قضاوت عادلانه و مردم محوری از مهم‌ترین اهداف دستگاه قضایی است


قضاوت عادلانه و مردم محوری از مهم‌ترین اهداف دستگاه قضایی است

رئیس دادگستری لرستان گفت: قضاوت عادلانه، مردم محوری و تکریم عملی مراجعان از مهم‌ترین اهداف دستگاه قضایی است.

محمد رزم امروز در دیدار با قضات شهرستان دورود اظهار کرد: برای سفر ریاست قوه قضاییه بایستی تمامی حوزه‌های قضایی را بازدید کرد تا ضمن بررسی مشکلات و اتخاذ تصمیم نهایی بتوان راهکارهایی را در سفر ایشان به استان متذکر شویم.

وی با اشاره به اینکه یک سری از مشکلات حوزه‌های قضایی کلاً در حوزه مالی و توزیع منابع انسانی است، افزود: سومین مشکل کمبود همکاران قضایی و اداری است که این موضوع در حوزه اختیارات قوّه است که با دعوت از جناب دکتر شریفی مشکلات امر را مرتفع خواهیم کرد.

رئیس‌کل دادگستری لرستان اجرای برنامه‌های تحولی ریاست قوّه قضائیه را مهم دانست و بیان کرد: با توجه به اهمیت موضوع تکریم که مورد خاص ریاست قوّه نیز بوده، قضاوت عادلانه، مردم محوری و تکریم عملی مراجعان از مهم‌ترین اهداف دستگاه قضایی است؛ تکریم عملی مراجعان دارای جایگاه والای انسانی بسیار ارزشمندی است چراکه مردم ولی‌نعمت ما هستند و این خود یک نوع سرمایه اجتماعی است که باعث جلب رضایت مردم به دستگاه قضایی و نظام مقدّس جمهوری اسلامی ایران را در بر خواهد داشت.

رزم ادامه داد: کرامت انسانی از سوی خداوند برای ما تشریح شده همان‌گونه که پیغمبر (ص) فرمودند: «إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاقِ»؛ و یا در جایی دیگر در قرآن می‌فرمایند: فَتَبَارَکَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِینَ و این‌ها همه نشان از تکریم و تجلی جایگاه رفیع انسان را در بر دارد.

وی خاطرنشان کرد: مردم انتظار اجرای عدالت در پرونده‌ها را دارند چون هم توصیه دین و بزرگان دین است چنانچه در سوره نساء وَإِذا حَکَمتُم بَینَ النّاسِ أَن تَحکُموا بِالعَدلِ مورد تأکید واقع شده و این همان قضاوت با عدالت و حکمت است و قضاوت عادلانه و امنیت آفرین مورد نظر ما کارگزاران دستگاه قضایی است.

رئیس‌کل دادگستری لرستان اضافه کرد: ضمن توجه دقیق به مجازات‌های جایگزین حبس و استفاده از تأسیسات جدید حقوقی برای عبرت‌آموزی و بازدارندگی در جنبه عمومی موردنظر بوده و قضات به این نکات می‌بایستی توجه کنند.

رزم بیان کرد: در قوانین موضوعه قبلاً تأکیدی بر صلح و سازش نبود ولی اکنون هم تأکید شده و هم جز وظایف لاینفک ماست و قضات قبل از رسیدگی حتماً می‌بایست دعوت به مصالحه و سازش نمایند چون دارای آثار و برکات زیادی است.

وی با اشاره به طرح هر مسجد یک حقوقدان ادامه داد: ارتباط مردم با مساجد در کاهش بروز جرائم مهم است و این موضوع به‌صورت ویژه مدنظر خواهد بود.

رئیس‌کل دادگستری لرستان اظهار کرد: در روند رسیدگی قضایی موضوع اطاله دادرسی بسیار مهم بوده و رسیدگی با دقت توأم با سرعت در کاهش اطاله دادرسی اثرگذار است.

رزم یکی دیگر از وظایف قضات شعبه را نظارت بر ثبت پرونده‌ها در کمال آرامش، نظارت بر ورود خروج پرونده‌ها دانست و افزود: پرونده‌هایی ثبت شد که بیش از ۶۰ درصد امور قضایی آن‌ها شکل گرفته و پس از آن قضات با توجه به اتهام قرار تأمین مناسب را صادر کنند.

وی خاطرنشان کرد: از جمله مباحث مهم که ریاست قوّه در خصوص نحوه بازداشت متهمین مدنظر دارند؛ برخورد قاطع با سرقت‌های مهم و مسلحانه، تیراندازی، آدم‌ربایی و آن دسته از جرائم خاص که بر حفظ کیان، ناموس و مال مردم را تهدید می‌کنند جدی‌تر در دستورکار باشد.

رئیس‌کل دادگستری لرستان با اشاره به حفظ استقلال و حیثیت دستگاه قضایی در بحث انتخابات و اصل بی‌طرفی و عدم برخورد جناحی همواره مدنظر دستگاه قضایی بوده و هست و یک انتخابات سالم و عادلانه را هدف مهم دستگاه قضایی استان برشمردند.

رزم با ذکر این موضوع که آمار زندانیان در شهرستان دورود به نسبت جمعیت بالاست و بایستی این مقدار کاهش یابد، اضافه کرد: به فرموده مقام معظم رهبری که اتفاقی در زندان می‌افتد که دل آدم می‌سوزد و این سخن، سخن دردآوری است که از سوی رهبری انقلاب بیان می‌شود، لهذا بایستی با کاهش زندانیان وضعیت زندان‌ها را بهبود بخشیم و زندان مکانی برای بازپروری باشد.

وی با اشاره به کنترل و مدیریت زندانیان مهریه بررسی اوقات رسیدگی، مدیریت وقت رسیدگی به امور محرومین و کسانی‌که به آنان ظلم شده و با پس‌گیری حق مظلومین از دست ظالمین را شالوده اساسی دستگاه قضایی لرستان دانستند.

رئیس شورای قضایی عنوان کرد: مجازات‌های جایگزین حبس تأثیر بازدارندگی قوی دارند و استفاده از تأدیبات جدید حقوقی برای عبرت و بازدارندگی محکومین حتماً بایستی مدنظر قضات فهیم استان باشد.

رزم تسریع در رسیدگی، عدم اطاله دادرسی، دعوت به صلح و سازش، تکریم عملی ارباب‌رجوع، داشتن حسن خلق، تبعیت محض از ولایت‌فقیه و رهبرانقلاب، مبارزه جدی با مفسدین اقتصادی و اجتماعی، برخورد قاطع با جرایم سازمان یافته و از جمله سرقت، قتل، درگیری مسلحانه، تیراندازی و...را مهم ارزیابی و حفظ اقتدار و حیثیت دستگاه قضایی را در امنیت پایدار متذکر شد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه لرستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...