مدل آستین پفی و آموزش دوخت آن برای انواع لباس و مانتوهای مختلف


در الگوهای خیاطی، برای دوخت آستین لباس مدل های مختلفی وجود دارد، یکی از این مدل ها، دوخت آستین با سرشانه پف می باشد که بسیاری از خانم ها به ویژه دختربچه ها و دختر خانم های جوان علاقه خاصی به این مدل آستین پفی دارند. از این رو در ادامه، دوخت دو مدل آستین پفی دخترانه و زنانه را به شما آموزش خواهیم داد. دوخت مدل آستین پفی یا آستین پرنسس آستین های...

در الگوهای خیاطی، برای دوخت آستین لباس مدل های مختلفی وجود دارد، یکی از این مدل ها، دوخت آستین با سرشانه پف می باشد که بسیاری از خانم ها به ویژه دختربچه ها و دختر خانم های جوان علاقه خاصی به این مدل آستین پفی دارند. از این رو در ادامه، دوخت دو مدل آستین پفی دخترانه و زنانه را به شما آموزش خواهیم داد.

دوخت مدل آستین پفی یا آستین پرنسس

آستین های پف دار زیبای و جلوه خاصی به لباس می دهد و این مدل آستین را می توان در طرح های متفاوت و بسیار زیبا دوخت و به این ترتیب یک لباس ساده را به یک لباس شیک و به مد روز تبدیل کرد. مراحل دوخت یک طرح از این مدل آستین به صورت زیر می باشد.

مرحله اول:

این مدل آستین پف دار را می توانید به هر الگوی خیاطی اضافه کنید، البته در ابتدا برای دوختن این مدل آستین باید همانند اولین تصویر، الگوی آستین را از قسمت علامت زده برش بزنید تا دو الگوی آستین بالایی و آستین پایینی را ایجاد کنید.

مدل آستین پفی و آموزش دوخت آن برای انواع لباس و مانتوهای مختلف

مرحله دوم:

در این مرحله از دوخت مدل آستین پفی باید الگوی بالایی آستین را روی پارچه دولا قرار دهید. باید پارچه را مطابق شکل از لبه کناری آستین به اندازه ۲ اینچ(تقریبا ۲.۵ سانت) برای چین دادن اضافه تر از الگو بگیرید و در امتداد قسمت پائینی این الگو نیز یک سانت برای جای دوخت در نظر بگیرید و سپس پارچه را برش بزنید.

الگو آستین پایینی را نیز بر روی پارچه بگذارید و قسمت بالایی این الگو را به اندازه یک سانت چای دوخت بگذارید و بعد پارچه را ببرید.

مدل آستین پفی و آموزش دوخت آن برای انواع لباس و مانتوهای مختلف

مرحله سوم:

قسمت بالایی قطعه آستین بالا را همان طور که نشان داده شده است دو ردیف چرخ کاری کنید و دوخت بزنید، دوخت یا بخیه اولی باید حدود ۱/۴ اینچ از لبه آستین فاصله داشته باشد و فاصله دوخت دومی باید ۱/۲ اینچ باشد.

مدل آستین پفی و آموزش دوخت آن برای انواع لباس و مانتوهای مختلف

مرحله چهارم:

قسمت پایین آستین بالایی را دو ردیف به همان ترتیبی که گفته شد، دوخت بزنید. توجه داشته باشید که در هر دو دوخت بالا و پایین آستین باید مقداری از نخ را اضافه نگه دارید، تا به واسطه کشیدن این نخ ها، چین یا حالت پف ایجاد کنید.

مدل آستین پفی و آموزش دوخت آن برای انواع لباس و مانتوهای مختلف

مرحله پنجم:

اکنون باید قطعه آستین بالا را بر روی قطعه آستین پایین قرار دهید و با سوزن به هم متصل سازید. تا مطمئن شوید عرض دو لبه آستین قرار گرفته بر روی هم، با هم برابر و هماهنگ هستند. سپس درز دو آستین را به هم بدوزید.

مدل آستین پفی و آموزش دوخت آن برای انواع لباس و مانتوهای مختلف

مرحله ششم:

پس از دوخت آستین بالا به آستین پایین همانند تصویر، آستین کامل را دولا کنید و کار را به پشت برگردانید و آنگاه درز زیر حلقه آستین را نیز به هم بدوزید.

مدل آستین پفی و آموزش دوخت آن برای انواع لباس و مانتوهای مختلف

مرحله هفتم:

در مرحله آخر باید آستین پفی را به لباس متصل کنید و همچون دیگر لباس های که دوختید آستین را به لباس بدوزید.

مدل آستین پفی و آموزش دوخت آن برای انواع لباس و مانتوهای مختلف

اکنون شما یک لباس دخترانه با مدل آستین پفی زیبا دوخته اید.

مدل آستین پفی و آموزش دوخت آن برای انواع لباس و مانتوهای مختلف

دوخت آستین پفی کوتاه

برای دوخت این مدل آستین باید به اندازی که می خواهید حالت پف ایجاد کنید، باید سرشانه را اوازمان بدهید.

در ابتدا، الگوی یک آستین معمولی را بکشید. چنانچه می خواهید چین های آستین بالاتر بایستند باید به اندازه ۲ سانتی متر کاپ آستین را بالاتر در نظر بگیرید. قد آستین را نیز بین ۲۰ الی ۲۵ سانت کوتاه کنید.

ترسیم اوازمان روی الگو:

دور بازو در اینجا همان مچ آستین می باشد و در صورتی که تمایل دارید دور بازو نیز حالت چین داشته باشد باید از قسمت زیر حلقه آستین به شکل صاف پایین بیایید، چنانچه علاقمندید تا دور بازو یا همان مچ تنگ تر باشد و خیلی حالت چین نداشته باشد، روی الگو اندازه مچ آستین را به اندازه دور تا دور بازو یا قسمتی که مچ در آنجا قرار می گیرد، در نظر بگیرید.

در این مدل آستین پفی باید خط اوازمان را از قسمت مچ به طرف کاپ آستین رسم کنید، به نحوی که خطوط هر چقدر به سمت میانه آستین نزدیک تر باشند صاف تر هستند و هر چقدر به کناره های کاپ آستین خطوط نزدیک تر می شوند به حالت اریب می باشند.

نخستین خط اوازمان که در مرکز قرار دارد، الگو را به دو قسمت مساوی تقسیم می کند. بعد هر طرف آن را نیز به دو قسمت مساوی تقسیم نمایید و مجددا هر یک از این بخش ها را به دو قسمت دیکر تقسیم کنید. تعداد تقسیم بندی ها به تناسب مدل آستین پفی و همچنین به دلخواه شما می باشد.

تعداد بیشتر خطوط ، موجب چین های ریزتر و بیشتر آستین می شود و در صورت کم بودن خطوط، اوازمان در در نقاطی محدود متمرکز هستند و در این حالت چین درشت تر و کمتر بر روی آستین ایجاد می گردد.

در این مرحله باید از الگوی کشیده شده یک کپی بکشید و آن را کنار بگذارید.

مدل آستین پفی و آموزش دوخت آن برای انواع لباس و مانتوهای مختلف

برش الگو:

خطوط ترسیم شده را از قسمت کاپ آستین قیچی کنید، البته به صورتی که انتهای این خطوط در قسمت دور بازو یا همان مچ آستین به یکدیگر متصل بمانند.

الگوی برش خورده را روی یک قطعه روزنامه بگذارید و لابه لای خطوط برش خورده را باز کنید و به روزنامه بچسپانید. بین هر یک از این خطوط باید در حدود ۲ سانت فاصله بیاندازید. البته این فاصله نیز به دلخواه شما بستگی دارد و می توانید مقدار آن را کمتر یا بیشتر در نظر بگیرید. در نهایت تکه های اضافه روزنامه را برش بزنید و دور بیاندازید.

نکته: توجه داشته باشید که هر چقدر بیشتر اوازمان بدهید، ادامه الگوی شما نیز بزرگتر می شود!

قرار دان الگو بر روی پارچه

در اینجا باید الگو را بر روی راسته پارچه پیاده کنید و با در نظر گرفتن جای دوخت پارچه را برش بزنید.

باید اندازه کاپ الگوی کپی شده با اندازه کاپ آستین روی پارچه برابر باشد. برای برابر شدن باید با چرخ متوسط در حدود ۳ الی ۳.۵ آن را چرخ کنید و بعد چین کش کنید و تا حدی نخ را بکشید، که اندازه آن با اندازه اولیه یکسان شود، با کمک دست چین ها را در طول کاپ پخش نمایید تا حالت مرتبی داشته باشد.

دوخت مدل آستین پفی کوتاه

پس از اندازه گیری دوباره و برابر بودن کاپ آستین با اندازه کاپ الگو، روی قسمت چین خورده را یک دور چرخ کنید، تا چین ها جابه جا نگردند. درز زیر آستین را نیز چرخ کنید.

در صورتی که اندازه دور بازو (یا مچ) بزرگتر از آن چه می خواستید، شده بود با یک ردیف چرخ کاری درشت روی لبه آن و دادن چین می توان قسمت پایین آستین را تنگ تر کرد. یا این که از قسمت درز آستین بیشتر بگیرد و بدون دادن چین، آستین را تنگ کنید.

مدل آستین پفی و آموزش دوخت آن برای انواع لباس و مانتوهای مختلف

اکنون بسته به مدل لباس و دلخواه می توانید یک مچ برای آستین بدوزید و به آن متصل سازید(قسمت مچ آستین را باید لایه کوبی نمایید). پس از دوخت این مدل آستین پفی می توانید آن را به لباس بدوزید.

برای آشنایی با دوخت انواع مدل لباس زنانه و دخترانه بر روی آموزش خیاطی کیک کنید.

منبع : آرگا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سبک زندگی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه شنبه 1 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق