فروش و بازیابی فناوری با زیرساخت‌ «دانا کالا» در دانشگاه صنعتی اصفهان


فروش و بازیابی فناوری با زیرساخت‌ «دانا کالا» در دانشگاه صنعتی اصفهان

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: اصفهان با توجه به تعاملاتی که در حوزه‌ فناوری و پژوهش در میان دانشگاه‌های کشور دارد، می‌تواند آینده درخشانی داشته باشد.

سید مهدی ابطحی شامگاه شنبه در آئین بیستمین جشنواره هفته پژوهش با عنوان «پژوهش اثر بخش، فناوری ارزش آفرین، رونق تولید» در دانشگاه صنعتی اصفهان، اظهار کرد: با توجه به تمهیداتی که در استان و کشور شکل گرفته، تعاملات بین دانشگاه های مختلف انجام گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه بودن یا نبودن مساله پژوهش مهم است و باید در دانشگاه‌ها دنبال می شود، تصریح کرد: صنایع باید دید سازمانی به دانشگاه‌ها داشته باشند و به دانشگاه‌ها در حوزه رونق و تولید یاری رسانند. دانشگاه‌ها می‌خواهند نقش اساسی در صنعت ایفا کنند و این نیاز توجه صنایع کوچک به دانشگاه‌ها است.

به گزارش ایسنا، رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان تاکید کرد: دانشگاه‌ها در طول سال گذشته به درستی مشکلات را متوجه و تمام دانشگاه‎های استان همکاری کردند. در این خصوص باید شوراهای مختلف استان با فهم مشکلات و ضعف‌ها، فعالیت‌ها را ساماندهی کنند تا در هفته پژوهش تبلور این تلاش‌ها نمایش داده شود.

ابطحی افزود: هفته پژوهش می‌تواند برای مردم امیدبخش باشد. لازم نیست صبر کنیم تا پایتخت تصمیم بگیرد. به اندازه کافی در استان برنامه‌ریز موجود است و خودمان می‌توانیم دستورعمل‌ها را در استان تدوین کنیم و به تصمیم استانداری یکی از دانشگاه‌ها را در دوره‌های دو یا سه ساله متولی قرار دهیم. اصفهان پیشتاز پژوهش بوده با اینکه ویترین خیلی مناسبی نداشته که می‌توانیم آن را تامین کنیم.

جانشین استاندار اصفهان در ستاد پژوهشی با اشاره به اینکه چهارده کشور در آسیا و آفریقا رتبه‌بندی شده است، گفت: این رتبه‌بندی به لحاظ منابع، فعالیت‌ها، شبکه، محیط و تولید در آسیا و آفریقا تحمیل شده است که در بین این چهارده کشور مالزی، گامبیا و اتیوپی در این لیست هستند.

وی ادامه داد: ایران به لحاظ منابع در رتبه دوم است و به لحاظ فعالیت در این لیست یکی مانده به آخر است. در شبکه سازی و محیط وضع نامناسبی داریم و رتبه پنجم از آخر است. اتیوپی و کامبیا در وضعیت بهتر از ایران قرار دارند.

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان افزود:بیان مساله نکته مهمی است که باید به ان توجه کرد. خروجی‌های بدست آمده واقعی نیستند و یا بیانگر این است که اگر ایران در این مسائل در وضعیت بهتری قرار داشت به جای اینکه مالزی تمام رتبه‌ها را نرمال‌سازی کند، ایران جایگزین این کشور و رتبه بهتری را کسب می‌کرد.

ابطحی با بیان اینکه در بخش شبکه‌سازی در سطح استان اتفاقات خوبی افتاده ، تصریح کرد: این در حالی است که ایران در این بخش در انتهای لیست قرار دارد. به همت دانشگاه علوم پزشکی، شبکه پژوهش بین رشته‌ای در حوزه سلامت شکل گرفت و تفاهم‌نامه‌ای بین سه دانشگاه اصفهان، صنعتی اصفهان و علوم پزشکی اصفهان منعقد شد.

وی ادامه داد: این تفاهم‌نامه منجربه تعریف گرنت پژوهشی در حوزه سلامت شد تا در حوزه سلامت فعالیت بین‌رشته‌ای انجام شود.

جانشین استاندار اصفهان در ستاد پژوهشی استان با اشاره به اینکه شبکه‌ای در بین دانشگاه‌ هنر ، اصفهان، صنعتی اصفهان و شهرک علمی و تحقیقاتی تحت عنوان IUN شکل گرفته است، اظهار کرد: پنج دانشگاه صنعتی برتر در حضور وزیر علوم، شبکه UT۵ را تشکیل دادند که در واقع هم‌افزایی دانشگاه‌های صنعتی شریف، صنعتی اصفهان، خواجه نصیرطوسی، علم و صنعت و امیرکبیر است که در زمینه‌های مختلف جذب دانشجو خارجی، انجام پروژه‌های بین‌المللی و پژوهش‌های مشترک وارد می‌شوند و چیزی که به دنیا عرضه می‌کنند، قابلیت تجمعی پنج دانشگاه است.

ابطحی ادامه داد: پنج دانشگاهی که به طور مجموع ۲۰۱۷ استاد، ۵۲ هزار و ۴۰۰ دانشجو، ۲۶۷ هزار فارغ‌التحصیل ممتاز فنی کشور، ۵۴ دانشکده، ۱۰ میلیون یورو گرنت سالیانه دارند. این مزایا در حالی است که می‌توانند جایگاه مناسبی در دنیا فراهم آورد.

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان در خصوص فعالیت‌های بین‌المللی دانشگاه‌های استان، تصریح کرد: دانشگاه صنعتی اصفهان اولین دانشگاهی است که به عنوان عضو سرن (CERN) شناخته شد و با معاونت پژوهشی اسبق دانشگاه، این موفقیت شکل گرفت.

وی گفت: تفاهم‌نامه‌هایی بین صنعت و دانشگاه‌ها شکل گرفت که سه دانشگاه صنعتی اصفهان، هنر اصفهان و جمع شعبه‌های دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان با صنایع تفاهم‌نامه‌هایی داشتند.

جانشین استاندار اصفهان در ستاد پژوهشی استان در خصوص ارتباط بین صندوق پژوهش و فناوری استان و دانشگاه‌های صنعتی اصفهان، علوم پزشکی اصفهان و دانشگاه اصفهان، تصریح کرد: این ارتباط از جنس زیرساخت‌ها است که هر کدام بین پنج تا هفت درصد از سهام را دارا هستند. جنس تفاهم‌نامه‌ها یاری رساندن به استارتاپ‌ها و تامین نقدینگی پژوهشکده‌ها است. نرخ تفاهم‌نامه دانشگاه صنعتی اصفهان با صندوق هفت و نیم میلیارد است.

ابطحی با بیان اینکه سه پهنه نوآوری در اصفهان قابل تصور است، اظهار کرد: این پهنه‌ها شامل پهنه‌ دانشگاه صنعتی اصفهان و شهرک علمی تحقیقاتی، پهنه دانشگاه اصفهان و علوم پزشکی و پهنه دانشگاه کاشان است که در این قسمت‌ها خلاهایی دیده می‌شود.

وی افزود: در پهنه شمال اصفهان که دانشگاه صنعتی اصفهان و شهرک علمی و تحقیقاتی قرار دارد، تلاش شده تا اکوسیستم اصفهان را تقویت کنیم، گرچه این وظیفه کل استان اصفهان است و امیدواریم در سه پهنه این فعالیت به درستی طی شود و زیرساخت‌ها فراهم شود.

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به اینکه در دانشگاه صنعتی اصفهان در زیرساخت‌هایی در حوزه اکوسیستم فراهم شده، تصریح کرد: در این دانشگاه زیرساخت‌ها با عنوان «دانا کالا» مطرح شده است. ساختاری که بتواند به بازاریابی فناوری، سرمایه گزاری بخش خصوصی و فروش فناوری یاری رساند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس