ثبت سفارش کاغذ مورد نیاز مطبوعات/33 هزار هنرمند بیمه شدند


ثبت سفارش کاغذ مورد نیاز مطبوعات/33 هزار هنرمند بیمه شدند

معاون حقوقی، امور مجلس و استان ها وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به وجود ‏مشکلات و معضلات پیش آمده در زمینه تأمین کاغذ مورد نیاز کشور، گفت: به طور میانگین ‏سالیانه حدود 100 هزار تن کاغذ در زمینه نشر کتاب و چاپ مطبوعات مصرف داریم.‏

علی اصغر کاراندیش ظهر یک شنبه ۸ دی ماه در هشتاد و هشتمین جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان ملایر، با بیان اینکه با پیگیری های انجام شده کاغذ مورد نیاز حوزه های نشر کتاب و مطبوعات ثبت سفارش شده است، افزود: ارز ۴۲۰۰ تومانی برای این موضوع مصوب شده است.

وی با اشاره به شفاف سازی های صورت گرفته در سطح کلان وزارتخانه، اظهارکرد: در سالجاری مجوزها را از ۱۱۵ مورد به ۳۶ مورد کاهش دادیم.

کاراندیش به تحقق اهداف دولت الکترونیک در این وزارتخانه اشاره و خاطرنشان کرد: در زمینه بیمه هنرمندان نیز اقدامات خوبی رقم خورده است.

معاون حقوقی، امور مجلس و استان ها وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در بهمن ماه سال ۹۵، ۱۷ هزار و ۸۰۰ نفر از هنرمندان در سطح کشور بیمه بودند اما اکنون این رقم به ۳۳ هزار نفر رسیده و روند شناسایی هنرمندان همچنان ادامه دارد.

وی به فعالیت ۸۰۰ مجتمع فرهنگی در سطح کشور و در حال ساخت بودن ۳۲۰ مجتمع فرهنگی دیگر اشاره و اظهارکرد: ۲۳۰۰ مؤسسه قرآنی دارای مجوز در حال حاضر مشغول به فعالیت هستند.

در تولید محتوا ضعف داریم

کاراندیش با بیان اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حوزه کاری گسترده ای دارد و دارای شش معاونت با مسئولیت های متعدد و سنگینی است، ادامه داد: نکته مهمی که در حوزه فعاتی های هنری و فرهنگی باید بدان توجه شود، تولید محتواست.

وی با اشاره به اینکه ما فرهنگ را از راه هنر به مخاطبان انتقال می دهیم، افزود: متأسفانه در تولید محتوای مناسب ضعف داریم و هنوز محتوا به اندازه کافی تولید نکرده ایم.

معاون حقوقی، امور مجلس و استان ها وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه اعضای شورای فرهنگ عمومی در شهرستان ملایر باید از ظرفیت و پتانسیل موجود در حوزه فرهنگ و هنر برای تولید محتوا بهره ببرند، گفت: این شورا در زمینه فرهنگسازی در سطح جامعه نقش مهمی برعهده دارد و باید در زمینه های اقتصاد مقاومتی، مسائل اجتماعی و حقوق شهروندی فرهنگ سازی کند.

در مقام اجرا از مصوبات غافل شدیم

کاراندیش در بخش دیگری فرهنگ را زیربنای توسعه هر جامعه ای دانست و اظهارکرد: ما در مقام مجریان امور فرهنگی برای توسعه همه جانبه و پایدار، از آنجه باید انجام می دادم و از مصوبات غافل شدیم و به صورت مسئله پی نبردیم.

معاون حقوقی، امور مجلس و استان ها وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه کار در حوزه فرهنگ، کار تنها یک دستگاه خواص نیست و در سطح کشور ۲۶ دستگاه دولتی، نهاد و ارگان باید در این زمینه همکاری داشته باشند، افزود: اعتبارات فرهنگی نز بین این دستگاه ها توزیع می شود.

از انفصال در کار فرهنگی بپرهیزید

کاراندیش بر لزوم توجه بیشتر و داشتن اهتمام به وظایف شورای فرهنگ عمومی در شهرستان ها تأکید کرد و گفت: برنامه ریزی برای هماهنگی و همسوکردن دستگاه ها ، مراکز و مؤسسات دولتی و غیردولتی عضو این شورا برای انجام فعالیت های فرهنگی باید در دستور کار مسئولان ملایر قرار بگیرد.

وی تصریح کرد: باید از انفصال و جدایی در کار فرهنگی بپرهیزید همچنین این شورا باید معضلات و آسیب های اجتماعی را شناسایی و احصا کرده و بعد با برنامه ریزی راهبردی و همکری سایر دستگاه های عضو، تقسیم کار انجام شود.

معاون حقوقی، امور مجلس و استان ها وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه اگر این مهم در کار شورای فرهنگ عمومی محقق شود ما در زمینه فرهنگ قطعاً رشد خواهیم داشت، ادامه داد: بررسی پیوست فرهنگی و آثار و تبعات فرهنگی اقدامات اقتصادی ، سیاسی و اجتماعی در شهرستان ها و سطح کلان جامعه باید توسط شورای فرهنگ عمومی انجام شود.

کاراندیش در بخش دیگری بر پرهیز از بخشی عمل کردن متولیان فرهنگی جامعه تأکید کرد و از کانون های فرهنگی و هنری مساجد خواست تا جدی تر و فعال تر کرده و برای رفع معضلات و مشکلات اجتماعی وار میدان شوند.

وی گفت: اگر ساختمان مورد نیاز برای پلاتوی هنرمندان ملایر تأمین شود، ما آمادگی داریم تا تجهیزات و امکانات لازم برای تجیهز کامل آن را در اختیار اداره فرهنگ و ارشاد ملایر قرار دهیم.

فرهنگ نباید «رژیمی» باشد

به گزارش ایسنا، امام جمعه ملایر نیز در این جلسه با اشاره به بحث ناتوی فرهنگی و تلاش دشمنان برای کاهش نسل در ایران، گفت: نباید اجازه بدهیم نسل کشی مدرنیته در جامعه حاکم شود.

حجت الاسلام و المسلمین محمدباقر برقراری افزود: رهبری معظم تأکید فراوانی بر ازدیاد نسل داشتند و نسبت به بالارفتن سن جمعیت ایران هشدار دارند.

وی با استناد به سخنان و ارائه آمار توسط رئیس اداره ثبت احوال ملایر گفت: میزان زاد و ولد در این شهرستان ۱۰ تا ۱۲ درصد کاهش داشته است.

برقراری با تأکید بر اینکه ملایر و سایر نقاط کشور باید رشد جمعیت و فرزندآوری را در دستور کار خود قرار دهند، اظهار کرد: این بحران باید کارشناسی و آسیب شناسی شود.

امام جمعه ملایر به عوامل کاهش نسل چون مشکلات اقتصادی و اجتماعی و... اشاره کرد و افزود: متولیان فرهنگی جامعه باید در راستای جلوگیری از کاهش جمعیت، فرهنگ سازی گسترده ای انجام دهند چراکه نیروی انسانی هر کشوری، سرمایه ای عظیم محسوب می شود.

وی در بخش دیگری با بیان اینکه قرآن کریم به مقوله فرهنگ توجه ویژه ای داشته و در بسیاری از آیات در این مورد صحبت کرده است، یادآور شد: فرهنگ، یعنی زینت دادن به سبک زندگی اسلامی. فرهنگ مانند غذای روح است. فرهنگ ما نباید «رژیمی» باشد بلکه باید سالم و قابل استفاده بوده و بتواند خارجی ها را که تشنه فرهنگ ناب و غنی ایرانی هستند، جذب کند.

لایحه نظام جامع رسانه در حال پیگیری

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی نیز به در حال پیگیری بودن لایحه نظام جامع رسانه اشاره کرد و گفت: خبرنگاران قشری مظلوم هستند که دیده نمی شوند اما در سطوح مختلف جامعه اثر گذارند.

حجت الاسلام احد آزادیخواه با بیان اینکه تصویب لایحه نظام جامع رسانه اقدامی مهم و ماندگار برای ساماندهی این قشر است، افزود: در سطح شهرستان ملایر نشریات محلی و خبرگزاری ها خوب کار می کنند.

وی هدف از این جلسه را بررسی مزیت ها فرهنگی و هنری ملایر عنون کرد و افزود: بستر کار تعاملی در ملایر فراهم شده و مسئولان با وحدت پیگر امور هستند.

آزادیخواه به سابقه فرهنگی ملایر اشاره و اظهارکرد: این شهرستان دارای دانشگاه های متعدد، مراکز عمومی و تخصصی و سطوح عالی حوزه علمیه و پنج پایگاه امامت جمعه در شهرهای مختلف دارد که نشان از بنیه مذهبی این منطقه است.

وی با بیان اینکه در زمیه تئاتر و نمایش نیز حرف های زیادی برای گفتن داریم، ادامه داد: مؤسسات و خانه های قرآنی در ملایر با ظرفیت بالا در حال فعالیت هستند.

ملایر؛ فاقد زیربنای فرهنگی مناسب

دیگر نماینده مردم ملایر در مجلس نیز ویژگی بارز ملایری ها را داشتن فرهنگ غنی و پیشینه تاریخی دانست و اظهار کرد: متأسفانه با وجود ظرفیت های بسیار، ما همچمنان فاقد زیربنای فرهنگی مناسب هستیم.

محمد کاظمی تأمین زیربنای فرهنگی مناسب را برای رشد و توسعه فرهنگ دینی و انقلابی این منطقه لازم دانست و افزود: هنوز یک پلاتو و فرهنگ سرای مناسب برای فعالیت و تمرین هنرمندان ملایری وجود ندارد.

وی به همکاری بانک پاسارگاد در زمینه احداث و ساخت کتابخانه های روستائی در ۶ روستا اشاره کرد و افزود: یک مرکز کتابخوانی نیز در شهر زنگنه احداث شده است.

کاظمی به مشکلات نشریات محلی در زمینه تأمین کاغذ اشاره و بیان کرد: بحران ایجاد شده در بحث گرانی کاغذ سبب کاهش تعدد چاپ نشریات شده که باید بررسی و تمهیدات لازم اندیشیده شود.

خیزش ملایر برای رواج ازدواج آسان

به گزارش ایسنا، فرماندار ویژه ملایر نیز با بیان اینکه درصدد هستیم با همکاری تمام دستگاه های اجرایی به طور جدی به مقوله «ازدواج آسان» بپردازیم، گفت: در این زمینه از ظریفت سالن های دستگاه های محتلف برای برگزای رایگان مراسم استفاده می کنیم.

قدرت الله ولدی اظهارکرد: همچنین درصدد هستیم تا به منظور کاهش هزینه خانواده ها غذای میهمانان با ۵۰ درصد تخفیف توسط دانشگاه های ملایر طبخ شود.

وی به ظرفیت عظیم و کم نظیر واقفین ملایری در تمام حوزه ها اشاره کرد و افزود: طی نامه ای در چند بند درخواست های مسئولین ملایر برای مساعدت مالی و ... از سوی معاونت وزارت ارشاد به مجموعه ملایر، تقدیم دکتر کار اندیش می شود.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر شورای فرهنگ عمومی ملایر نیز با بیان اینکه این شهرستان دارای ۳۰۰ هزار نفر جمعیت است، گفت: ما شاخص های مهم فراوانی چون برند شهر ملی منبت، شهر جهانی انگور و .. را دارا هستیم.

حجت الاسلام طالب ترکاشوند، به فعالیت ۷۳ کانون فرهنگی و هنری مساجد، ۲۸ چاخانه، ۱۶ گروه نمایش، ۱۵ آموزشگاه آزاد هنری، پنج مؤسسه قرآنی و شش انجمن ادبی اشاره کرد.

وی با بیان اینکه دفتر انجمن سینمای جوانان در ملایر فعال است، گفت: در حال حاضر سه نشریه محلی در زمینه کار مطبوعاتی مشغول به فعالیت هستند.

به گزارش ایسنا، شرکت در جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان، رسیدگی به مشکلات و مطالبات جامعه هنری و اتحادیه صنف چاپخانه داران شهرستان از جمله برنامه های سفر معاون وزیر ارشاد به ملایر است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه همدان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ 30 فروردین + دانلود غزل حافظ