فعالیت تفریحی، فعالیت هنری و دستی، کتاب و کتابخوانی، روزنامه و مجله­‌خوانی، رادیو، تلویزیون و انواع دیگر رسانه­‌های صوتی تصویری، رایانه، اینترنت، ماهواره و تلفن همراه، سینما و تئاتر، تسهیلات (امکانات) فرهنگی، زمان فراغت و نیازهای فرهنگی، مورد بررسی و سنجش قرار داد.

سلگی طرح­‌های ملی دیگری نظیر بررسی سبک زندگی ایرانیان، سنجش وضعیت هویت ایرانیان، سنجش و ارتقای سواد رسانه ای در ایران، ارزش ها و نگرش های ایرانیان (موج چهارم) و سنجش سرمایه اجتماعی چهره های شاخص را از طرح های در دستور اجرای پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات عنوان کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عجیب ترین لباس الناز شاکردوست در اکران جدیدترین فیلم ! / این استایل بعید بود !