سه محموله قاچاق چوب در باشت توقیف شد


سه محموله قاچاق چوب در باشت توقیف شد

گچساران - ایرنا - رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری باشت گفت: سه محموله قاچاق چوب و چند کیسه زغال از سوی ماموران یگان حفاظت این شهرستان توقیف شد.

سامان گرجی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این میزان چوب از سه دستگاه خودرو پژو،سمند و وانت نیسان با مشارکت یگان حفاظت منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد، شهرستان باشت و کلانتری منطقه آبدهگاه کشف و ضبط شد.

وی بیان کرد: پرونده ای در این خصوصی برای سه متخلف تشکیل و در محاکم قضایی در حال پیگیری است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری باشت عنوان کرد:آلودگی هوا، وقوع سیل، رانش زمین، از بین رفتن گیاهان بومی و گونه های ارزشمند و آسیب به محیط زیست بخشی از پیامدهای قاچاق چوب است که باید با فرهنگ سازی و آگاهی بخشی به عموم مردم از گسترش آن جلوگیری کرد.

قاچاق چوب و زغال از عوامل تخریب جنگل ها از سوی افراد سودجو است که بدلیل بیکاری یا سودهای کلان دست به قطع درختان یا زغالگیری می زنند.
به گفته کارشناسان گسترده بودن عرصه های جنگلی ، کمبود نیرو و امکانات حفاظتی، در کنار وجود بازار سیاه پر رونق زغال و ضعف فرهنگ سازی از عوامل موثر در گرایش برخی سودجویان به قاچاق چوب است.
شهرستان باشت ۱۰۵ هزار هکتار جنگل و مرتع دارد.
کارده، بن سرخ، بلوط، زال زالک و بادام وحشی از مهمترین گونه های پوشش گیاهی و جنگلی این شهرستان است.
شهرستان ۲۲ هزارنفری باشت در ۱۱۰ کیلومتری یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است.

در قانون جنگل‌ها و مراتع کشور مصوب هشتم شهریور سال ۱۳۳۸، قانون‌گذار سوءاستفاده و بهره‌برداری غیرمجاز از جنگل‌ها و مراتع را مشمول مقررات مربوط به قاچاق قرار داده است.

همچنین قانون حفاظت و بهره‌ برداری از جنگل‌ها و مراتع کشور مصوب ۲۵ مرداد ماه ۱۳۴۶، حمل چوب، هیزم و ذغال حاصله از درختان جنگلی در همه نقاط کشور به استثنای داخل شهرها بدون تحصیل پروانه حمل از سازمان جنگل‌بانی ممنوع است و چنانچه مرتکب، فاقد پروانه بهره‌برداری باشد، طبق قانون مجازات مرتکبین قاچاق، تحت تعقیب و مجازات قرار خواهد گرفت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کهگیلویه و بویراحمد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا