آمار شهدای اقلیت های دینی گویای همبستگی مردم ایران در دفاع از میهن اسلامی است


آمار شهدای اقلیت های دینی گویای همبستگی مردم ایران در دفاع از میهن اسلامی است

اوحدیان گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، اقلیت های دینی همگام با عموم مردم در حفظ و حراست دستاوردهای انقلاب اسلامی کوشش کردند و آمار شهدای اقلیت های دینی گویای همبستگی مردم ایران در دفاع از میهن اسلامی است.

به گزارش خبرگزاری شبستان،«مجید اوحدیان» گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، اقلیت های دینی همگام با عموم مردم در حفظ و حراست دستاوردهای انقلاب اسلامی کوشش نمودند وبا شروع جنگ تحمیلی اقلیت های دینی ایران(مسیحیان، کلیمیان و زرتشتیان) برای مشارکت در جنگ و کمک به برادران مسلمان و پاسداری از استقلال کشور شتافتند و تا پای جان از میهن خود دفاع کردند تنها در یک مورد 400 ایرانی مسیحی که قبلا خدمت زیر پرچم خود را انجام داده بودندکه به طور داوطلبانه به جبهه ها اعزام شدند و با شرکت در عملیات های مختلف، رشادت های بی نظیری را از خود نشان دادند و در طول 8 سال دفاع مقدس صدها شهید، مفقود الاثر، جانباز و آزاده تقدیم کردند.

مادران شهدای اقلیت دینی همگام با مادران هموطن مسلمان

راهنمای موزه افزود: مادران شهدای اقلیت های مذهبی نیز مانند مادران سایر هموطنان مسلمان، عزیزان خود را تقدیم این آب و خاک کردند و از جان و مال خود برای ایران زمین مایه گذاشتند تا یک وجب از خاک این کشور به دست دشمن نیفتد. رهبر معظم انقلاب نیز به بهانه آغاز سال نو مسیحی، هر سال سری به خانواده شهدای اقلیت های دینی می زند و با آنها صمیمانه صحبت می کنند. ایشان در حاشیه دیداری صمیمانه باخانواده یکی از شهدای مسیحی اعلام می‌نمایند «اقلیت مسیحی، هم ارامنه و هم آشوری، سربلند بیرون آمدند در انقلاب و جنگ. به عنوان یک ایرانی وفادارِ عاقلِ بصیرِ شجاع.» امام خمینی (ره) نیز در دیدارهای متعددی که با روحانیون مسیحی و همچنین نمایندگان اقلیت مذهبی در مجلس داشتند مباحث اعتقادی و سیاسی مهمی را با آنها در میان می گذاشتند. این دیدارها برای امام (ره) فرصتی بوده تا با نگاهی وحدت‌گرایانه، روحیه انقلابی را در عالمان مذاهب دیگر نیز زنده کنند.

اوحدیان در ادامه اظهار داشت: با تحمیل جنگ به کشورمان از سوی عراق، وحدت بی‌نظیری شکل گرفت. اقلیت های دینی و اقشار مختلف مردم در کنار هم یک صف واحد را تشکیل دادند و به جبهه اعزام شدند.گروهی از ارامنه در خط مقدم جبهه به مرمت ماشین‌های جنگی و راهسازی، ساخت سردخانه، بیمارستان صحرایی و کارهایی از این قبیل می پرداختند و تمام هزینه ها از محل بودجه‌ای که توسط خود ارامنه تأمین شده بود، پرداخت می شد. حضور پرشور هموطنان مسیحی و سایر اقلیت های دینی در کنار اقشار مختلف، وحدت مردم را در آن زمان به تصویر می کشید. اقلیت های دینی در طول هشت سال دفاع مقدس با جمع آوری و ارسال کمک های نقدی و غیر نقدی، اعزام گروه های فنی و مهندسی، پزشکی، و .... از جبهه های جنگ پشتیبانی کردند.

تالار سوم موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس میزبان شهدای اقلیت های دینی

وی بیان کرد: موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در تالار سوم میزبان شهدای اقلیت های دینی است، در این بخش از تالار، وسایلی از شهدای مسیحی، کلیمی، زرتشتی اعم از البسه نظامی، پلاک، کیف، عکس، کارت شناسایی، زنجیر و پلاک، لیوان، در معرض دید عموم گذاشته شده و آماری از تعداد شهدای اقلیت های دینی را در اختیار بازدید کنندگان قرار داده است.

شهدای شاخص اقلیت های دینی در دفاع مقدس

این راهنما و روایت گر موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تصریح کرد: در تالار سوم موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، لوازم وارطان آقاخانیان و ادموند بالایانس دو شهید شاخص اقلیت های دینی در دفاع مقدس شامل لباس نظامی، عکس از منطقه و کارت شناسایی وجود دارد که نشان دهنده حضور پرشور اقلیت های مذهبی در دفاع از کشور است. از شهدای مسیحی ارمنی برجسته می توان به «زوریک مرادیان» اولین شهید مسیحی در ۱۹ مهر ۵۹ در پیرانشهر و ویگن کاراپتیان اشاره کرد که مقام معظم رهبری هرسال در شب میلاد حضرت مسیح (ع) از خانواده ایشان دیدن می کنند. از بین 6 شهید آشوری، «روبرت لازار» معروفترین شهید آشوری است که در سال آخر جنگ در میمک به شهادت رسید.

استقامت رزمندگان اقلیت‌های دینی تا پایان جنگ تحمیلی

وی در پایان متذکرشد: حضور رزمندگانی از میان جوانان اقلیت‌های دینی از ابتدا تا پایان جنگ استمرار داشت، به طوری که (94) شهید، (346) جانباز و (10) آزاده مسیحی، ( 11) شهید، (407) جانباز، (2) آزاده کلیمی، (42) شهید، (244) جانباز (1) آزاده زرتشتی، و (74) شهید و مفقودالاثر، (35) آزاده و (105) جانباز ارمنی تقدیم تمامیت ارضی کشور شده است.

پایان پیام/35

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طرفداری عجیب شیلا خداداد از تتلو / او را خیلی دوست دارم ! + عکس