بهره برداری خط مترو گلشهر - هشتگرد بزودی


بهره برداری خط مترو گلشهر - هشتگرد بزودی

رئیس شورای اسلامی شهر تهران از افتتاح خط متروی گلشهر-هشتگرد در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

بهره برداری خط مترو گلشهر - هشتگرد بزودیبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، محسن هاشمی رفسنجانی پیش از آغاز یکصد و هشتاد و پنجمین جلسه شورای شهر تهران با حضور در جمع خبرنگاران گفت: دولت بهره برداری از این خط را از شهرداری تهران خواست و برخی اعضای شورا نسبت به آن واکنش نشان دادند چرا که قرار است همین قطار دو طبقه از تهران به هشتگرد برود.
وی تاکید کرد اگر قرار باشد قطاری را در خارج از تهران بهره برداری کنیم، این کار نیاز به یارانه دولتی و مسئولیت فنی و اجتماعی نیز دارد؛ وضعیت ما در این زمینه خوب نیست تا بتوانیم ۲۵ کیلومتر دیگر را پوشش دهیم.
رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه از ابتدا طراحی این خط به صورت کرج-گلشهر-هشتگرد بوده است، عنوان کرد: بحث‌هایی در این باره مطرح شد و انتظار شهرداری از دولت این است که یارانه‌ها را پرداخت و خط را از نظر علایم، محافظت کند.
هاشمی در پاسخ به پرسشی درباره ورود ۳ هزار دستگاه اتوبوس به پایتخت گفت: مصوبه آقای جهانگیری آمده، البته دیده شده است که دولت تصویب می‌کند و بعد آن را اجرا نمی‌کند.
مجلس به حقوق شهروندان تهرانی در بودجه سال آینده توجه کند
رئیس شورای اسلامی شهر تهران خواستار توجه به حقوق شهروندان تهرانی در بررسی بودجه سال آینده کشور در مجلس شورای اسلامی شد.
محسن هاشمی در یکصدو هشتادو پنجمین جلسه شورا گفت: سهم حمل ونقل عمومی در بودجه سال آینده بسیار ناچیز و در حد صفر است، این لایحه بودجه که بیش از یک چهارم آن بودجه عمومی دولت است، حدود هشتاد هزار میلیارد تومان برای یارانه نقدی در نظر گرفته، اما از این مبلغ یک ریال نیز به حمل ونقل عمومی تخصیص داده نشده است.
محسن هاشمی با اشاره به ردیف‌های بودجه کشور اظهار داشت: در مجموع سهم عمران شهری و مسکن در بودجه برای هر ایرانی فقط دو هزار تومان است یعنی دولت وظیفه‌ای برای خود در این حوزه قائل نیست.
رییس شورای شهر تهران افزود: سهم شهروندان استان تهران از بودجه عمرانی که بیشترین نقش را در تولید درامد ملی در کشور دارند، کمترین سرانه بین ۳۱ استان کشور و کمتر از شصت هزارتومان در سال است و سهم محیط زیست نیز از بودجه برای هر ایرانی هفت هزار تومان و در تهران نزدیک به صفر در سال است و طبیعی است با این بودجه نباید انتظار کار‌های مهمی در حوزه محیط زیست بود.
محسن هاشمی افزود: انتظار ما از شهردار تهران، که در مورد قانون گرایی و اجتناب از قانون گریزی به ایشان حق می‌دهم، آن است که حداکثر تلاش خود را برای احیای حقوق شهروندان تهرانی در بودجه و تثبیت وظایف دولت در قبال حمل ونقل عمومی و محیط زیست پایتخت، بکار برد و قطعا شهروندان سایر کلانشهر‌ها نیز که سیستم حمل ونقل عمومی آن‌ها نیاز به تقویت و تجهیز دارد، از وضع موجود بودجه ناراضی هستند.
وی خاطرنشان کرد: سازمان برنامه و بودجه، کمیسیون تلفیق و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی که خود وضع نامناسب تهران را از نظر آلودگی هوا و ازدحام شدید در مترو و اتوبوسرانی مشاهده می‌کنند، حتما متوجه هستند که با این بی مهری صورت گرفته در بودجه سال آینده، بحران حمل ونقل عمومی و آلودگی هوای تهران شدیدتر خواهد شد و دستکم در لایحه بودجه به اندازه زیان تعطیلی پایتخت که روزانه بالغ بر هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود، اعتبار برای حمل ونقل عمومی تهران و محیط زیست آن منظور کنند.

فراهانی، عضو شورا
لزوم توزیع عادلانه منابع بودجه
رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران به لزوم اجرای ماده ۲۳ برنامه پنج ساله سوم توسعه شهر تهران در توزیع عادلانه منابع بودجه تاکید کرد.
مجید فراهانی، در صد و هشتاد و پنجمین جلسه علنی شورای شهر تهران، گفت: تحقق نیافتن توزیع عادلانه منابع و تفاوت نرخ توسعه یافتگی میان مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران، باعث عمیق‌تر شدن شکاف شمال و جنوب شهر شده است.
وی افزود: این امر باعث شده است منطقه ۱۷ و ۱۵، رتبه ۲۱ و ۲۲ توسعه یافتگی در میان مناطق را داشته باشند و یکی از مطالبات به حق مردم این مناطق، رعایت عدالت در توزیع منابع و دسترسی به زیرساخت‌های شهری است.
فراهانی گفت: باید برای ایجاد توازن و تعادل سرانه بودجه یک شهروند در هر کجای تهران که ساکن باشد از باغ آذری تا باغ فردوس اقدام جدی به عمل آوریم.
عضو شورای شهر تهران افزود: بر اساس تکلیف ماده ۱۴۰ برنامه پنج ساله دوم قرار بود «سرانه بودجه تخصیصی به هر شهروند در پهنه جنوب در مقایسه با میانگین سرانه بودجه اختصاصی به هر شهروند در مجموع مناطق ۲۲ گانه متعادل گردد» امری که محقق نشد.
فراهانی گفت: بر این اساس باید فاصله شاخص برخورداری مناطق کمتر از سطح متوسط مناطق ۲۲ گانه، سالانه ۱۰ درصد به سطح متوسط مناطق شهری نزدیک شود و برای تحقق این مهم در بودجه سال ۱۳۹۸ شهرداری تهران، مبلغ ۲.۰۰۰ میلیارد ریال اعتبار پیش بینی و تصویب نمودیم؛ اما متاسفانه از این محل هیچ پروژه‌ای تامین اعتبار نشده است!
وی ادامه داد: برخی مدیران میانی شهرداری به جای آنکه در اجرای تبصره ۱ و ۲ این ماده «شاخص ها» و «آیین نامه اجرایی نحوه توزیع منابع» را در شش ماه نخست سال اول برنامه تهیه و برای تصویب به شورا ارائه کنند، به تفسیر حکم مصوب شورا پرداخته و به دنبال تحمیل نظر خود به جای حکم شورا هستند.
رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران افزود: شهردار محترم تهران آقای حناچی؛ نه تنها تاخیر ۹۵ روزه شهرداری در ارائه «شاخص ها» و «آیین نامه اجرایی» ماده ۲۳ برنامه پنج ساله سوم پذیرفتنی نیست، بلکه این تفسیر مدیران در پایمال نمودن حق شهروندان محلات محروم وکمتر توسعه یافته غیر قابل تحمل است و لازم است برای اصلاح این روند غلط هرچه زودتر اقدام کنید.
فراهانی گفت: در اجرای بند ۳ ماده ۸۰ قانون شورا‌های اسلامی کشور، درباره «لزوم اجرای ماده ۲۳ برنامه پنج ساله سوم توسعه شهر تهران در توزیع عادلانه منابع بودجه» به شهرداری تهران تذکر می‌دهم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بی‌هم‌نفسی