تاثیر درگیری‌های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه بر بازارهای نفت


تاثیر  درگیری‌های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه بر بازارهای نفت

ایران اکونومیست- سال 2019 برای خاورمیانه سالی پر از تلاطم و آشفتگی بود. در حالی که قیمت نفت سرسختانه در برابر تلاش های اوپک برای بالا بردن آن مقاومت می کرد، چندین حمله تنش ها را در منطقه افزایش داد.

تاثیر  درگیری‌های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه بر بازارهای نفت به نقل از اویل پرایس، 2019 برای خاورمیانه سالی پر از تلاطم و آشفتگی بود. در حالی که قیمت نفت سرسختانه در برابر تلاش های اوپک برای بالا بردن آن مقاومت می کرد، چندین حمله تنش ها را در منطقه افزایش داد و خطر تبدیل شدن اختلاف تهران و عربستان به یک درگیری نظامی بالا رفت. آیا 2020 متفاوت خواهد بود؟

برای قیمت نفت فرقی نخواهد کرد. آژانس بین المللی انرژی در اوایل ماه جاری اعلام کرد انتظار دارد بازار نفت در ماههای اولیه 2020 با 700 هزار بشکه مازاد عرضه مواجه باشد. الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه هفته گذشته گفت انتظار دارد ائتلاف اوپک+ در اجلاس ماه مارس در مورد برداشته شدن محدودیت تولید نفت تصمیم گیری کند.

این به معنای آزاد شدن تولید نیست ولی احتمال افزایش تولید یا لغو کامل قرارداد کاهش تولید اوپک و متحدانش، برای تحت فشار قرار دادن قیمت نفت کافیست.

عربستان سعودی و کویت بالاخره برای از سرگیری تولید از میادین نفتی مشترک خود به توافق رسیدند که بیش از پیش قیمت نفت را تحت فشار قرار می دهد. شاید اضافه شدن 100 تا 200 هزار بشکه نفت سنگین ترش در ابتدا احساس نشود، ولی وقتی به 300 هزار بشکه در روز برسد مطمئناً مشکلاتی برای ائتلاف اوپک ایجاد خواهد کرد.

شرایط ژئوپلتیکی نشان می دهد اتفاقاتی که در 2019 افتاد مطمئنا باعث رویارویی نظامی عربستان و ایران نمی شود. حمله هایی به چند نفتکش صورت گرفت که عربستان و آمریکا ایران را مقصر می دانند. ایران و انگلیس هم نفتکش های یکدیگر را توقیف کردند. نرخ کشتیرانی در تنگه هرمز افزایش یافت و نرخ بیمه نفتکش ها به اوج رسید و چندین کشور کشتی هایی را برای حفاظت از بزرگترین آبراه جهان مستقر کردند.

در آخر، حمله به تاسیسات نفتی عربستان بود که موقتاً 5.7 میلیون بشکه در روز از ظرفیت تولید بازار را از بین برد. با وجود این که ریاض و واشنگتن باز هم ایران را مقصر این حملات می دانستند، دو قدرت بزرگ خاورمیانه وارد جنگ نشدند.

درگیری‌های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه از بین نرفته‌اند ولی بازارهای نفت بر خلاف انتظار به شدت آنها را نادیده گرفته اند.

این شرایط چندان به نفع اقتصاد های وابسته به نفت منطقه نیست. در حالی که بسیاری از کشورهای منطقه علی رغم قیمت پایین نفت برای بازگشت به رشد اقتصادی تلاش می‌کنند، پیش بینی می شود با ادامه کاهش قیمت نفت، برخی از آن ها با کسری بیشتر بودجه در سال آینده میلادی مواجه شوند. به این ترتیب مشکلات اجتماعی و سیاسی به خاطر بالا رفتن نرخ بیکاری افزایش خواهد یافت.

اگر سهام آرامکو طبق انتظار ریاض سوددهی نداشته باشد، این مشکل برای عربستان نگران کننده تر خواهد بود. بسیاری از سعودی‌ها برای خرید سهام آرامکو پول قرض کرده اند و اگر پول خود را از دست بدهند یا سودی به دست نیاورند، مشکل ریاض بسیار بزرگ تر خواهد بود.

تسنیم

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر