افزایش 14 درصدی امانت‌گیری کتاب در مهاباد


افزایش 14 درصدی امانت‌گیری کتاب در مهاباد

مهاباد- ایرنا- رییس اداره کتابخانه‌های عمومی مهاباد گفت: مردم این شهرستان امسال 14 درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته، کتاب امانت گرفته‌اند.

چیا قادری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: امسال ۴۶ هزار و ۲۰ جلد کتاب به مردم این شهرستان امانت داده شده که نسبت به سال گذشته، ۶ هزار و ۵۰۰ جلد بیشتر است.

وی با بیان اینکه در این مدت کودکان و نوجوانان شامل رده سنی هفت تا ۱۲ سال بیشترین تعداد کتاب را به امانت گرفته‌اند، اظهار داشت: ادبیات، روان‌شناسی و کودک و نوجوان به ترتیب پرطرفدارترین کتاب‌ها در این شهرستان است.

وی ادامه داد: از ابتدای امسال تاکنون سه‌هزار و ۶۱۱ عضو جدید به اعضای فعال کتابخانه‌های مهاباد اضافه شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۳ درصد افزایش دارد.

رییس اداره کتابخانه‌های عمومی مهاباد با بیان اینکه هم‌اکنون چهار هزار و ۵۷۰ نفر عضو کتابخانه‌های مهاباد هستند، اضافه کرد: هفت کتابخانه در این شهرستان فعالیت دارد که از این تعداد، سه باب عمومی و چهار باب مشارکتی است.

قادری بیان کرد: امسال پنج‌هزار جلد کتاب جدید در قالب موضوع‌های مختلفی از جمله ادبیات، فلسفه و روان‌شناسی، ادیان، علوم اجتماعی، زبان، علوم، هنر و سرگرمی، تاریخ و جغرافیا از طرف خیّران و نهاد کتابخانه‌های عمومی به بانک کتابخانه‌ای مهاباد هدیه شده است.

وی اضافه کرد: هم‌اکنون بیش از ۴۹ هزار و ۵۰۰ جلد کتاب در قالب ۶۰ هزار نسخه در کتابخانه‌های این شهرستان وجود دارد که در راستای ترویج فرهنگ مطالعه در اختیار اعضا قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه مهاباد در آیین ویژه چهارمین دوره طرح انتخاب پایتخت کتاب ایران با کسب رتبه دوم توانست به عنوان شهر خلاق در کشور شناخته شود، افزود: باید تلاش کرد با ساخت کتابخانه، فرهنگ‌سازی و ترویج مطالعه در قبال برنامه‌های آموزشی و تفریحی، زمینه انتخاب این شهر به عنوان پایتخت کتاب ایران در سال جاری فراهم شود.

شهرستان مهاباد با ۲۳۷ هزار نفر جمعیت و ۶ کتابخانه در جنوب آذربایجان غربی قرار دارد؛ سرانه فضای مطالعه در این شهرستان ۱.۲ مترمربع برای هر ۱۰۰ نفر است که این میزان ۱۲ درصد استاندارد جهانی برآورد می‌شود.

سرانه کتاب در این شهرستان نیز ۲۸ نسخه برای هر ۱۰۰ نفر است که این مقدار ۱۴ نسخه کمتر از میانگین استانی است.

هم‌اکنون ۶۷ کتابخانه عمومی و ۴۰ کتابخانه مشارکتی در آذربایجان غربی وجود دارد و یک میلیون و ۵۳۰ هزار جلد کتاب در کتابخانه‌های عمومی نگهداری می‌شود.

نهاد کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌غربی از طریق ارایه منابعی چون کتاب و نشریه، آموزش و نرم افزار از کتابخانه‌های مشارکتی حمایت می‌کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


مواد توهم‌زا چه عارضه هایی دارند