شربت روبی توسین و نگاهی به ویژگی های عملکردی این دارو


شربت روبی توسین یکی از داروهایی است که جز خانواده اکسپکتورانت و یا داروهای خلط آور به شمار می‌آورد. با توجه به اینکه احتقان قفسه سینه یکی از عوارض ابتلا به بیماری‌هایی نظیر سرماخوردگی، عفونت یا حساسیت است، از این دارو برای رفع این مشکل استفاده می‌شود. همچنین از داروی روبی توسین( چه به صورت […] نوشته شربت روبی توسین و نگاهی به ویژگی های عملکردی...

امین ظهورتبار ۸ دی ۱۳۹۸ ۲۱:۲۰ 8
شربت روبی توسین و نگاهی به ویژگی های عملکردی این دارو
0
شربت روبی توسین و نگاهی به ویژگی های عملکردی این دارو
شربت روبی توسین یکی از داروهایی است که جز خانواده اکسپکتورانت و یا داروهای خلط آور به شمار می‌آورد. با توجه به اینکه احتقان قفسه سینه یکی از عوارض ابتلا به بیماری‌هایی نظیر سرماخوردگی، عفونت یا حساسیت است، از این دارو برای رفع این مشکل استفاده می‌شود. همچنین از داروی روبی توسین( چه به صورت شربت و چه در فرم های دیگر ) ممکن است برای اهدافی غیر از مواردی که در این راهنمای دارویی ذکر شده، استفاده شود. در این مقاله سعی خواهیم کرد که به معرفی این دارو و چگونگی کارکرد و نکات کلیدی در حین مصرف این دارو بپردازیم.

اطلاعات مهم مربوط به شربت روبی توسین

در صورت بروز حساسیت در فرد مصرف کننده این دارو، وی نباید از این دارو استفاده کند.
داروی روبی توسین را دقیقاً همان‌طور که توسط پزشک شما تجویز می‌شود، مصرف کنید. این دارو را در دوزهای بیشتر و یا کمتر از مقادیر توصیه شده، مصرف نکنید.
استفاده از این دارو در کودکان زیر ۴ سال ممنوع است. همچنین قبل از مصرف یک شربت ضد سرفه و خلط آور توسط کودک شما نیاز است که در این زمینه با یک پزشک معالج مشورت کنید. اهمیت این موضوع به خاطر رخ دادن عوارض شدید و حتی مرگ در اثر مصرف این شربت توسط کودکان کم سن و سال است.
برای کمک به زودتر کنترل کردن احتقان در حین استفاده از این دارو سعی کنید مقادیر زیادی مایعات اعم از آب، آب میوه و... بنوشید. مصرف شربت روبی توسین ممکن است تفکر یا پاسخ دهی فرد مصرف کننده را مختل کند. اگر شما در حال رانندگی و یا در حین انجام هر کاری دیگری هستید که نیاز دارد که به گوش باشید، هوشیار باشید.
شربت روبی توسین و نگاهی به ویژگی های عملکردی این دارو

نکاتی که باید قبل از استفاده از این دارو بدانید

در صورت بروز و یا سابقه ایجاد مشکل در فرد مصرف کننده این دارو، وی نباید از این دارو استفاده کند.
سازمان جهانی غذا و دارو این شربت را از بروز عوارض در دوران بارداری در گروه سی قرار اده است. مشخص نیست که این دارو به یک جنین به دنیا نیامده آسیب برساند یا نه. اگر باردار یا در حین درمان، باردار شدید، به پزشک خود اطلاع دهید. همچنین معلوم نیست که این دارو می تواند از طریق شیر مادر منتقل شود و به کودک شیرخوار آسیب برساند یا نه. پس توصیه می‌شود که این دارو همزمان با تغذیه کودک شیرخوار خود و همچنین به جز با اطلاع و مشورت با ایشان در مورد خطرات ناشی از دریافت آن، این دارو را مصرف نکنید.

روش مصرف شربت روبی توسین

داروی گایافنزین را دقیقاً همان‌طور که توسط پزشک شما تجویز می‌شود، مصرف کنید. راهنمایی‌های بر روی برچسب نسخه خود را خوانده و بر اساس آن عمل کنید. پزشک شما ممکن است گاهی اوقات دوز داروی شما را برای اطمینان از حصول بهترین نتایج، تغییر دهد. این دارو را در دوزهای بیشتر و یا کمتر از مقادیر توصیه شده، مصرف نکنید. درصورتیکه مصرف این شربت باعث ایجاد مشکلات گوارشی (معده) شود بهتر است این دارو به همراه غذا مصرف شود. سوسپانسیون( مایع) خوراکی این دارو را قبل از اندازه گیری و مصرف، تکان دهید. داروی مایع را با سرنگ دوز، و یا با یک قاشق‌های خاص اندازه گیری دوز و یا فنجان پزشکی، اندازه گیری کنید. اگر شما یک دستگاه اندازه گیری دوز دارو را نداشته باشید، باید از یک داروساز آن را درخواست کنید. در صورتی که فرم مصرفی قرص است، هرگز فرم گسترده رهش، با تاخیر رهش و کنترل شده رهش این دارو را نشکنید، نجوید و این دارو را به صورت کامل مصرف کنید.
شربت روبی توسین باید در دمای اتاق و به دور از گرما، رطوبت و نور مستقیم خورشید نگهداری شود. اطمینان حاصل کنید که ظرف محتوی دارو در زمانی که دارو مصرف نمی‌شود، باز نباشد و در صورت امکان آن را در یخچال نگهداری کنید.

چه اتفاقی می افتد اگر شما یک دوز از این دارو را فراموش کنید؟

با توجه به اینکه این دارو در زمان نیاز فرد و بروز سرفه استفاده می‌شود، شانس کمی برای فراموشی مصرف و نیاز به استفاده از دوز جایگزین وجود دارد. اگر فرد به طور منظم و با برنامه از این دارو استفاده می‌کند، به محض اینکه شما دوز فراموش شده را به یاد آوردید، آن را مصرف کنید. اگر تقریباً موقع نوبت بعدی مصرف دوز بعدی است ، از مصرف دوز فراموش شده اجتناب کنید. برای جبران دوز از دست رفته قبلی در دوز بعدی از داروی اضافه استفاده نکنید.

اگر از این دارو بیش از حد مصرف کنید، چه اتفاقی می افتد؟

با مراقبت‌های پزشکی اورژانس و یا کمک‌های اضطراری برای مسمومیت، تماس بگیرید. نشانه‌های مصرف بیش از حد این دارو مواردی نظیر کندی ضربان قلب، سرگیجه شدید یا ضعف را می‌تواند در بر بگیرد.

در هنگام مصرف این دارو باید از چه مواردی اجتناب کنید؟

مصرف داروی روبی توسین ممکن است تفکر یا پاسخ دهی فرد مصرف کننده را مختل کند.

عوارض جانبی شربت روبی توسین

اگر شما نشانه‌هایی از یک واکنش آلرژیک به داروی گایافنزین را مانند: راش پوستی یا کهیر (با یا بدون تب یا درد مفاصل)؛ اشکال در تنفس؛ تورم صورت، لب‌ها، زبان یا گلو، را مشاهده کردید، با اورژانس پزشکی تماس بگیرید. شربت روبی توسین و نگاهی به ویژگی های عملکردی این دارو

عوارض جانبی شایع این دارو شامل موارد زیر است:

بروز سرگیجه یا سردرد، بروز بثورات پوستی ، یا ایجاد حالت تهوع، استفراغ یا ناراحتی معده در فرد مصرف کننده این دارو.
این فهرست یک لیست کامل از عوارض جانبی این دارو نیست و موارد دیگری ممکن است رخ دهد. برای توصیه‌های پزشکی در مورد عوارض جانبی با پزشک خود تماس بگیرید. در صورت مشاهده عوارض جانبی به FDA این موارد را گزارش کنید.

چه داروهایی مصرف شربت روبی توسین را تحت تأثیر قرار می‌دهند؟

ممکن است داروهای دیگری با این دارو تداخل داشته باشند. به پزشک خود در مورد داروهایی که مصرف می‌کنید اطلاع دهید. این داروها شامل داروهای تجویزی یا داروهای مصرفی بدون نسخه، ویتامین‌ها و محصولات گیاهی است. با پزشک خود در مورد تمام داروهای مصرفی فعلی خود و یا داروهایی که شروع و یا متوقف کرده اید، مشورت کنید.

اطلاعات بیشتر در مورد شربت روبی توسین

در پایان بار دیگر یادآوری می‌شود به یاد داشته باشید که این دارو را به دور از دسترس کودکان نگه داری کرده و با فرد دیگری به خاطر عوارض احتمالی ناشی از مصرف یا مصرف نادرست آن به اشتراک نگذارید و این دارو را تنها زمانی مصرف کنید که توسط پزشک معالج برای شما تجویز شده باشد. منبع این مقاله: drugs.com این مقاله به‌طور اختصاصی توسط امین ظهورتبار از گروه نویسندگان مجله قرمز ترجمه‌ و تألیف شده است.

شربت روبی توسین و نگاهی به ویژگی های عملکردی این دارو

کپی شد

دیدگاه ها 0
2000
2000
Subscribe
اعلام کردن به
new follow-up commentsپاسخ های جدید به دیدگاه من

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...