مشکلات فعالان عرصه فرهنگ و هنر در خراسان شمالی چیست؟


مشکلات فعالان عرصه فرهنگ و هنر در خراسان شمالی چیست؟

فرهنگ و هنر پایه و اساس توسعه زیربنایی هر جامعه است و برای انتقال فرهنگ باید از تمام ابزارهای فرهنگی از جمله فیلم ، ادبیات ، موسیقی ، نمایش و...بهره برد.

این درحالیست که وقتی پای درد و دل فعالان عرصه فرهنگ و هنر خراسان شمالی می نشینیم متوجه می شویم که این حوزه مریض است و حال خوبی ندارد و از سوی دیگر حال فعالان آن را نیز بد کرده است که در این راستا استاندار خراسان شمالی نشستی را با فعالان این حوزه برگزار و پای درد و دل آن ها نشست.

صنایع برزرگی که خود را در استان تافته جدابافته می دانند

به گزارش ایسنا، فرهی یکی از فعالان حوزه هنرهای نمایشی با اشاره به اینکه تئاتر سه مولفه دارد، گفت: هنرمند و محصولات هنری، مخاطب و جامعه هنری و پشتوانه و حامیان تئاتر شامل این سه مولفه می شوند.

وی با بیان اینکه پشتوانه و حامیان تئاتر نیز شامل بخش هایی می شود، اظهارکرد: یکی از این بخش ها شامل بازار و صنایع است که متاسفانه چندین صنعت بزرگ این استان از حوزه هنرهای نمایشی هیچ حمایتی نمی کنند و به طور کلی رفتار آن ها در این استان به گونه ای است که انگار تافته جدابافته هستند.

فرهی افزود: از سوی دیگر این استان به هیچ عنوان نگاه به داخل ندارند.

وی به بودجه و اعتبارات نیز اشاره کرد و ادامه داد: بودجه ای که از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد به این حوزه اختصاص می یابد به صورت قطره چکانی است و سال گذشته حوزه هنرهای نمایشی بودجه ای نداشت.

فرهی بیان کرد: ارگان و ادارات نیز هیچ گاه برای حمایت از تئاتر پول ندارند و خیلی که کار می کنند شب اول روابط عمومی با خانواده، شب دوم معاون اداره با خانواده و شب سوم مدیر کل با خانواده برای تماشای تئاتر به سالم می آیند و جالب قضیه آن است که بلیط رایگان را نیز طلب می کنند.

وی خاطرنشان کرد: به طور کلی وضعیت تئاتر در خراسان شمالی اصلا خوب نیست و نیازمند نگاه های ویژه است.

گرانی 10 برابری کاغذ هیچ منطقی نمی شناسد

ابراهیمی فعال در عرصه چاپخانه نیز در ادامه با اشاره به اینکه حال چاپ و نشر خیلی بد است، گفت: گرانی کاغذ منطق نمی پذیرد که یک بار قیمت آن 10 برابر افزایش یافت.

وی افزود: کاغذ روز به روز گران می شود در کنار آن مالیات نیز رشد کرده است و قرار بر این بود تا در این حوزه معافیت های مالیاتی نیز اعمال شود که نشده است.

ابراهیمی ادامه داد: در حال حاضر چاپخانه های خراسان شمالی جوابگوی نیاز استان است اما اگر ماشین های 4 و 8 نیز به تجهیزات موجود اضافه شود، خروجی بالایی به همراه خواهد داشت.

وی به خروجی 60 تا 70 درصدی کارهایی که باید در چاپخانه های استان انجام شود اما به چاپخانه های سایر استان ها سفارش داده می شوند نیز اشاره و اظهارکرد: دلالانی توسط چاپخانه های مشهد در استان مستقر هستند که کارهای چاپی استان را سفارش می گیرند و این امر سبب خروج نقدینگی از استان می شود.

ارائه سفارشات ادارات و سازمان ها به کانون های آگهی خارج استانی از چالش های پیش رو

یکی از فعالات عرصه کانون های آگهی و تبلیغاتی نیز در ادامه بیان کرد: کانون های آگهی و تبلیغاتی در صورتیکه بسیار مهم هستند اصلا دیده نمی شوند.

وی با بیان اینکه تبلغیات زبان بنگاه اقتصادی و مخاطب است، گفت: این حوزه با چالش های مختلفی روبه رو است که یکی از آن ها به رسمیت نشناختن این حوزه است.

وی افزود: سهم ناکافی کانون های تبلیغاتی از بودجه فرهنگی، سفارش پذیری ادارات و سازمان از کانون های آگهی و تبلیغاتی سایر استان ها از دیگر مشکلات کانون های آگهی و تبلیغات داخل استانی است.

بودجه حمایتی که صرف رسانه های خارج استان می شود

احسان عباسی از فعالان عرصه رسانه نیز گفت: حال رسانه های استان خوب نیست و از 29 رسانه دارای مجوز استان فقط روزنامه خراسان شمالی چاپ می شود و گاه گاه اترک و چند پایگاع خبری که تعداد خبرنگارانشان به اندازه انگشتان دو دست نمی رسد، فعال هستند.

وی تصریح کرد: سرانه پرداختی به رسانه ها آنقدر اندک است که قابل بیان نیست.

عباسی تاکید کرد: همواره قلع و قم بودجه های فرهنگی استان نخستین راه حل صرفه جویی در بین دولت مردان است حال آنکه فعالیت فرهنگی هزینه بر نیست بلکه سرمایه گذاری است، که اگر به درستی صورت می گرفت امروز سطح مطالبه گری مردم از خادمان تکلیف تلقی می شد و نه تاب آوری.

وی خاطرنشان کرد: زمانیکه همکاران ما در رسانه دغدغه نان دارند و مدیران دغدغه نام، بودجه ای که باید صرف حمایت از رسانه های استان شود، صرف رسانه های خارج استان می شود، با فرش قرمز می آیند و با بدرقه رسمی نیز می روند.

عباسی افزود: حال آنکه خبرنگاران استانی که در سرما و گرمای روزگار و در میان بی احترامی ها و ناملایماتی که روزانه بر آن ها روا می شود بر عهد خود و قسم و شرافت قلم می مانند و همچنان صورت خود را سیلی سرخ نگه می دارند.

وی خطاب به استاندار خراسان شمالی گفت: رسانه ها را دریابید، خبرنگارانی که دغدغه معیشت دارند و رسانه هایی که نگران تعطیلی هستند نمی توانند اخبار خوب و مفید و امیدبخش مخابره کنند و در واقع کم هزینه ترین و در دسترس ترین ابزار برای بازگرداندن امید و اعتماد به مردم همین رسانه ها هستند.

عباسی افزود: برای رسیدن به توسعه پایدار و داشتن جامعه ای خردمند آموزش و ملزومات آن راهی سریع تر و کم هزینه تر از توسل به رسانه وجود ندارد، هدایت بودجه ها به سمت رسانه هایی که فقط مدیران را نشان می دهد و فقط نیز خود آن ها بیننده هستند، کمکی به مردم نمی کند.

وی ادامه داد: فضای استیجاری، هزینه های بالای اینترنت و تلفن، نبود تجهیزات رسانه ای، نداشتن امنیت شغلی، عدم وجود قوانین حمایتی و نبود اراده حماتی یو هدایتی از رسانه ها و به انضمام بی انگیزگی و نداشتن نگاه حرفه ای اهالی رسانه های استان را بی چاره کرده است.

در شان مردم خراسان شمالی نیست که مردم بلیط کنسرت بخرند اما لغو شود

دکتر محمد علی شجاعی استاندار خراسان شمالی نیز در پاسخ به مباحث مطرح شده گفت: پس از شکل گیری مجمع مشورتی جوانان و دانشجویان شاهد اتفاقات خوبی برای این حوزه ها هستیم و این کار برای شورای مشورتی هنرمندان شدنی است.

وی افزود: نداشته های حوزه فرهنگ و هنر این استان به نسبت سایر نقاط کشور بیشتر است اما به دلیل وجود استان تازه تاسیس شده نیست.

شجاعی با اشاره به اینکه من حال نامساعد حوزه فرهنگ و هنر استان را می دانم، تصریح کرد: تاکنون به آنچه که گفته ایم عمل شده و امور بزرگ تر را نیز در سایر بخش ها حل کرده ایم زیرا هیچ کاری سخت و نشدنی نیست.

وی با تاکید بر این نکته که نباید مسیر را اشتباه رفت، خاطرنشان کرد: متاسفانه در کشور ماآدرس غلط برای پوشش ناتوانی های خود می دهیم و همه چیز را منوط به مسئله تحریم ها می کنیم درحالیکه باید نواقص را یافت و برمبنای آن مشکلات را حل کرد.

شجاعی اظهار کرد: می توان برای حل بسیاری از مسائل از حوزه هنرهای نمایشی کمک گرفت و این موضوع یکی از شاخص های توسعه سایر کشورها محسوب می شود زیرا مبحث مشارکت اجتماعی را به درستی پوشش می دهد و این استان هم به این موضوع بسیار نیاز دارد.

وی گفت: اولویت نخست استان می تواند فرهنگ و هنر باشد زیرا بسیاری از دردها را درمان می کند اما باید برای این حوزه فکر و برنامه داشت و اینکه چرا باید با یک واژه " تحریم " از نشدن ها سخن بگوییم در حالیکه کارها فقط سخت تر شده است.

استاندار خراسان شمالی در ارتباط با موضوع برگزاری کنسرت ها نیز افزود: در شان این استان نیست که مردم بلیط بخرند و کنسرت لغو شود بدترین خطا، تعطیلی کنسرت است که نشان می دهد ما کار خود را بلد نیستیم.

وی در ادامه بیان کرد: در انتصاب ها تنها منافع استان را در نظر می گیرم اما ممکن است سلیقه فردی متفاوت باشد ضمن آنکه مدیری که خوب کار کند را تغییر نخواهم داد و در فشارهای سیاسی به هیچ عنوان مدیری را به کار نگرفته ام یا تغییر نداده ام .

شجاعی گفت: من کار خودم را انجام می دهم زیرا مسئولیت این استان با من است که باید خروجی عملکرد ها را دید و سنجید و حتی می توان بر آن ایراد گرفت.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استقبال هیات آفریقای جنوبی از رای جدید لاهه درباره غزه