مستند حاشیه‌ساز «مثل خواهر» و یادآوری چند مسئله


کانون خبرنگاران نبأ ــ این روزها مستندی به نام «مثل خواهر» در ترویج چندهمسری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که لازم است چند مسئله در این خصوص به مروجین این امر یادآوری شود.

مستند حاشیه‌ساز «مثل خواهر» و یادآوری چند مسئله

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ این روزها مستندی به نام «مثل خواهر» در ترویج چندهمسری در شبکه اجتماعی آپارات باز نشر داده شده و در دیگر شبکه‌‌های اجتماعی در حال انتشار است که در این باره به نکات زیر باید توجه شود:
1- خیلی‌ها از جمله در این مستند، چند همسری را حکم الهی و به نوعی واجب یا مستحب می‌دانند. حال آنکه از آیه سه سوره مبارکه نساء حداکثر جواز مشروط برمی‌آید و به نظر فقهی رهبر معظم انقلاب (حفظه‌الله تعالی) و مراجعی نظیر آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی، این کار مستحب نیست(واجب که اصلاً نیست!). بگذریم که برخی بزرگان نظیر شیخ طوسی(ره) حتی تک همسری را مستحب می‌دانستند.
2- باید دقت شود که در آیه یاد شده، جواز چند همسری مشروط به رعایت عدالت است و خداوند سبحان می‌فرماید اگر می‌ترسید که نتوانید عدالت برقرار کنید به یک همسر اکتفا کنید. حال این را بگذارید کنار آیه 129 سوره مبارکه نساء که به صراحت می‌فرماید «لَن تَستَطیعُوا اَن تَعدِلوا بَینَ النِّساء وَ لَو حَرَصتُم» یعنی شما هرگز نمی‌توانید میان زنان عدالت برقرار کنید، هرچند کوشش کنید.
3- در اسلام بن‌بست نداریم و چند همسری در شرایط خاص آن هم با ملاحظات ویژه راه خروج از برخی بن‌بست‌ها است، اما ترویج آن در یک جامعه هم درست نیست و این از بیانات رهبر معظم انقلاب (حفظه‌الله تعالی) هم برمی‌آید. چه خوب که ازدواج همه جوانان ترویج و همان تک همسری با برداشتن موانع مختلف از جمله رفع مشکلات اقتصادی تسهیل شود.
4- فراموش نشود که پیامبر اعظم(ص) تا زمانی که حضرت خدیجه کبری(س) در قید حیات بودند یا امیر‌المؤمنین، علی(ع) تا وقتی حضرت فاطمه زهرا(س) زنده بودند، ازدواج دیگری نداشتند و سالیان سال تک همسر بوده‌اند. ازدواج‌‎های دیگر این بزرگواران حکمت و دلایل مهم سیاسی، اجتماعی و غیره داشته که در طول تاریخ برخی از آنها کشف و ضبط شده است.
5- در این مستند، همه همسران این آقا چادری و همسر چهارم حوزوی معرفی شده‌اند. بدون آنکه قصد متهم کردن داشته باشیم اما پخش این‌گونه مستندها مشکوک است و چه بسا قصد تخریب چهره جماعت باحجاب یا متدین و حوزوی باشد. بد نیست این آقا و مروجین کار ایشان نگاهی هم به نظر مقام معظمی رهبری داشته باشند.
6- اسلام آنچه در جاهلیت رایج بود، ایجاد حرم‌سرا با زنان متعدد را مجاز نمی‌دانست و به همین دلیل برای آن محدودیت قائل شد، حداکثر چهار همسر آن هم با شرایط سنگین و مشروط تا حرم‌سراهایی به سبک پادشاهان ساسانی جمع و زمینه هوسرانی حذف شود.
یادآور می‌شود، مستند «مثل خواهر»، مستندی شش قسمتی در مورد زندگی چهار هوو است که با هم در یک خانه به‌طور مشترک زندگی می‌کنند که پخش این کلیپ در فضای مجازی طی روزهای گذشته واکنش‌های بسیاری را به‌ دنبال داشته است.
این مستند روایت‌گر زندگی نوید ابراهیمی است که چهار همسر از نقاط مختلف کشور دارد و متولد سال ۶۹ است که البته خود را نویسنده ۲۰ جلد کتاب معرفی کرده و اعلام می‌کند درآمدش هم از همین راه تأمین می‌شود.
بر اساس اظهارات اعضای خانواده، این چهار زن از خواهر به هم نزدیک‌تر هستند، این زنان در مجموع هفت فرزند دارند و اعلام می‌کنند که از زندگی خود با شوهرشان راضی و خوشحال هستند. هر قسمت از این مستند به یکی از اعضای اصلی خانواده اختصاص دارد.
در شرایطی که بحث مستند چند همسری با عنوان «مثل خواهر» در شبکه‌های اجتماعی مختلف از توئیتر گرفته تا اینستاگرام داغ است، این نکته هم قابل تأمل خواهد بود که دقیقاً «مجموعه تلویزیونی مستند آمریکایی» در سال ۲۰۱۰ تولید شده است که نام آن هم «هووهای مثل خواهر یا Wives Sister»، است. این مستند هم مشابه نسخه فارسی منتشر شده، چند همسری یک مرد به نام «کودی براون» در آمریکا را به‌ تصویر می‌کشد. این مرد آمریکایی با چهار همسر و ۱۷ فرزند در «لاس وگاس» زندگی می‌کند.
بحث ترویج چندهمسری در حالی در فضای مجازی دوباره داغ شده است که در آبان‌ماه مؤسسه‌ای با نام حیات حسنی با انتشار پوستری در فضای مجازی اعلام کرده است که قصد دارد، کارگاهی آموزشی با موضوع چند همسری را در شهر تهران برگزار کند. انتشار این پوستر حواشی بسیاری را به‌ دنبال داشت.
به دنبال این حواشی نظر رهبر معظم انقلاب درباره مقوله چندهمسری در صفحه مجازی ریحانه از سوی دفتر نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای(مدظله العالی) در خصوص تعدد زوجین منتشر شد که در بیان رهبر انقلاب تأکید شده بود: «خدا یکی و محبت یکی و یار یکی».
به قلم محمد لطفی‌زاده، مبلغ و پژوهشگر علوم حوزوی
انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اسرائیل «وبال راهبردی» آمریکاست