فتنه‌ها همواره در بستر «قدرت» شکل می‌گیرد/ مسجدی که به دستور پیامبر(ص) تخریب شد


فتنه‌ها همواره در بستر «قدرت» شکل می‌گیرد/ مسجدی که به دستور پیامبر(ص) تخریب شد

گروه معارف ـ مدیر حوزه علمیه شهرستان نهاوند با اشاره به اینکه فتنه‌ها همواره در بستر «قدرت» شکل می‌گیرد، گفت: روشنگری و توجه به امام جامعه اسلامی باید همواره محور حرکت یک حکومت اسلامی باشد تا هیچ گاه دچار فتنه و آشوب‌های دشمن قرار نگیرد.

فتنه‌ها همواره در بستر «قدرت» شکل می‌گیرد/ مسجدی که به دستور پیامبر(ص) تخریب شدحجت‌الاسلام عباس مولوی، مدیر حوزه علمیه شهرستان نهاوند در گفت‌و‌گو با ایکنا از همدان، اظهار کرد: فتنه‌ها همواره در بستر «قدرت» شکل می‌گیرد.
مدیر حوزه‌ علیمه نهاوند افزود: هرگاه اسلام صاحب قدرت شده و به پیروزی‌هایی دست می‌باید، دشمنان در برابر آن دست به فتنه می‌زنند لذا می‌توان گفت که فتنه‌ها همواره در بستر قدرت شکل می‌گیرد.
وی با بیان اینکه همواره در کنار فتنه، «نفاق» وجود دارد، اضافه کرد: آن زمان که جبهه اسلام صاحب قدرت می‌شود، در این میان کسانی که قدرت نداشته و توان رویارویی با آن را نداشته باشند، حق را با باطل آمیخته و فتنه ایجاد می‌کنند.
مولوی ادامه داد: این افراد باطل را در چهره حق به مردم نشان می‌دهند تا مردم سخنان آنها را باور کنند، مردم نیز به گمان اینکه سخنان آنان حق است از آنها تبعیت می‌کنند.
امام جمعه موقت نهاوند اشاره‌ای به فتنه‌های زمان پیامبر اکرم(ص) داشت و افزود: زمانی که ایشان در مکه بودند، فتنه‌ای در میان نبود و کافران و مشرکان آشکارا با ایشان دشمنی می‌کردند و پیامبر(ص) نیز مجبور به مبارزه با آنان بود.
وی ابراز کرد: زمانی که پیامبر(ص) به مدینه مهاجرت نمودند، فتنه‌های بسیاری علیه ایشان و اسلام صورت گرفت که نمونه بارز آن فتنه «مسجد ضرار» است که قرآن نیز در سوره توبه به آن اشاره کرده است.

ساخت مسجد ضرار؛ ایجاد پایگاه کفر
مولوی اشاره‌ای به ساخت و تخریب مسجد ضرار داشت و گفت: آن زمان که پیامبر در مدینه بودند، عده‌ای(منافقان) نزد ایشان آمده و اجازه ساخت مسجدی برای پیرزنان و پیرمردان و بیماران می‌گیرند، پیامبر(ص) نیز به آنها اجازه ساخت مسجد را می‌دهد و برای حضور در جنگ از شهر بیرون می‌رود.
وی گفت: زمانی که پیامبر(ص) باز می‌گردد آیه «وَالَّذِینَ اتَّخَذُوا مَسْجِدًا ضِرَارًا وَکُفْرًا وَتَفْرِیقًا بَیْنَ الْمُؤْمِنِینَ وَإِرْصَادًا لِمَنْ حَارَبَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ مِنْ قَبْلُ ۚ وَلَیَحْلِفُنَّ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا الْحُسْنَىٰ ۖ وَاللَّهُ یَشْهَدُ إِنَّهُمْ لَکَاذِبُونَ، و (گروهی دیگر از منافقانند) آنان که مسجدی برای زیان به اسلام برپا کردند و مقصودشان کفر و عناد و تفرقه کلمه بین مسلمین و ساختن کمینگاهی برای دشمنان دیرینه خدا و رسول بود و با این همه قسم‌های مؤکّد یاد می‌کنند که ما جز قصد خیر غرضی نداریم و خدا گواهی می‌دهد که محققا دروغ می‌گویند» بر او نازل می‌شود.

دستور تخریب مسجد از سوی پیامبر(ص)
مدیر حوزه‌ علمیه نهاوند گفت: طبق آیه شریفه، مسجد ضرار، مسجد کفر بود، چرا که پایگاهی برای تجمع دشمنان اسلام برای فتنه و توطئه گری آنان علیه مسلمان و ایجاد تفرقه و تفریق میان آنان بود که پیامبر دستور تخریب آن مسجد را داد.
وی ادامه داد: منافقان و دشمنان اسلام با ساخت مسجد ضرار به دنبال استفاده از حقانیت مسجد جهت دست یابی به اهداف شوم و باطل خود، در ظاهری حق‌گونه بودند، آنان می‌خواستند با آن ظاهر حق گونه به اعمال شیطانی خود علیه مسلمانان بپردازند که این همان فتنه است چرا که دشمنان، حق را با باطل آمیخته بودند.
مولوی با بیان اینکه در زمان حضرت علی(ع) فتنه‌ها نسبت به زمان پیامبر(ص) بیشتر می‌شود، گفت: جمل، نهروان و ... همگی فتنه‌هایی با ریشه‌های مختلف است که صاحبان قدرت و دنیا طلبان را در برابر امام و ولی جامعه وادار به ایستادگی می‌کند.

سرآغاز فتنه و آشوب از نظر امام علی(ع)
این مدرس حوزه گفت: حضرت امیر(ع) در نهج‌البلاغه می‌فرماید «همانا سرآغاز فتنه و آشوب‌ها، «پیروی از هوای نفس و حکم‌های خلاف شرع » است»، به طور نمونه فتنه جمل و نافرمانی‌های طلحه و زبیر، همگی ریشه در دنیا طلبی و پیروی از هوا و هوس داشت.
مولوی با اشاره به اینکه بازیگران اصلی در فتنه، «افراد صاحب نفوذ در اسلام» هستند، گفت: چه افراد با سابقه‌ای که همواره در جبهه حق بوده‌اند اما به دلیل دنیاطلبی و پیروری از هوا و هوس در جبهه باطل افتاده‌اند، طلحه و زبیر زمانی از یاران نزدیک پیامبر(ص) و حضرت علی(ع) بودند اما با روی آوردن به دنیا و کسب قدرت، در برابر امام خود ایستادند و مردم را نیز گمراه کردند.
وی با بیان اینکه یکی دیگر از مسائلی که موجب فتنه می‌شود، «توجه مردم به شخصیت‌هاست» است، گفت: امام علی(ع) یکی از راه‌های در امان ماندن از فتنه را «شناخت حق از باطل» و دعوت مردم به شناسایی انسان‌ها با دو مولفه حق و باطل بیان می‌کند نه آنکه با افراد، حق و باطل را شناخت.
امام جمعه موقت نهاوند با اشاره به اینکه برای انقلاب اسلامی شاخص‌هایی تعریف شده است، گفت: اصول انقلاب اسلامی، وصیتنامه امام خمینی(ره)، بیانات ایشان و قانون اساسی است، حال اگر کسی طبق این اصول برخورد کند او انقلابی است.
مولوی ابراز کرد: همانند اصول انقلاب اسلامی، برای شناخت حق از باطل نیز شاخصه‌هایی تعریف شده است که نمونه‌های آن عدالت، دوری از ظلم، پیروی از ولی خدا و ... است که مردم باید به واسطه حق و باطل افراد و صاحبان قدرت را تشخیص دهند.

بصیرت؛ مهم‌ترین چراغ در شرایط فتنه
وی گفت: یکی دیگر از عواملی که موجب ایجاد فتنه می‌شود، «عدم بصیرت» است، در فتنه نهروان و حضور خوارج در جنگ و طغیان آنها علیه امام علی(ع) شاهدی بر این ادعا است، در مسئله خوارج، ما با افراد دنیا طلب روبرو نیستیم بلکه با افرادی «جاهل» روبرو هستیم.
مولوی با بیان اینکه کسی که بصیرت ندارد جاهل است، ادامه داد: خوارج افرادی متدین و به دور از حب دنیا بودند اما جهل موجب گمراهی آنها شده بود، حضرت علی(ع) ویژگی‌های فرد بصیر را «بینا، اهل صبر و دارای علم نسبت به مواضع حق» عنوان می‌کند و فرد بصیر کسی است که در برابر فتنه‌ها می‌ایستد.
وی اشاره‌ای به مدیریت فتنه‌ در زمان‌های مختلف داشت و گفت: روشنگری، ارتقاء بصیرت مردم، اعتماد به مردم در تصمیم گیری‌هایی که وجود دارد و صحبت به موقع، از مواردی است که می‌تواند در مدیریت فتنه‌ها موثر واقع شود، این نکته را نباید فراموش کرد که روشنگری در برابر فتنه‌ها، بزرگ‌ترین خدمت به جامعه است.
این مقام مسئول گفت: مهمترین ضربه‌ای که فتنه به یک جامعه وارد می‌کند جدایی مردم از ولی خدا به عنوان نماینده حق است که آن خود مسیر گمراه کننده ای است که موجب نابودی جبهه حق می‌شود.
امام جمعه موقت نهاوند ابراز کرد: روشنگری و توجه به امام جامعه اسلامی باید همواره محور حرکت یک حکومت اسلامی باشد تا هیچ گاه دچار فتنه و آشوب‌های دشمن قرار نگیرند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


این 11 مرد شیطان صفت دست به قتل و آزار زنان و مردان می زدند / مخوف ترین باند بی رحم را ...