تصویب FATF یعنی وعده‌های واهی و آسیب‌های قطعی


تصویب FATF یعنی وعده‌های واهی و آسیب‌های قطعی

یکی از ملزومات پیاده‌سازی سیاست فشار اقتصادی حداکثری، دست‌یابی هرچه بیشتر آمریکا به اطلاعات مراودات اقتصادی و سیستم پولی و بانکی ایران است.

به گزارش مشرق، اما این‌ روزها یک جریان خاص در داخل در تلاش‌ است تا با خبرسازی گسترده و فشار رسانه‌ای درباره دو کنوانسیون پالرمو و CFT که از لوایح مرتبط با گروه ویژه اقدام مالی (FATF) به‌شمار می‌روند و هم‌اکنون در مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال بررسی‌اند، فارغ از عواقب عضویت ایران در این کنوانسیون‌ها اعضای مجمع تشخیص را مجاب به تأیید این دو لایحه کند، لوایحی که مقامات آمریکایی برای اثرگذاری هرچه بیشتر تحریم‌های خود علیه ایران حساب ویژه‌ای روی آنها باز کرده‌اند. در همین رابطه «مجید شاکری» تحلیلگر اقتصادی معتقد است : «در موضوع اف‌ای تی اف، وقتی لایه‌های سیاسی از موافقت‌ و مخالفت را کنار بزنیم، مابین موافقین و مخالفین فنی FATF یک جمله مشترک است و آن جمله این است که: اف‌ای تی اف موضوعی است با هزینه‌های قطعی و دستاوردهای احتمالی و افراد بسته به اینکه احتمال وقوع این دستاوردها را و هزینه از دست رفته‌ها را چقدر می‌دانند، در دسته موافقان و یا مخالفان این موضوع طبقه‌بندی می‌شوند.»

بیشتر بخوانید:

ادامه بررسی موضوع الحاق ایران به کنوانسیون CFT

FATF تخیلی؛ FATF واقعی

تکذیب موافقت سعید جلیلی با FATF

با اجرایی شدن ۳۹ توصیه FATF چه مزایایی برای ما حاصل شد؟

به همین راحتیFATF سفره مردم را کوچکتر می‌کند


وی با بیان اینکه «ما با یک کسر مواجه هستیم که در بالای این کسر دستاوردها ضرب‌در احتمال هستند و مخرج آن هزینه‌ها هستند» تاکید می‌کند: «همه موافقین اف‌ای تی اف معتقدند که این موضوع هزینه دارد».


شاکری در گفت‌وگو با مشرق بااشاره به اینکه «برخی معتقدند انتقالات و کارگزاری‌های بانکی برای ما، سه مشکل دارد، این سه مشکل مربوط به صورت‌های مالی بانک، FATF و موضوع تحریم‌های آمریکا است» ، تصریح می‌کند:« آنها می‌گویند در شرایطی که نمی‌توانیم تحریم‌های آمریکا را رفع کنیم ، برویم به صورت موضعی روی موارد دیگر از جمله FATF کار کنیم ، تا کار جلو برود، در صورتی که این طور نیست، اینها سه فیلتر پشت سر هم‌اند که ریزترین سوراخ‌ها برای تحریم آمریکاست. و تغییر در آن قبلی‌ها، تغییر در دِبی آب ایجاد نمی‌کند این نکته بسیار مهمی است.»


ادعای توصیه همپیمانان ما به پذیرش لوایح دروغ است


وی درباره برخی ادعاها مبنی بر اینکه «همپیمانان ما توصیه‌کردند این معاهده‌ها را تصویب کنیم» هم افزود :« اینکه چین و روسیه به ما چه گفتند و اینکه بعضی می‌گویند روسیه در یک خط و بدون هیچ جزئیات دیگری گفته به کنوانسیون‌ها ملحق بشید تا بتوانیم با هم کار کنیم دروغ است و واقعیت ندارد.»


شاکری با تاکید بر اینکه «برای چنین موضوعی پیشنهادات اجرایی وجود دارد که به مقامات و مسئولین کشور هم داده‌ شده است» می‌گوید: « اینکه فکر کنیم پاسخ به FATF این است که آن را کلا رد کنیم و یا کلا تایید کنیم هر دواشتباه است. تایید بدون در نظر گرفتن این موارد که مصداق "خَسِرَ الدُّنْیا وَالاْآخِرَةَ” است.و آنطرف هم اگر فکر کنیم که انجام نمی‌دهیم و چین و روسیه می‌آیند و برای ما کاری انجام بدهند بدون اینکه اساسا با این دو کشور رایزنی کرده باشیم، رایزنی هم نه در سطح گفت‌وگوی رئیس‌FIU ایران با همتایان خود، بلکه در سطح راهبردی و استراتژی مابین دو کشور در مسایل کلان همچون راهبردها در خاورمیانه، مواضع نسبت به آمریکا و... ممکن نیست. همه این‌ها به این برمی‌گردد که ما چه می‌خواهیم و تا زمانی که ندانیم چه می‌خواهیم چنین مسایلی معنایی ندارد.»


تصویب FATF و دادن ابزار حقوقی به دشمنان


از سوی دیگر هادی حسینی کارشناس روابط بین‌الملل درخصوص اینکه گفته می‌شود «با تصویب نکردن لوایح FATF ابزار حقوقی دست طرف مقابل خواهیم داد»، گفت: ایران هم‌اکنون از نظر سیاسی متهم به پولشویی و حمایت مالی از تروریسم است اما به لحاظ حقوقی طرف مقابل هیچ دست آویزی علیه جمهوری اسلامی ندارد.


وی در برنامه «رهیافت» رادیو اقتصاد با موضوع بررسی تبعات پیوستن و نپیوستن ایران به گروه ویژه اقدام مالی FATF گفت: ایران قرار نیست به اف. ای. تی. اف بپیوندد. واقع امر اینکه ایران را به این گروه راه نمی‌دهند تا بخواهد بپیوندد.


وی همچنین اظهارداشت: اف. ای. تی. اف ۳۹ عضو دارد که این اعضا سیاست گذار هستند و استانداردها را اعمال می‌کنند و کشورهایی مثل ایران و ممالک دیگر باید مجری این سیاست‌ها باشند.


این کارشناس روابط بین‌الملل گفت: آنچه که دولت اصرار دارد بپیوندد اف. ای. تی. اف نیست بلکه دو کنوانسیون سازمان ملل متحد به نام‌های «پالرمو» و «سی. اف. تی» است.


حسینی در پاسخ به اینکه برخی‌ها می‌گویند «ایران از یک طرف از سوی آمریکا تحریم شده و اگر «پالرمو» و «سی. اف. تی» هم اجرا نشود به یقین تحریم‌های مضاعفی علیه جمهوری اسلامی اعمال می‌شود»، اظهارداشت: حقیقت قضیه اینکه اف. ای. تی. اف قدرت تحریم کردن ندارد.
وی ادامه داد: این سازمان اگر بخواهد از لیست اقدامات مقابله‌ای (سیاه) علیه ایران هم استفاده کند این اقدامات جنس تحریمی و قطع روابط بانکی ندارد فقط توصیه می‌کندکه کشورها در تعامل با ایران و سایر ممالک احتیاط کنند.


حسینی تصریح کرد: این اقدامات مقابله‌ای اف. ای. تی. اف علیه جمهوری اسلامی در عمل برای ایرانی‌ها خاطره است چرا که اقدامات بسیار شدیدتری علیه جمهوری اسلامی ایران از سوی آمریکا در حال اعمال است.


با پیوستن ایران به FATF تحریم‌های بانکی برطرف نمی‌شود


اکبر ترکان مشاور پیشین رئیس‌جمهور و دبیر سابق شورایعالی هماهنگی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی کشور نیز در این باره تصریح کرد: قواعدی که اکنون بین بانک‌های مختلف دنیا برقرار شده به نحوی که باید تمامی گردش مالی و داد و ستد بانک‌ها از نظر سیستم‌های بانکی شناخته و به عبارتی مبدا و مقصد پول‌ها معین باشد.


وی افزود: پول بدون شناسنامه امروز در دنیا نمی‌تواند حرکت کند و این از نظر کنترل برای جلوگیری از خیلی از اتفاقات کار مفیدی است.


مشاور پیشین رئیس‌جمهور همچنین تایید کرد : اینکه اگر ایران به گروه ویژه اقدام مالی (اف. ای. تی. اف) بپیوندد آیا تحریم‌های بانکی برطرف می‌شود بدون شک چنین نخواهد شد چون تحریم‌های بانکی ایران ناشی از تحریم‌های اف. ای. تی.اف نیست بلکه ناشی از رفتار ظالمانه و یکجانبه آمریکاست.


وی افزود: آمریکایی‌ها وبقیه قدرت‌های دنیا به تبعیت از آمریکا تحریم‌های ظالمانه‌ای علیه ایران اعمال می‌کنند که این رفتارها موجب توقف داد و ستدهای جمهوری اسلامی بر اساس عرف تجارت بین‌المللی شده است.


تصویب FATF و دسترسی دشمن به سازوکار دور زدن تحریم


این درحالی است که روزنامه ایران ارگان دولت نیز روز گذشته در یادداشتی با تاکید بر اینکه «امروز با وجود تحریم‌های گسترده کسی نمی‌تواند امیدوار باشد که حتی اگر ایران همه استانداردهای حاکم بر بازارهای مالی جهانی را رعایت کند، شاهد رونق گرفتن اقتصاد ایران در آینده نزدیک باشیم.» نوشت : «نباید ازاشاره به این واقعیت پرهیز داشته باشیم که هیچ کدام از انتخاب‌هایی که حول پذیرش یا عدم پذیرش لوایح صورت خواهد گرفت ایده آل و بی‌نقص نیستند».


روزنامه دولت تصریح کرد: «منتقدان استدلال می‌کنند که پذیرش این کنوانسیون‌ها، شیوه‌های دور زدن تحریم‌ها را برملا خواهد کرد و ممکن است دشواری‌های بیشتری را پیش روی ایران قرار دهد. این استدلال به طور کامل نادرست نیست... تیم‌های ارزیابی FATF که از چهار تا شش ماه قبل از استقرار در محل، مدارک لازم را در حوزه‌های از پیش اعلام شده درخواست می‌کنند، ممکن است در نهایت به بخشی از این سازوکارهای دور زدن تحریم دسترسی پیدا کنند و به همین ترتیب ممکن است که ایالات متحده تلاش مضاعفی را برای نفوذ در این نهاد در ارتباط با ایران آغاز
کند».


روزنامه ایران همچنین با اشاره به اینکه « با وجود تحریم‌های گسترده، انجام توافق با اف.ای.تی.اف تأثیری بر کاهش اثرات تحریم‌های غیرقانونی آمریکا نمی‌گذارد» اذعان کرد: حتی ممکن است بعد از انجام همه ۴۱ بند برنامه اقدام، همچنان نهاد مزبور ایران را در «بیانیه عمومی» این نهاد نگه دارد!

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟