راز غیبت و لذت انتظار عدالت‌گستر


راز غیبت و لذت انتظار عدالت‌گستر

به واسطه همین مسئله غیبت است که خداوند می‌خواهد بندگان خود را بیازماید تا حجت بر آنها روشن شود که آیا ایمان و اعتقاد واقعی به مبدأ جهان و مصالح او دارند یا خیر؟ .

خبرگزاری شبستان، گروه مهدویت و غدیر: حجت الاسلام «ابراهیم بهاری»، کارشناس مذهبی و استاد اخلاق در کانال مجازی «قرآن و حدیث» درباره «راز غیبت و لذت انتظار عدالت گستر» آورده است:

فلسفه و راز حقیقی غیبت برای عموم مردم بیان نشده است و به غیر از اولیاء خاص الهی از آن اطلاع ندارند؛ ولی به طور کلی از میان ادله عقلی و نقلی می توان فوایدی را برای آن به دست آورد:

به واسطه همین مسئله غیبت است که خداوند می خواهد بندگان خودش را بیازماید تا حجت بر آنها روشن شود که آیا ایمان و اعتقاد واقعی به مبدأ جهان و مصالح او دارند یا خیر؟ باید روشن شود که مؤمنان واقعی در مواقع حساس و هنگامی که دسترسی حضوری به رهبران ممکن نیست چه کسانی هستند؟ آیا صرف ادعا بر اینکه ما به خداوند و به پیشوایان او یعنی ائمه معصومین(ع) ایمان داریم کافی است یا اینکه می بایست با آزمایش و امتحان این ایمان و اعتقاد سنجیده شود. در نتیجه اگر کسانی در عصر غیبت طبق فرمان الهی، محکم و پابرجا ایستادند و از مشکلات نهراسیدند و وظایف و دستورات الهی را دنباله روی نمودند، به حق آنان، مؤمنان حقیقی و از رستگاران هستند.

یکی از دلائل غیبت محفوظ ماندن از بیعت با ظالمان، مستکبران و ستمکاران است، به طوری که بعد از ظهور، حجت بر همگان تمام می باشد. چنانچه در روایتی از امام هشم حضرت علی موسی الرضا(ع) نقل شده است که فرمود: «گویا شیعیانم را می بینم که بعد از مرگ سومین فرزندم در جستجوی امام خود می گردند ولی او را نمی بینند»، سؤال شد چرا؟ فرمود: «چون امامشان غایب است». عرض شد: چرا غایب می شود؟ فرمود: «برای اینکه وقتی با شمشیر(سلاح) قیام نمود بیعت هیچ کسی بر گردنش نباشد».

از دلایل دیگر راز غیبت، محفوظ ماندن از کشته شدن به دست نابکاران و دشمنان بشریت است که با پیش آمدن مسئله غیبت، وجود مقدس حضرت ولی عصر علیه السلام سالم باقی می ماند و تا هنگام ظهور ایشان که فرا رسد با قیام الهی خود ظلم و ستم را نابود و عدل و عدالت را در سراسر گیتی بر قرار می نماید.

امام خمینی(ره)، بنیان گذار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در یکی از فرمایشات خود فرمودند: «انتظار فرج، انتظار قدرت اسلام است».

به حق که این سخن چقدر پرمعنی است. مسئله انتظار، دارای بار معنایی فراوانی از جهت کاربرد ادبی و استعمال در فرهنگ اسلامی دارد و از طرف دیگر مسئله آخرالزمان و انتظار ظهور مهدی موعود(عج) دارای مضامین و معانی والا و مقدسی نیز است. در روایتی از قول پیامبر (ص) نقل شده است که فرمودند: «أفضل أعمال أمتی انتظار الفرج من الله عزّوجلّ» یعنی؛ بهترین و بافضیلت ترین اعمال و کارهای امت من، انتظار رسیدن فرج از نزد خدای عزیز و جلیل و روشن است که فرج حقیقی و نهایی برپایی حق و عدل به جای ظلم و ستم و کفر در روی زمین می باشد که تحقق این مسئله طبق آیات قرآن و روایات اسلامی در آخر الزمان به وقوع می پیوندد.

منتظران واقعی مهدی(عج) در طول تاریخ انتظار و هم اکنون به دنبال تحقق عدالت راستین درونی و بیرونی هستند که لازمه این چنین عدالتی، امید، تحرک، شور، حماسه، مقاومت، نفی باطل و طلب حق، خروش، صلابت و قیام به همراه اعتقاد صحیح توحیدی، محمّدی، علوی و عمل به واجبات و ترک محرمات است.

در کنار این واجبات مسئله امر به معروف و نهی از منکر، پای بندی به اخلاق حسنه اسلامی و آمادگی نظامی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. انسانِ مسلمان و منتظر یک قیام بزرگ و یک انقلاب عظیم جهانی، آیا ممکن است که خود هیچ آمادگی برای حضور در این درگیری و کمک به آن نداشته باشد؟

امام صادق (ع) می فرماید: «لیُعدّن أحدکم لخروج القائم و لو سهماً، فإن الله اذا علم ذلک من نیّته رجوتُ لأن یُنسی فی عمره حتی یدرکه و یکون من اعوانه و انصاره» یعنی؛ هرگاه یکی از شما برای قیام قائم اسلحه تهیه کند، اگرچه یک تیر باشد، امید است خداوند عمر او را دراز کند تا ظهور و فرج او را درک نماید و از یاوران ایشان باشد.

در اینجا است که اندیشه شوم و باطل قاعدی گری و دروغ گویان طرفدار امام زمان(عج) روشن می شود که چقدر اسفبار و ضد انتظار است! زیرا به خود زحمت نداده اند تا بفهمند معنای انتظار و فلسفه غیبت چیست؟

اینان انتظار و طرفداری از امام عصر(عج) را به معنی کمک کردن و ازدیاد ظلم و ستم، همراه با سکوت و قعود و خاموشی می دانند. یعنی انتظار مساوی است با کسب بی لیاقتی و عدم حضور. اینان روایاتی را که سخن از قیام مردان مصلح و انقلابی در عصر غیبت را بیان می کند، هم ندیده اند!. روایاتی که خبر از قیام مردمی از مشرق زمین می دهد که زمینه برای ظهور و قیام جهانی حضرت مهدی(عج) را فراهم می آورند. باید به هوش باشیم و ارزش هایی که به واسطه انقلاب شکوه مند اسلامی ایران و در سایه اصل مترقی ولایت فقیه با جان فشانی جوانان فداکار و شهدا و جانبازان و اُسرا و...به دست آمده است را قدر بدانیم.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


آخرین فرصت استفاده از یارانه جدید و مرحله دوم فجرانه کالابرگ در فروردین 1403