طراحی پوشش پلاستیکی که باکتری‌ها را دفع می‌کند


طراحی پوشش پلاستیکی که باکتری‌ها را دفع می‌کند

تهران- ایرنا- شیمیدان‌های کانادایی از طراحی نوع جدیدی از پوشش پلاستیکی خبر دادند که باکتری‌ها را دفع می‌کند.

به گزارش پایگاه اینترنتی فوربس، در این طراحی از ساختاری سلسله مراتبی در پوشش پلاستیکی استفاده شده است. در فرایند ساخت این پوشش پلاستیکی یک نوع خاص چین و چروک ایجاد می‌شود که این پوشش پلاستیکی را ضد آب کرده و چسبیدن باکتری‌ها را به آن دشوار می‌سازد طوری که نقاط ثقل این ماده که باکتری‌ها به آن می‌چسبند کاهش یافته است و همچنین سطح حداقلی برای چسبیدن مایع به آن دارد.

شیمیدان‌ها این ساختار را در پوشش‌های پلی اولفین که بسیار شبیه پوشش‌های سلیفنی مورد استفاده در آشپزخانه است، درست کردند. سپس آن‌ها این ماده را با مایع های مختلف مانند خون و نیز گونه‌های باکتریایی که در بیمارستان یافت می‌شوند، آزمایش کردند.

آن‌ها به منظور آزمایش اینکه آیا این ماده از شیوع پاتوژن‌ها پیشگیری می‌کند، باکتری ای کولای را با برچسب فلورسنت مشخص ساختند و سپس سطح این ماده را با این باکتری در تماس قرار دادند.

محققان شاهد کاهش ۱۵ تا ۲۰ برابری در انتقال ای کولای بودند.

آن‌ها همچنین تعاملات میان پاتوژن‌ها را زیر میکروسکوپ الکترونی روبشی بررسی و مشاهده کردند که باکتری‌ها می‌توانند در شیارهای سطح رسوب کنند اما قادر به ایجاد بیوفیلم‌های بالغ نیستند. محققان مشاهده کردند که این پوشش پلاستیکی تا ۸۷ درصد ایجاد بیوفیلم‌ها را کاهش می‌دهد.

از این پوشش پلاستیکی خاص با چین و چروک‌های ویژه‌اش می‌توان در ساخت انواع بسیاری از سطوح و اشیاء استفاده کرد. این پوشش پلاستیکی همچنین جایگزین مناسبی برای استفاده در انواع خاص موادی است که برای ساخت سطوح مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌توان آن را در سطوح موجود نیز اعمال کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در