فضای فرصت‌ها و تهدیدها


فضای فرصت‌ها و تهدیدها

ارومیه- ایرنا- فضای مجازی که امروزه به فضای اصلی زندگی در بین بخش قابل توجهی از مردم آذربایجان‌غربی تبدیل شده‌، ظرفیت‌های بسیاری را به‌ویژه در حوزه اشتغال و آگاهی‌بخشی ایجاد کرده‌است اما برای مقابله جدی و موثر با تهدیدهای آن باید راهبردهایی اتخاذ شود؛ سلسله بحث‌هایی که طی روز جاری در نخستین جلسه شورای فضای مجازی آذربایجان‌غربی و با حضور نماینده...

استاندار آذربایجان‌غربی روز یکشنبه در این جلسه که با هدف تبیین نیازهای فضای مجازی استان و برنامه‌‎ریزی برای اثرگذاری در این فضا برگزار شد، با بیان اینکه فضای مجازی در کنار تهدید بسیار بزرگ، فرصتی مغتنم برای همه مردم است، گفت: برای استفاده بهینه از فرصت‌های این بخش باید سیاست‌گذاری‌های لازم از سوی نهادهای مسوول صورت گیرد.

محمدمهدی شهریاری با اشاره به اینکه با وجود کمبود بودجه باید به این بخش بودجه مناسب اختصاص داد، افزود: این امر با وجود تنگناهای مالی در استان انجام می‌گیرد و با همراهی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی بخشی از بودجه لازم در اختیار دبیرخانه این شورا در راستای برنامه‌ریزی بهینه قرار می‌گیرد.

وی با تاکید بر اینکه مقابله با اثرگذاری این فضا در دنیای امروز امکان ندارد، اضافه کرد: باید به سمت تولید محتوای مطلوب در این فضا حرکت کنیم که در این راستا، استفاده از نیروهای انسانی مجرب و متخصص و همچنین تامین امکانات لازم ضروری است.

وی بیان کرد: در کنار فعالیت‌ها و برنامه‌ریزی‌های بلندمدت باید اقدامات کوتاه مدت نیز در راستای مدیریت فضای مجازی صورت گیرد که در این راستا بهره‌مندی از ظرفیت صاحب‌نظران اثرگذار خواهد بود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی نیز در این جلسه با بیان اهداف عمده راه‌اندازی این شورا، گفت: ساماندهی و انسجام فعالیت‌های بین همه دست‌اندرکاران، فرهنگ‌سازی بین اقشار مختلف مردم و آسیب‌شناسی وضعیت موجود از جمله اهداف کلان در این بخش است.

حجت‌الاسلام ناصر خدایاری افزود: یکی از مهمترین مواردی که باید در زیرمجموعه فعالیت‌های شورای فضای مجازی در آذربایجان‌غربی دنبال کنیم، توجه به ارتقای سواد رسانه‌ای در استان است که در این خصوص همراهی همه بخش‌‎ها اثرگذار خواهد بود.

وی اضافه کرد: برای تولید رسانه‌ای مطلوب، نیازمند نیروی انسانی متخصص و اطلاعات مناسب هستیم که این امر باید در دستور کار شورای فضای مجازی قرار گیرد.

وی بیان کرد: باید به سمتی حرکت کنیم که استاندارد ویژه‌ای برای تولید محتوا در فضای مجازی تدوین و بر اساس آن، نظارت لازم از سوی نهادهای مسوول صورت گیرد.

مدیرکل فرهنگی اجتماعی استانداری آذربایجان‌غربی نیز در این جلسه با بیان اینکه هدفمندسازی اقدامات در راستای تاثیرگذاری بر فضای مجازی بسیار مهم است، گفت: ما باید به صورت فعال در فضای مجازی حاضر باشیم و به تولید محتوا در حوزه‌های مختلف همت گماریم.

سیدهادی طباطبایی افزود: استفاده از ظرفیت نخبگان حوزه فناوری اطلاعات نیز می‌تواند در رسیدن به این اهداف کارساز باشد.

استاد دانشگاه ارومیه نیز در این جلسه با اشاره به لزوم تدوین استراتژی مناسب برای مقابله با تهدیدهای فضای مجازی، گفت: بهترین استراتژی در این عرصه حمله به استراتژی دشمن است.

سیدجعفر زنوزی اضافه کرد: یکی از مهمترین کارها بررسی راه‌هایی برای بی‌اثرکردن اقدامات تخریبی در فضای مجازی است که در این راستا ارتقای فرهنگ مردم بسیار اثرگذار خواهد بود.

وی بیان کرد: وجود تهدید در حوزه فضای مجازی غیرقابل انکار است و باید با طرح‌های مختلف و برنامه‌ریزی‌های هدفمند به سمت واکسینه‌کردن مردم به ویژه جوانان حرکت کنیم که این امر نیز با فرهنگ‌سازی مناسب موثر خواهد بود.

وی تاکید کرد: دانشگاه ارومیه ظرفیت نرم‌افزاری قابل توجهی در راستای توسعه فعالیت‌های حوزه فناوری اطلاعات در استان دارد که می‌توان از این ظرفیت به‌صورت بهینه بهره برد.

به گزارش ایرنا توسعه فعالیت‌های اثرگذار در فضای مجازی و دوری از فعالیت‌های منفعلانه در کنار فرهنگ‌سازی و توجه به ظرفیت‌های بومی برای تدوین استراتژی مناسب برای فضای مجازی مهمترین اقدامات در این حوزه به شمار می‌رود که می‌توان با بسیج عمومی همه ظرفیت‌ها به این امور دست یافت.

طبق آمارها بیش از ۷۰ درصد مردم ایران در شبکه‌های مبتنی بر تلفن همراه عضو هستند و بخش قابل توجهی از آنان نیز حضوری پررنگ در این فضا دارند؛ به طوری که متوسط حضور روزانه مردم در فضای مجازی به حدود سه ساعت می‌رسد.

این آمار به‌خودی‌خود قابل توجه است ولی زمانی اهمیت و میزان آن بسیار زیاد به نظر می‌رسد که میزان مطالعه کتاب اعم از درسی و غیردرسی ۱۳ دقیقه و مشاهده تلویزیون کمی بیش از ۴۰ دقیقه برآورد می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نامه به دوست صمیمی ؛ 7 نمونه متن نامه به دوست ،جدید و محبت آمیز