مشاهده یک گونه پرنده مهاجر در لرستان


مشاهده یک گونه پرنده مهاجر در لرستان

خرم‌آباد - ایرنا - معاون فنی حفاظت محیط زیست لرستان گفت: برای نخستین بار گونه پرنده جدیدی به نام هوبره در روستای درمیان حوالی تالاب تنوردر این استان مشاهده و ثبت شد.

نبی الله قائد رحمتی روز یکشنبه افزود: یک قطعه "هوبره" با نام علمی Chlamydotis macqueenii توسط کارشناسان اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دورود، برای نخستین بار درلرستان مشاهده شد.

معاون اداره کل حفاظت از محیط زیست لرستان اظهار داشت: این پرنده در لیست سرخ اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) در رده حساس و آسیب‌پذیر و در ضمیمه یک کنوانسیون منع تجارت بین المللی گونه‌های در معرض انقراض(CITES ) قرار دارد و تجارت آن به هر نحو، غیرقانونی است.

قائد رحمتی در مورد مشخصات "هوبره" که در ایران جز پرندگان در معرض خطر انقراض قرار دارد، اظهار داشت: این پرنده از راسته "درناسانان" است که پرندگانی "خشکزی" با جثه متوسط تا بسیار بزرگ‌ و پاها و گردن بلند و منقار قوی و کوتاه دارند، طول بدنش از نوک منقار تا انتهای دم، بین ۵۵ تا ۶۵ سانتی‌متر و فاصله و گستردگی بال‌ها ۱۳۵ تا ۱۷۰ سانتیمتر است.

وی، گفت: امسال چهار گونه پرنده شامل پرنده "دودوک" در رومشکان، خروس "کولی سینه سیاه"در تالاب "گوری بلمک" پلدختر، "تلیله بلوطی" در تالاب "خروسان" ازنا و "هوبره" در حوالی تالاب "تنوردر" دورود برای اولین بار در استان مشاهده و ثبت شده است که با اضافه شدن این گونه‌ها، تعداد پرندگان مشاهده و ثبت شده در استان به ۲۴۰ گونه می‌رسد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه لرستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی