پایان دوره یکه تازی آمریکا در منطقه


رای الیوم: خلیج فارس دیگر قلمرو یکه تازی آمریکا نیست؛ ایران با قدرتمندان متحد می‌شود، چون اهداف راهبردی و صنایع نظامی پیشرفته‌ای دارد و همواره قوی‌تر می‌شود

پایان دوره یکه تازی آمریکا در منطقه
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما ؛ روزنامه اینترنتی رای الیوم با اشاره به اینکه رزمایش ایران و روسیه و چین نشان داد منطقه خلیج فارس دیگر قلمرو یکه تازی آمریکا نیست، نوشت: ایران با قدرتمندان متحد می‌شود، چون اهداف راهبردی و صنایع نظامی پیشرفته‌ای دارد و همواره قوی‌تر می‌شود، اما همسایگان عرب آن با قدرتمندان متحد شده اند و به وابستگانی ضعیف و ذلیل تبدیل شده اند که میلیارد‌ها دلار بهای این وابستگی را می‌پردازند.
رای الیوم که از لندن به روز می‌شود در سرمقاله خود نوشت دریای عمان و اقیانوس هند این روز‌ها صحنه برگزاری رزمایش دریایی و سه جانبه بی سابقه‌ای است که ناو‌ها و ناوچه‌های متعلق به کشور‌های چین، روسیه و ایران در آن شرکت دارند. این رزمایش به مدت چهار روز با عنوان تقویت امنیت و تجارت بین المللی در منطقه به ویژه خلیج فارس و تنگه هرمز ادامه دارد، جایی که نفتکش‌ها روزانه ۱۸ میلیون بشکه نفت را از طریق آن جابجا می‌کنند. شاید هنوز زود باشد بگوییم این رزمایش، تجسم ائتلاف راهبردی جدید سه گانه است، اما این اقدام پیام مهمی به آمریکا و سایر کشور‌های غربی است که ماه گذشته از ایجاد دو ائتلاف دریایی برای همین منظور خبر دادند که شامل کشور‌های حاشیه خلیج فارس از جمله عربستان سعودی و امارات عربی متحده است. ایران که با محاصره آمریکا رو به روست بیشترین سود را از این رزمایش می‌برد، چون محاصره آمریکا را دستکم به صورت معنوی می‌شکند و تأکید می‌کند که از جهان منزوی نیست و دوستانی راهبردی در حد و اندازه دو ابرقدرت یعنی چین و روسیه دارد.
آمریکا دیگر به تنهایی بر جهان حکم نمی‌راند و سرنوشت سیاسی و نظامی آن را مشخص نمی‌کند. دوران سیطره این کشور در این چارچوب به سرعت رو به پایان است و منطقه خلیج فارس و به طور مشخص تنگه هرمز دیگر مانند یکصد سال گذشته یا شاید بیشتر منحصر به این کشور نیست.
اما تناقض اینجاست که این رزمایش هم زمان شده است با اقدام چین در آزمایش موشکی به اسم ”لونگ مارش ۵“ که افق‌های آینده را برای برنامه فضایی این کشور خواهد گشود و زمینه ساز در مدار قرار گرفتن ایستگاه فضایی چین در سال ۲۰۲۰ خواهد بود. از سوی دیگر روسیه اعلام کرد موشک فراصوت ”آوانگارد“ که می‌تواند به هر هدفی در جهان برسد و بر هر نوع سپر ضد موشکی غلبه کند اکنون آماده بهره برداری است.
اگر گزارش‌های غربی مبنی بر این که چین ظرف ده سال آینده بزرگ‌ترین قدرت اقتصادی جهان خواهد شد و خواهد توانست ظرف پنج سال آینده، نظم مالی جهانی را توسعه و به سیطره دلار با مشارکت روسیه پایان دهد صحت داشته باشد-که دارد- یعنی این که ایران بر عکس همسایگان عرب خود قوی‌ترین متحد را که می‌توان در آینده به او تکیه کرد انتخاب کرده است.
جهان به سرعت تغییر می‌کند حال آن که عرب‌ها یا بیشتر آن‌ها پشت یک هدف واحد یعنی این که چگونه همدیگر را با پول هایشان و بر اساس جهت دهی‌های آمریکا تخریب کنند جمع شده اند و به نظر نمی‌رسد این وضعیت در ده سال یا بیست سال آینده و حتی بیشتر تغییری کند. اما همسایگان عرب آن با قدرتمندان متحد شده اند و به وابستگانی ضعیف و ذلیل تبدیل شده اند که میلیارد‌ها دلار بهای این وابستگی را می‌پردازند از این رو ایران پیشرفت می‌کند و رو به جلو می‌رود، اما دیگران به دشنام و فحش بسنده می‌کنند و به دنبال تشکیل ”ارتش‌های سایبری“ برای این منظور هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بازیگر نقش شهید طهرانی‌مقدم انتخاب شد