تزریق بوتاکس به طور عمده به عنوان درمانی برای کاهش چین و چروک و خطوط ریز صورت استفاده می شود. بوتاکس فراتر از کاربردهای زیبایی شناختی، برای معالجه انواع شرایط پزشکی از جمله لوچی چشم، میگرن، تعریق بیش از حد و بی‌اختیاری ادرار استفاده می شود. در حال حاضر سم بوتولینوم برای معالجه بیش از 20 بیماری مختلف پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد و کاربردهای بیشتر آن در دست بررسی است. در ادامه این مقاله ار بخش زیبایی, پوست و موی دکتر سلام به توضیج کامل درباره تزریق بوتاکس پرداخته و با آن آشنا می شویم.

تزریق بوتاکس؛ کاربردها، خطرات و عوارض جانبی تزریق بوتاکس

پیشینه تاریخی تزریق بوتاکس

در اوایل دهه 1970، سم بوتولینوم نوع A برای اولین بار، در آزمایشی بر روی میمون ها مورد استفاده قرار گرفت، اما تا سال 1980 این سم تنها برای کمک به درمان اختلالات چشم انسان استفاده می شد. در سال 1989، ماده بوتاکس آ توسط FDA (سازمان غذا و داروی ایالات متحده) به عنوان درمانی برای مشکلات چشمی ناشی از نقص عضلاتی مانند لوچی چشم، استرابیسم (انحراف چشم)، آمبلیوپی (تنبلی چشم) و بلفارواسپاسم (پلک زدن غیر ارادی یا بسته شدن غیر ارادی پلک ها) تأیید شد.

سپس متخصصین چشم متوجه شدند که به هنگام استفاده از این دارو، ناحیه اطراف چشم بسیار صاف تر می شود و چین و چروک ها به طور قابل توجهی کمتر می شوند. در سال 2002 استفاده از این سم، برای اهداف آرایشی مورد تایید واقع شد و از آن زمان تاکنون به عنوان یک درمان ضد چروک محبوب در سراسر جهان مبدل گشته است، به طوری که در سال 2006 به عنوان محبوب ترین درمان آرایشی در ایالات متحده اعلام شد. سایر موارد درمانی آن – هر چند که در صف انتظار تصویب FDA است- شامل پیش گیری از تعریق زیر بغل و درمان میگرن است.

بیشتر بخوانید: تنبلی چشم یا آمبلیوپی؛ علل، علائم و راهکارهای درمان آن

درباره بوتاکس بیشتر بدانید؟

قبل از اینکه برای انجام بوتاکس به پزشک متخصص پوست خود مراجعه کنید مطالب زیر را مطالعه فرمایید تا به اطلاعاتی پیرامون این موضوع دست یابید.

بوتاکس یک نوروتوکسین است که با سوزن تزریق می شود

در دقیقاً چه چیزی در صورت فرد تعبیه می شود؟ جان پاول توتلا، جراح پلاستیک معتبر و دارای مدرک دکترای پزشکی، چنین توضیح می دهد: بوتاکس یک نوروتوکسین تزریقی آرایشی یا کازمتیک است و یک فرم بسیار رقیق از سم بوتولینیم است، که در باکتری های کلستریدیوم بوتولینوم یافت می شود.

این فرم رقیق شده، برای شل کردن عضلات به طور معمول در پیشانی، بین ابرو و اطراف چشم، استفاده می شود. یک متخصص پوست چنین اظهار می دارد: “ایده اصلی این است که شما به طور موقت ضربان های عصب ناحیه ای از صورت را برای عضلات ویژه ای مسدود می کنید به همین دلیل هم نمی توانید برخی از حالات خاص صورت را داشته باشید بنابراین در آن نواحی چروکی شکل نخواهد گرفت”.

وقتی بوتاکس به درستی انجام شود، ایمن است

تصور اعمال سوزن بر پیشانی، فاصله بین چشم ها یا ابروها ممکن است کمی دلهره آور باشد، اما از این مهم مطمئن باشید، که بوتاکس نه تنها مورد تایید FDA است، بلکه روشی بسیار متداول و مشتری پسند است. بوتاکس برای اولین بار در سال 1989 با تایید سازمان FDA برای معالجه بلفارواسپاسم پلک انجام شد و اکنون طبق نظر متخصصان پوست و مو می تواند برای درمان صدها وضعیت پزشکی دیگر مانند هایپر هیدروز (تعریق بیش از حد) یا میگرن مزمن مورد استفاده قرار گیرد.

آن ها همچنین خاطر نشان می کنند که این ماده از سال 2002 برای اهداف آرایشی تصویب شده است و از آن زمان، میلیون ها نفر این تکنیک را با خیال راحت انجام داده اند و شاهد اثربخشی آن نیز بوده اند. “مهم است به یاد داشته باشید که بوتاکس هنگام اجرا توسط متخصص پوست و یا جراح پلاستیک، روشی امن و مطمئن است.”

تزریق بوتاکس؛ کاربردها، خطرات و عوارض جانبی تزریق بوتاکس

هیچ محدودیت سنی برای انجام بوتاکس وجود ندارد

بیماران جوان تر به طور فزاینده ای به تکنیک بوتاکس به عنوان یک اقدام پیش گیرانه دست می زنند حتی قبل از ظهور یا عمیق شدن چین و چروک هایشان. به همین دلیل، متخصصان پوست نمی توانند سن خاصی را به عنوان بهترین سن، برای شروع یا امتحان کردن بوتاکس توصیه کنند، زیرا این مهم به اهداف، ظاهر صورت و ترجیح فرد بستگی دارد.

اگر به هنگام مشاهده خود در آینه، چین و چروک های پیشانی تان بیشتر از لبخند زیبا و چشم های روشن تان نظرتان را به خود جلب می کند، ممکن است به فکر کاربرد این تکنیک بیفتید. “چین و چروک های این ناحیه با هر بار که ابروهای خود را بالا می اندازید، یا موهای خود را با جمع کردن ابروهایتان می بندید، عمیق تر و بیشتر می شوند. این اتفاق (تظاهر چین و چروک روی پوست)، به تدریج اتفاق می افتد، بنابراین فرد متوجه آن نمی شود”.

“در افرادی که چروک های افقی در پیشانی خود دارند بالا بردن ابروها باعث افزایش این چین و چروک ها می شود” و اگر به مدت 10 ثانیه این حالت ابروها را حفظ کنند و سپس به حالت عادی خود برگردانند متوجه چین و چروک های عمیق تر و بی شمارتری در پیشانی خود خواهند شد. بوتاکس مانع از این اتفاق می شود. “برای شروع یک رژیم غذایی ضد پیری مناسب هیچ وقت دیر نیست”.

با بوتاکس چهره شما بی حالت جلوه نخواهد کرد

طبق نظر برخی از منتقدان، بوتاکس باعث می شود که فرد تمام میمیک های چهره خود را از دست بدهد و به هنگام خندیدن یا ناراحتی و یا عصبانیت، طیف وسیعی از حرکات صورت خود را نداشته باشد. اگرچه این مسئله صحت دارد که حرکات صورت فرد با بوتاکس محدود می شود، اما اعمال مقدار متوسطی از آن به فرد اجازه می دهد تا میمیک های صورت خود را همچنان داشته باشد و بتواند به خوبی ارتباط برقرار کند و به وقایع پیرامون واکنش نشان دهد.

تزریق بوتاکس؛ کاربردها، خطرات و عوارض جانبی تزریق بوتاکس

دکتر وایبل می گوید: “بوتاکس چروک عضلات صورت را در محل تزریق از بین می برد، این چروک ها شامل چروک پنجه کلاغی، گلابلار (خطوط بین ابروها) و ﻓﺮﻭﻧﺘﺎﻟﻴﺲ (خطوط پیشانی) می باشد”. بوتاکس بر سایر عضلات صورت که برای اظهارات کلی مورد استفاده قرار می گیرد، بی تاثیر است.

بوتاکس همه چین و چروک را از بین نمی برد

این مسئله مهمی است که از بوتاکس انتظارات منطقی داشته باشید. دکتر وایبل توضیح می دهد: بوتاکس، شما را از شر همه چین و چروک های صورت تان خلاص نمی کند بلکه آن چین و چروک هایی را از بین می برد که قابل رویت اند. بوتاکس با شل کردن عضلات، ظاهر این چین و چروک ها را بهبود می بخشد. این تکنیکی برای خلاص شدن از شر چین و چروک های ایستا است یعنی مواردی که در حالت عادی در آینه قابل مشاهده اند. اگر این چین و چروک ها شما را آزار می دهد، با متخصص پوست خود در مورد لیزر درمانی مشورت کنید.

بوتاکس در واقع یک نام تجاری است

این نام ممکن است شناخته شده ترین عناوین برای این تکنیک باشد، اما بوتاکس، تنها نام یک نوع نوروتوکسین موجود در بازار است. نوروتوکسین های سطح بعدی شامل دیسپورت، مورد تاییدFDA در سال 2009 و زئومین، مورد تایید FDA در سال 2011 است. دکتر پل لورنس از جراحان چیره دست پلاستیک در منتهن نیویورک توضیح می دهد: “همه آن ها از یک باکتری مشابه تشکیل شده اند، بنابراین اساساً به یک روش عمل می کنند”.

وی افزود: “تفاوت های ظریفی بین این سه وجود دارد”. زئومین یک نوروتوکسین خالص است، که به آن “مولکول عریان” نیز گفته می شود، زیرا هیچ پروتئین سطحی اضافی دیگری ندارد و این همان روندی است که در بوتاکس و دیسپورت طی می شود. این نوروتوکسین “خالص” به عمق بیشتری از پوست نفوذ می کند، سریع تر اثر می کند و خطر واکنش آلرژیک کمتری را به دنبال دارد. دکتر لورنس می گوید: “به لحاظ تئوریک، کاهش بار پروتئین موجود در سم، احتمال اثربخشی متد را افزایش می دهد، بدین معنی که احتمال خودایمنی بدن در برابر نوروتوکسین یا نورومودولاتورها را کمتر می کند.

وی افزود: دیسپورت کمی بیشتر از بوتاکس پخش شود، بنابراین مناسب مناطقی است که به تزریق های متعدد نیاز دارند. همچنین سریع تر از دو مورد دیگر اثر می کند، یعنی به طور معمول بعد دو تا سه روز اثر می کند در مقابل بوتاکس پس از هفت تا ده روز و زئومین بعد پنج تا شش روز از موعد تزریق اثر می کند. بعد از امتحان کردن نوروتوکسین های مختلف، ممکن است راحت تر تصمیم بگیرید که بهترین مارک آن برای پوست شما کدام است.

ممکن است در ابتدا خنده دار به نظر برسد

اثربخشی نسبی بوتاکس سه تا پنج روز طول می کشد و تا اثر بخشی کامل آن دو هفته زمان لازم است. بعضی از افراد اظهار می دارند که خودشان قادر به تشخیص زمان اثر بوتاکس هستند. زیرا به طور ناگهانی احساس می کنند که نواری روی پیشانی آن ها شکل گرفته است. دکتر شاینهوس توضیح می دهد: “بوتاکس بر نحوه حرکت عضلات صورت شما تأثیر می گذارد و هنگامی که نمی توانید صورت خود را برای اظهار یک احساس خاصی حرکت دهید، احساس مضحک بودن خواهید داشت.”

“همچنین، بعضی اوقات تزریق بوتاکس در یک منطقه می تواند ناحیه دیگر را نیز تحت تأثیر قرار دهد به عنوان مثال، اگر بوتاکس ناحیه پیشانی در قسمت های پایینی آن تزریق شود می تواند ابروها را نیز تحت تاثیر قرار داده و باعث پایین آمدن آن ها شود، که این مهم همیشه ایده آل نیست. همچنین تا زمانی که بدن شما خود را با شرایط جدید وفق دهد، ممکن است احساس سفتی فوق العاده شدیدی در این نواحی داشته باشید.

این تکنیک تنها مختص زنان نیست

از بین تمام جراحی های پلاستیک، بوتاکس در بین مردان نیز محبوبیت فراوانی دارد. دکتر توتلا گفت: “این یکی از رایج ترین روش هایی است که مردان نیز از آن بهره می برند و به سبب محبوبیت زیادی که در سال های اخیر در بین مردان پیدا کرده است به”Bro-Tox” نیز شهرت یافته است”.

تزریق بوتاکس؛ کاربردها، خطرات و عوارض جانبی تزریق بوتاکس

این تکنیک به تکرار نیاز دارد

بوتاکس تنها حدود سه ماه دوام پیدا می کند (یا در صورتی که برای اولین بار آن را امتحان می کنید، کمی بیشتر دوام می یابد). بنابراین هر سه تا شش ماه یک بار باید آن را تکرار کنید. از آنجا که این تکنیک تنها به مفهوم آرامش موقت عضلات است، به مرور زمان از بین می رود و پس از مدت زمان خاصی متوجه خواهید شد که چین و چروک های شما مجددا ظاهر می شوند.

وی ادامه داد: “با افزایش سن، پوست خاصیت ارتجاعی خود را از دست می دهد و کلاژن تجزیه می شود، بنابراین انقباض مداوم ماهیچه ها و پوست می تواند باعث ایجاد چین و چروک های دائمی در پوست شود. با گذشت چند ماه از تزریق بوتاکس، در بدن گیرنده جدید استیل کولین ساخته می شود و اعصاب قادر به تکرار هدایت ایمپالس های خود خواهد بود.” “شما باید به طور مداوم از نوروتوکسین ها استفاده کنید تا از حرکت ماهیچه ها و بروز طولانی مدت چین و چروک های پوستی جلوگیری کنید.”

تنها برای اینکه بوتاکس را انجام داده باشید دست به هر اقدام عجولانه ای نزنید

این تکنیک ممکن است وسوسه برانگیز باشد، اما طبق بیانات دکتر توتلا، حتما قبل از اقدام به درمان، بررسی دقیقی از سوابق و روش های اتخاذی پزشک خود به عمل آورید. مهم است تجارب سایر افرادی را که در مرکز مدنظر شما بوتاکس کرده اند را نیز جویا شوید، همچنین از آن ها بپرسید که آیا عوارض جانبی جدی در این زمینه تجربه کرده اند یا خیر.

تزریق بوتاکس؛ کاربردها، خطرات و عوارض جانبی تزریق بوتاکس

بدین ترتیب می توانید درک کنید که چگونه تحت درمان قرار می گیرید و شاهد چه تجارب دیگری خواهید بود. بسیاری از این مراکز که بوتاکس را با هزینه های پایین تری انجام می دهند ممکن است بسیاری از بیماران قبلی خود را آزرده خاطر کرده باشند.

همیشه سؤال کنید که چه تعداد واحد دریافت می کنید

جالب توجه ترین بخش بوتاکس این است که افرادی که بعد از بوتاکس شما را می بینند اظهار دارند که چقدر فوق العاده به نظر می رسید، اما نتوانند علت آن را حدس بزنند. هنگامی که به طور مؤثر بوتاکس می شوید، پوست صورت تان درخشان و صاف به نظر می رسد و مصنوعی جلوه نمی کند.

دکتر توتلا می گوید برای حفظ حالت طبیعی پوست، اطمینان حاصل کنید که متخصص پوست یا جراح پلاستیک شما چند واحد را مناسب پوست شما می داند. صورت هر فردی متفاوت با دیگری است و تعداد ثابتی از تعداد واحدهای لازم وجود ندارد، اما دانستن تعداد این واحدها در همان شروع کار برای قرار ملاقات های بعدی و تکرار بوتاکس تان کمک می کند.

کاربردهای تزریق بوتاکس

سم بوتولینوم به طور عمده به عنوان درمانی برای کاهش چین و چروک و خطوط ریز صورت استفاده می شود. بوتاکس فراتر از کاربردهای زیبایی شناختی، برای معالجه انواع شرایط پزشکی از جمله لوچی چشم، میگرن، تعریق بیش از حد و بی‌اختیاری ادرار استفاده می شود. در حال حاضر سم بوتولینوم برای معالجه بیش از 20 بیماری مختلف پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد و کاربردهای بیشتر آن در دست بررسی است.

سم بوتولینوم برای برنامه های درمانی زیر مورد تأیید واقع شده است:

بلفارواسپاسم (اسپاسم پلک ها). دیستونی چرخش گردنی ایدیوپاتیک (اسپاسم شدید عضلات گردن و شانه). میگرن مزمن. هایپرهیدروز شدید اولیه زیر بغل (تعریق بیش از حد). استرابیسم (چشم های متقاطع). اسپاسم اندام فوقانی پس از سکته مغزی. بیش‌ فعالی دترسور (عضله دیواره مثانه)- که باعث بی اختیاری ادراری می شود. مثانه بیش فعال. اسپاسم همی فاسیال. خطوط گلابلار (خطوط اخم بین ابرو). خطوط کانتال (پنجه کلاغی).

سم بوتولینوم در موارد آف لیبل یا تایید نشده ی زیر نیز کاربرد دارد:

آشالازی (مشکل در گلو که بلع را دشوار می سازد). شقاق مقعد و آنیسموس (اختلال عملکرد اسفنکتر مقعد). سیالوره (تولید بیش از حد بزاق). رینیت آلرژیک (زکام در اثر حساسیت). اختلال اسفنکتر اودی- دریچه کبدی پانکراسی- (که باعث درد شکم می شود). فلج مغزی. دیستونی اورو مندیبولار (انقباض شدید فک، صورت و یا زبان). دیستونی حنجره (انقباض شدید تارهای صوتی).

سم بوتولینوم تحت عناوین تجاری زیر به فروش می رسد:

بوتاکس، ویستابل، بوتاکس آرایشی و بهداشتی (اونا- بوتولینوم توکسین نوع آ یا سم بوتولینوم نوع آ) دیسپورت (آبو- بوتولینومتوکسین نوع آ یا سم بوتولینوم نوع آ) بوکوتور، زئومین (اینکو- بوتولینوم توکسین نوع آ یا سم بوتولینوم نوع آ) مایوبلاک (ریما- بوتولینوم توکسین نوع ب یا سم بوتولینوم نوع ب)

بیشتر بخوانید: رینیت آلرژیک – علائم و درمان

نحوه استفاده از تزریق بوتاکس

سم بوتولینوم با رقیق کردن پودر آن در سالین، آماده تزریق مستقیم به بافت عصبی- عضلانی می شود. شروع اثربخشی این سم 24 تا 72 ساعت به طول می انجامد، و در موارد بسیار نادر، این اثر بخشی تا 5 روز زمان می برد. سم بوتولینوم نباید در زنان باردار یا شیرده و یا در افرادی که قبلا واکنش آلرژیک به دارو یا هر یک از مواد تشکیل دهنده ی آن نشان داده اند، استفاده شود.

تزریق بوتاکس؛ کاربردها، خطرات و عوارض جانبی تزریق بوتاکس

خطرات و عوارض جانبی تزریق بوتاکس

عوارض جانبی احتمالی تزریق بوتاکس شامل: بروز میگرن، حالت تهوع، دوبینی و ضعف کلی است. به طور کلی، سم بوتولینوم تحمل می شود و عوارض جانبی اندکی دارد. در موارد نادری، استعداد ژنتیکی برخی از افراد منجر به واکنشی ملایم و غیر معمول به دارو می شود که به زودی برطرف می شود. حدود 1 درصد از افرادی که سم بوتولینوم نوع A را دریافت کرده اند، آنتی بادی هایی را در بدن خود- در برابر سم- تولید می کنند که درمان های بعدی را بی اثر می سازد.

سم بوتولینوم علاوه بر موارد مذکور، ممکن است باعث اثرات ناخواسته زیر شود:

درد خفیف، ورم موضعی (تجمع مایعات) و یا اریتم (قرمزی پوست) در محل تزریق. بی حسی. سردرد. بی قراری- عموماً فرد احساس ناخوشایندی دارد. حالت تهوع ملایم. ضعف یا فلج ناخواسته ی موقت عضلات مجاور. پتوزیسیا افتادگی موقت پلک فوقانی. ضعف پلک پایینی یا رکتوس جانبی (عضله کنترل کننده حرکت چشم). دیس فاژی. ضعف گردن. بیماری شبه آنفولانزا. پلکسوپاتی براکیال- شرایطی که بر اعصاب طرفین گردن و قفسه سینه تأثیر می گذارد. اختلال عملکرد کیسه صفرا. دوبینی یا دی پلوپی. خون ریزی. تاری دید. کاهش بینایی. خشکی دهان. خستگی. کهیر. بثورات خس خس سینه. ورم.

محبوبیت سم بوتولینوم همچنان در حال افزایش است به طوری که روش های توکسین بوتولینوم حداقل تهاجمی آرایشی نوع A از سال 2000 هفتصد درصد افزایش یافته و در سال 2013 به 6.3 میلیون رسیده است.

درد تزریق بوتاکس کم و خیلی کوتاه است

برخلاف رویکرد من در اولین باری که به بوتاکس مراجعه کردم، که در ذهن خود مرور می کردم که ممکن است دردناک باشد و سوزنش بغرنج باشد، چندان هم اینطور نبود. اما درد نظری و واقعی سوزن بخاطر دو چیز بسیار متفاوت است. در حالی که تجربیات افراد مختلف، متفاوت است، من دریافتم تزریق چندگانه به طور قابل ملاحظه ای درد شدیدتری از “نیش پشه” ای را دارد که من انتظارش را داشتم و علی رغم بسته یخی که روی صورتم اعمال شد، حداقل نیم ساعت پس از تزریق احساس درد داشتم.

همچنین برای شنیدن صدای سرنگ که محتویات اش را وارد پوستم می کردند آمادگی نداشتم، مثل صدایی که از چکمه ها به هنگام قدم برداشتن روی برف ها به گوش می رسد یا صداق تق تق چوبی که می سوزد (البته نه شبیه صدایی که به طور معمول تصور می کنید) با این حال، خوشبختانه این جنبه مزاحم و ناراحت‌ کننده، تنها چند ثانیه به طول انجامید.

تزریق بوتاکس؛ کاربردها، خطرات و عوارض جانبی تزریق بوتاکس

موارد خاصی وجود دارد که بعد از تزریق بوتاکس نمی توانید آن ها را انجام دهید

من قصد نداشتم بعد از ملاقات با متخصص پوست، یک دوی ماراتون را در بعد از ظهر پنجشنبه اجرا کنم، اما کاش می‌ دانستم که چه فعالیت ‌های خاصی بلافاصله بعد از تزریق بوتاکس توصیه نمی ‌شوند.

پزشک من دستور داده که تا شش ساعت بعد از تزریق، ورزش نکنم، دراز نکشم و یا ایبوپروفن (یا هر داروی رقیق کننده خونی دیگری) را مصرف نکنم، چون این موارد می توانند باعث افزایش کبودی در محل تزریق شوند. دکتر ویلیامز این دستورالعمل ها را تأیید کرد و افزود: “بلافاصله پس از تزریق بوتاکس موقعیت سر خود را حفظ کنید و به مدت دو ساعت سر خود را خم نکنید و تا روز بعد هیچ کار سنگینی انجام ندهید”.

چه کسانی نباید تزریق بوتاکس را دریافت کنند؟

افراد زیر نباید از تزریق بوتاکس استفاده کنند:

زنان باردار. زنان شیرده. بیماران عصبی افرادی که به آلبومین یا جزاء اصلی مواد نگهدارنده حساسیت داشته باشند.

از آنجا که بوتاکس برای همه چین و چروک ها مؤثر نیست، توصیه می شود که قبل از هر اقدامی با پزشک خود مشورت کنید.

چه کسانی کاندیدای خوبی برای تزریق بوتاکس هستند؟

در ایالات متحده،FDA بوتاکس کازمتیک را برای افراد بین 18 تا 65 سال تصویب کرده است.

اما تحت شرایط زیر نباید از آن استفاده کنید:

به هرگونه از ترکیبات موجود در بوتاکس یا بوتاکس کازمتیک (آرایشی- بهداشتی) حساسیت نشان دهید. نسبت به یک مارک دیگر سم بوتولینوم (مانند مایوبلاک، زئومین یا دیسپورت) حساسیت داشته باشید. در گذشته شاهد عوارض جانبی این محصولات بوده باشید. در ناحیه تزریق آن، عفونت پوستی یا شرایط دیگری داشته باشید. ALS یا بیماریلو گهریگ و یا میاستنی گراویس داشته باشید. سندرم لامبرت- ایتون یا بیماری دیگری بر روی عضلات یا اعصاب شما تأثیر گذاشته باشد. مشکل تنفسی مانند آسم داشته باشید. مشکل بلعی داشته باشید. مشکلات خونریزی داشته باشید. برای انجام عمل جراحی برنامه ریزی کرده باشید. جراحی صورت انجام داده باشید. ضعفی در عضلات پیشانی خود داشته باشید. افتادگی پلک داشته باشید. اخیرا داروهای خاصی چون ویتامین ها و یا مکمل های خاصی را مصرف کرده باشید.

از بوتاکس کازمتیک چندان انتظار نمی رود که از طریق بدن منتقل شده و بر جنین و یا نوزاد شیرخوار تأثیر بگذارد. با این حال، مطالعات بالینی لازم بر روی مادران باردار یا شیرده انجام نشده است، بنابراین نمی توان این تکنیک را با اطینان کامل در این افراد به کار برد. بنابراین شرکت سازنده بوتاکس (آلرگان) چنین توصیه می کند که در زمان هایی که تصمیم به بچه دار شدن دارید یا باردارید یا قصد شیر دادن دارید یا در حال شیردهی هستید، نباید تزریق بوتاکس انجام دهید. بهتر است به ایمنی خود توجه داشته باشید چون همیشه می توانید بوتاکس داشته باشید.

تزریق بوتاکس؛ کاربردها، خطرات و عوارض جانبی تزریق بوتاکس

تزریق بوتاکس چند بار باید انجام شود؟

شما احتمالاً از شنیدن زمان ماندگاری بوتاکس تعجب می کنید. بیشتر افراد اثرات آن را برای سه تا چهار ماه مشاهده می کنند، اما چندین عامل وجود دارد که بر این بازه زمانی تاثیر می گذارد و ممکن است آن را کوتاه یا طولانی تر کند.

از جمله:

افراد مسن با تون عضلانی کمتر ممکن است نسبت به افراد جوان تر کمی زودتر نتیجه بگیرند. ساختار و حالت صورت فرد. استعمال سیگار. رژیم غذایی. نحوه مراقبت از پوست. استفاده از فاسیال، میکرودرمابراسیون یا سایر روش های تجدید شونده. میزان در معرض قرارگیری نور خورشید و اینکه چه میزان از آن به پوست شخص آسیب می رساند.

و اینکه آیا شخص به طور مکرر از بوتاکس استفاده می کند یا خیر. با این حال، به نظر می رسد که این مورد از فردی به فرد دیگر متفاوت است. برخی از افراد با کاربرد مکرر بوتاکس اثر ماندگاری از آن را به دست می آورند، در حالی که برخی دیگر در برابر آن مقاومت دارویی نشان می دهند و به درمان های مکرر نیاز دارند.

پزشکان راجع به اینکه کدام یک از عوامل فوق مهم ترین هستند، اختلاف نظر دارند، بنابراین بهتر است در این مورد از پزشک خود سوال کنید. در هر صورت، توصیه نمی شود که تزریق بیشتر از سه ماه یک بار در یک محل (مثلا خطوط پنجه کلاغی) انجام گیرد. همان طور که با تزریق هرگونه دارو، سیستم ایمنی بدن می تواند علیه آن آنتی بادی تولید کند، که این اثربخشی دارو را کمتر می کند یا احتمالاً باعث ایجاد حساسیت به دارو می شود، هرچه بیشتر دارو تزریق شود یا مقدار بیشتری از بوتاکس تزریق شود، احتمال ایجاد این آنتی بادی ها در برابر دارو بیشتر می شود.

نحوه جلوگیری از عوارض جانبی تزریق بوتاکس

لیست عوارض جانبی احتمالی ذکر شده در این مقاله طولانی است، اما تجربه همه این موارد برای یک فرد بسیار نادر است.

پیروی از این شش نکته باعث کاهش یا جلوگیری از بروز اکثر عوارض جانبی ناشی از بوتاکس می شود:

از باتجربه بودن پزشک تان در زمینه تزریق بوتاکس اطمینان حاصل کنید

از یک پزشک متخصص در این زمینه کمک بگیرید. به عنوان مثال، آرایشگاه مکان مناسبی برای بوتاکس نیست، زیرا در صورت بروز خطا، تجهیزات فوری و دانش پزشکی کافی برای مدیریت مسئله وجود نخواهد داشت. بنابر برخی از گزارش ها، گروهی از افراد سود جو تزریق هایی را انجام داده اند که در آن سالین به میزان بیش از حد یا کمتر از حد نرمال رقیق شده است و یا از محلول های تقلبی استفاده کرده اند که حاوی بوتاکس نبوده اند.

مشکلات سلامتی

قبل از تزریق، در مورد مشکلات سلامتی خود با پزشک صحبت کنید.

داروها، ویتامین ها، داروهای گیاهی

در مورد داروها، ویتامین ها، داروهای گیاهی یا سایر مکمل های مصرفی خود به پزشک اطلاع دهید، زیرا برخی از ترکیبات این مکمل ها با بوتاکس تداخل کرده و عوارض جانبی جدی ایجاد می کنند. ذکر این نکته حائز اهمیت است که بایستی مصرف آنتی بیوتیک های تزریقی، شل کننده های عضلانی، داروهای ضد حساسیت و سرماخوردگی و داروهای خواب آور را با پزشک خود در میان بگذارید.

دستورالعمل های قبل و بعد از تزریق

دستورالعمل های قبل و بعد از تزریق ارائه شده توسط پزشک خود را به دقت دنبال کنید.

همه عوارض جانبی ناشی از بوتاکس های قبلی را گزارش دهید

خصوصاً مواردی که شما را آزار می دهند یا برطرف نمی شوند.

از تزریق بوتاکس در خانه شخصی خود خودداری کنید

شما برای انجام این کار باید به یک مرکز پزشکی مراجعه کنید، یعنی جایی که بتوان عوارض جانبی ناشی از این متد را فوراً درمان کرد. به هر حال ممکن است اثرات جانبی ناشی از تزریق را در روز مهمانی مشاهده نکنید، زیرا این مهم، معمولاً چند روز طول می کشد. اگر مهمانی توسط پزشک و در یک مرکز پزشکی برگزار شود، گزینه بدی نیست، اما در این صورت نیز احتمال اینکه پزشک دچار حواس پرتی شود بالاست.

آیا تزریق بوتاکس برای چشم فرد بی خطر است؟

از بوتاکس برای درمان مشکلات عضلات چشمی (استرابیسم) و بسته شدن غیر ارادی پلک (بلفارواسپاسم) استفاده می شود و ایمنی این موارد توسط FDA تأیید شده است. البته برای جلوگیری از عوارض جانبی احتمالی بوتاکس کازمتیک مانند افتادگی پلک، دوبینی، تاری دید، کاهش بینایی، تورم پلک و خشکی دهان احتیاط لازم است. اگر بعد از تزریق بوتاکس، شاهد هر یک از این موارد بالا شدید به پزشک و چشم پزشک خود اطلاع دهید.

تزریق بوتاکس؛ کاربردها، خطرات و عوارض جانبی تزریق بوتاکس

بیشتر بخوانید: افتادگی پلک فوقانی چیست؟ و راه درمان آن

هزینه تزریق بوتاکس

هزینه تزریق بوتاکس کازمتیک از یک مکان به مکان دیگر و از یک پزشک به پزشک دیگر متفاوت است، بنابراین شما باید از پزشک خود بپرسید که چقدر برای این کار خود هزینه می گیرد. بعضی از پزشکان هزینه تعداد واحدهای تزریقی را مطالبه می کنند. یک ویال از بوتاکس کازمتیک شامل 100 واحد است. در حالی که برخی از پزشکان ممکن است 10 تا 12 دلار به ازای هر واحد هزینه بگیرند، مطالبه 6 تا 7 دلاری برخی دیگر نیز غیر معمول نیست.

برخی از پزشکان با توجه به محل تزریق بوتاکس هزینه می گیرند به طوری که برای خطوط اخم یک هزینه، برای ناحیه پنجه کلاغی یک هزینه و برای پیشانی یک هزینه دیگر. بسته به پزشک و یا شهری که زندگی می کنید ممکن است قیمت هر قسمت از صورت بین 250 تا 350 دلار متفاوت باشد. اگر هنوز هم در مورد تزریق بوتاکس- از جمله واکنش ها و نگرانی های مرتط با آن- سؤالی دارید، با پزشک خود تماس بگیرید.

اگر فردی یک دوز از بوتاکس را از دست بدهد چه اتفاقی می افتد؟

از آنجایی که سم بوتولینوم اثر موقت دارد و در فواصل زمانی وسیعی تجویز می شود، از دست دادن یک دوز احتمالاً مضر نخواهد بود.

اگر فردی بیش از حد آن را دریافت کند چه اتفاقی می افتد؟

در این صورت باید به دنبال مراقبت های فوری پزشکی باشید. علائم دریافت بیش از حد بوتاکس ممکن است فوراً ظاهر نشود، اما می تواند شامل ضعف عضلات، مشکلات بلعی و تنفس ضعیف یا کم عمق باشد.

پس از دریافت بوتاکس از انجام چه مواردی باید خودداری کرد؟

بوتاکس ممکن است بینایی یا درک عمق فرد را مختل کند. بهتر است بعد آن از رانندگی یا انجام فعالیت های خطرناک خودداری کنید تا ببینید چه پیش می آید و این دارو چه تاثیری روی شما می گذارد. بعد از دریافت تزریق، از بازگشت سریع به فعالیت های بدنی طبیعی خود خودداری کنید.

چه داروهای دیگری روی بوتاکس تأثیر می گذارد؟

در مورد تمام داروهای مصرفی دیگر خود و به ویژه موارد زیر با پزشک خود مشورت کنید:

شل کننده های عضلانی. داروهای سرماخوردگی یا آلرژی. آنتی بیوتیک تزریقی، یا رقیق کننده خونی- وارفارین، کوادمین، جانتوون.

البته این لیست کامل نیست. داروهای بدون نسخه، ویتامین ها و محصولات گیاهی نیز ممکن است بوتاکس را تحت تأثیر قرار دهند. همه تداخلات دارویی در اینجا ذکر نشده است.

اقراد چه زمانی از نتایج تزریق بوتاکس خود مطلع می شوند؟

معمولاً نتایج در طی 3 تا 10 روز یا حتی زودتر مشاهده می شود. بوتاکس در بیشتر افراد سه تا چهار ماه دوام می یابد، ولی با گذشت زمان، فعالیت عضلات به تدریج به حالت عادی خود برمی گردد. علاوه بر این، بسته به مقدار تزریق شده، ممکن است مناطق دیگر به مرور زمان به فعالیت خود بازگردند.

نکته جالب توجه در مورد بوتاکس این است که این روش حتی در ماه سوم تزریق آن نیز به خوبی کار می‌کند، به عنوان روشی که ممکن است مدت زمان بسیار کوتاهی با قدرت کامل عمل کرده و سپس به سرعت از بین برود (فیلر یا پرکننده های تزریقی مانند رستیلن، پرلین یا ژوویدرم بسته به میزان استفاده شده، تقریباً 6 تا 12 ماه دوام می یابد).

نتایج، بسته به اینکه چه کسی تزریق را بر روی بیمار انجام می دهد متفاوت است. مراجعه به پزشک متخصص در این عمل بسیار مهم است. اینکه ایا خود پزشک- به جای پرستار، دستیار پزشک [PA] یا فرد غیر پزشک- بوتاکس را انجام دهد و از اعتبار بالایی برای انجام این کار برخوردار باشد حائز اهمیت است. تولید کنندگان بوتاکس توصیه می کنند که خود پزشکان این داروها را تزریق کنند. مانند اکثر فرایندها، مهارت پزشک به تجارب او در این زمینه بستگی دارد.

تزریق بوتاکس؛ کاربردها، خطرات و عوارض جانبی تزریق بوتاکس

طبق رتبه بندی انجام شده، میزان رضایت مندی از بوتاکس 65 درصد است، که در مقایسه با سایر درمان ها مانند رستیلن، ژوویدرم و پرلین بالاتر بوده و کمی بالاتر از زئومین و دیسپورت است. درمان های طولانی مدت مانند سفت کردن صورت با اولتراپی و لیپوساکشن یا اسمارت لیپو در منطقه به رتبه بندی 80 درصد و بالاتر نایل گشته است، در حالی که سایر موارد مانند کول اسکالپتینگ (زلتیک) در منطقه 70 درصد رتبه بندی شده است. این رتبه بندی ممکن است منعکس کننده ماهیت کوتاه مدت کلیه سموم بوتولینوم در مقابل ماهیت طولانی مدت روش های دیگر باشد.

سایر نواحی استفاده از تزریق بوتاکس

نواحی بی شماری وجود دارد که ممکن است در آن از بوتاکس استفاده شود، از جمله پیشانی، خطوط پنجه کلاغی، خط لبخند، چانه، گردن و سایر نواحی بدن. تایید بسیاری از این موارد توسط سازمان اف دی آ در دست بررسی است. علاوه بر این، اشکال موضعی سم بوتولینوم (Revance) در حال حاضر تحت مطالعه است. با گذشت زمان، این موارد احتمالاً به بازار عرضه می شوند و به موارد درمانی استفاده از بوتاکس، اضافه می شوند.