مبادله اسرا در اوکراین، گامی مهم، اما ناکافی


به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما (http://www.iribnews.ir) به نقل از فرانس بیست و چهار،از نظر...

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما به نقل از فرانس بیست و چهار، از نظر کارشناس مسایل روسیه، مبادله اسرا بین جدایی طلبان شرق اوکراین و دولت اوکراین گام مهمی است که به تنهایی برای پایان دادن به مناقشات کافی نیست.

کی یف و جدایی طلبان طرفدار روسیه در شرق اوکراین تصمیم به مبادله اسرا گرفتند. مبادله این اسرا در پایان سال جاری به درخواست ولودومیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین انجام گرفت. وی این درخواست را در اوایل ماه جاری در پاریس مطرح کرد. این حرکت، اولین گام در مسیر کاهش تنش‌ها بین اوکراین و روس تبار‌های این کشور قلمداد می‌شود که از پنج سال پیش با یکدیگر می‌جنگند.
گزارشگر این شبکه گفت: زندانیان اوکراینی با ساک هایشان از اتوبوس‌ها پیاده شدند. مقصد این زندانیان که در جریان مبادله اسرا بین جدایی طلبان اوکراینی طرفدار روسیه و حکومت اوکراین آزاد می‌شوند، شرق این کشور است. مبادله اسرا در روستایی در ده کیلومتری مرز که زیر نظر ارتش اوکراین قرار دارد و پس از احراز هویت زندانیان انجام خواهد گرفت. در مجموع ۸۷ زندانی به اردوگاه جدایی طلبان تحویل می‌شوند. اما ۲۰ تن از این زندانیان با مبادله موافقت نکردند. اوکراین نیز در عوض ۵۵ زندانی خود را تحویل می‌گیرد. این زندانیان عمدتا نظامی هستند. اما در بین زندانیان، خبرنگار و فعالان منطقه‌ای نیز حضور دارند. موافقت اصولی بر سر مبادله اسرا، در ابتدای دسامبر در جریان اجلاسی با حضور روسای جمهور روسیه، اوکراین و فرانسه انجام گرفت. صدر اعظم آلمان نیز در این اجلاس شرکت داشت. از زمان پیروزی ولودومیر زلنسکی در انتخابات ریاست جمهوری اوکراین، ​ مبادله اسرا نشانه‌ای از گرمی روابط بین مسکو و کی یف قلمداد می‌شود. در ماه سپتامبر نیز ۷۰ زندانی بین دو طرف مبادله شدند. در میدان نبرد نیز پیشرفت‌هایی حاصل شد. نیرو‌های دو طرف قرار است تا پیش از پایان ماه مارس عقب نشینی کنند. این مناقشات با الحاق کریمه به روسیه آغاز شد و تا به امروز بیش از ۱۳ هزار کشته برجا گذاشته است.
مجری از گالیا آکِرمَن Galia Ackerman مورخ، نویسنده و رئیس بخش روسیه در دفتر بین المللی پرسید: آیا ما شاهد اولین گام در کاهش تنش‌های بین دو کشور هستیم؟ کارشناس در پاسخ گفت: روند کاهش تنش‌ها مدتی پیش و در پاییز با اولین سری مبادله اسرا آغاز شد. البته این مبادله، بین جدایی طلبان و حکومت اوکراین انجام نگرفته بود. در پاییز روسیه و اوکراین به مبادله اسرا مبادرت کرده بودند. نباید فراموش کنیم که هنوز ده‌ها زندانی سیاسی در اردوگاه‌های کار اجباری روسیه محبوس هستند. پاسخ سوال شما، آری است. ما شاهد بهبود روابط بین دو کشور هستیم. این گام مهمی است. گرچه باید گفت که به نظر می‌رسد اکنون آزادی زندانیانی که در زندان‌های روسیه محبوس هستند، موضوع گفت و گوهاست. البته نیرو‌های دو طرف نیز از یکدیگر فاصله گرفته اند و تبادل آتش متوقف شده است. اما هنوز تا پایان مناقشات فاصله زیادی باقی است. تبادل اسرا گام مهمی است، اما فقط یک گام در مسیر درست.
آکِرمَن در پاسخ این سئوال که​ عملیات مبادله اسرا به پایان رسید. به نظر شما آیا در ادامه باید اقدامات دیگری نیز انجام بگیرد؟ گفت: نیرو‌های دو طرف باید به طور کامل از یکدیگر فاصله بگیرند. به این معنی که هم اکنون نیرو‌های دو طرف در برخی مناطق عقب نشینی کرده اند. حد فاصل بین نیرو‌های دو اردوگاه که منطقه خاکستری نامیده می‌شود، باید گسترش یابد. مشکل این جاست که این خواسته به این زودی‌ها محقق نمی‌شود. برای این که هنوز بخش بزرگی از منطقه دونباس در کنترل نیرو‌های اوکراینی قرار دارد. روسیه به دلیل نبرد‌هایی که به کشته شدن شمار زیادی از نیرو‌های اوکراینی و همچنین نیرو‌های جدایی طلب منتهی شد، توانست نسبت به سال ۲۰۱۴ تاریخی که جنگ آغاز شد، به موفقیت‌هایی دست یابد. از این که چه اتفاقی رخ داده است، چیز زیادی نمی‌دانیم. برای مثال ما نمی‌دانیم که آیا کی یف برای بازپس گیری مناطق اوکراینی تحت کنترل جدایی طلبان اقدام خواهد کرد؟ پاسخ این سوال به هیچ وجه روشن نیست.
وی در پاسخ این پرسش که خیلی سریع بگویید که فرانسه و آلمان در عقد این توافق چه نقشی ایفا کرده اند؟ آیا ایفای نقش میانجی به خوبی و بدون مشکل پیش می‌رود؟ گفت: قطعا. برای این که پیشرفت‌های خوبی حاصل شده است. اکنون باید دید که این پیشرفت‌ها تا کجا ادامه خواهد داشت. همانطور که گفتم، نمی‌توان مطمئن شد که آیا طرف‌ها در خصوص مرزبندی با یکدیگر توافق می‌کنند یا خیر. برای این که اوکراین و جدایی طلبان هر یک مطالبات متفاوتی در خصوص مرزبندی مطرح می‌کنند. از طرف دیگر در زمینه سیاسی نیز گام‌های زیاد که غیرممکن به نظر می‌رسد، از جمله برگزاری انتخابات محلی در منطقه لوگانسک و دونتسک و برچینی مرز‌های تعیین شده بین جدایی طلبان و روسیه از سوی اوکراین باید برداشته شود. همانطور که می‌بینید که هنوز راه زیادی برای پیمودن باقی مانده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طرفداری عجیب شیلا خداداد از تتلو / او را خیلی دوست دارم ! + عکس