نیازها و چالش‌های صنایع به‌درستی به زبان پژوهش تبدیل نمی‌شود


نیازها و چالش‌های صنایع به‌درستی به زبان پژوهش تبدیل نمی‌شود

اصفهان- ایرنا - معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: نیازها و چالش‌های صنایع به‌دلیل فاصله و نگاهی که به ارتباط بین صنعت و دانشگاه وجود دارد، به‌درستی به زبان پژوهش تبدیل نمی‌شود.

بهروز ارباب شیرانی روز جمعه در گفت و گو با ایرنا افزود: استادان و دانشجویان باید با صنعت و جامعه ارتباط برقرار کنند تا بتوانند با مشکلات و چالش‌های موجود از نزدیک آشنا شوند و آنها را به زبان پژوهش در دانشگاه‌ها تبدیل کنند.

وی با بیان اینکه مفاهمه بین صنعت و جامعه با دانشگاه‌ها همچنان به‌سختی صورت می‌گیرد، اظهارداشت: از طرفی برخی استادان دانشگاه اعتقاد دارند که رسالت اعضای هیات علمی، تولید مقاله است هرچند این نگاه در سال‌های اخیر کمی بهبود یافته و اصلاح شده است.

ارباب شیرانی با تاکید بر اینکه امروز دانشگاه‌ها به این نتیجه رسیدند که با توجه به محدودشدن بودجه دولتی و متناسب با نیازهای جامعه باید از منابع دیگر برای کسب درآمد اقدام کنند، تصریح کرد: دانشگاه ها دارای ۲ دسته دارایی یعنی "مادی و تجهیزات" و "فکری و دانشی" هستند و باید از آنها در جهت درآمدزایی استفاده کنند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: یکی دیگر از مشکلات پژوهش در کشورمان این است که واحدهای صنعتی انتظار دارند مشکلات آنها در کوتاهترین زمان توسط دانشگاه‌ها برطرف شود اما پژوهشگران دانشگاهی می‌خواهند که این چالش‌ها را به‌صورت ریشه‌ای حل کنند که زمان می‌برد به‌همین دلیل صنایع اعتقاد دارند که مشکلاتشان به موقع توسط دانشگاه‌ها حل نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه وضعیت اقتصادی موجود شرایط را سختتر کرده است، افزود: محدودیت‌های بودجه‌ای و تحریم‌ها، فرصتی شد تا صنایع از ظرفیت‌ها و تجهیزات داخلی استفاده کنند.

ارباب شیرانی با تاکید براینکه همه این موارد باید با سیستم‌های ارزشگذاری و امتیازدهی استادان هم‌راستا شود، توضیح داد: اگر ما می‌خواهیم که اعضای هیات علمی به سمت طرح‌های پژوهشی با هدف حل چالش‌ها و مشکلات صنایع و جامعه حرکت کنند باید در آیین‌نامه‌های ارتقای آنها مواردی مانند طرح‌های کاربردی و کارآفرینی نیز مدنظر قرار گیرد و صرفا، تولید مقاله معیار امتیازدهی نباشد.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه صنعتی اصفهان از ۲ سال گذشته به این سمت حرکت کرده و اصلاحاتی در آیین‌نامه ارتقا و روش‌های امتیازدهی اعضای هیات علمی برای دیده شدن فعالیت‌های پژوهشی و طرح‌های کاربردی انجام داده است.

به گفته وی، با اصلاحات صورت گرفته چند تَن از اعضای هیات علمی پژوهشی این دانشگاه که پیش از این برای ارتقای آنها مشکلاتی وجود داشت، با حفظ استانداردها موفق به ارزشیابی و ارتقا رتبه شدند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی اصفهان، یکی از نیازهای پژوهشی را ایجاد شبکه بین دانشگاه‌ها و مراکز علمی خواند و اظهار داشت: با شبکه‌سازی می‌توان ظرفیت‌های آنها را باهم به اشتراک گذاشت که با توجه به محدودیت‌های بودجه ای و تجهیزاتی، راهبرد اساسی برای پیشبرد طرح‌های تحقیقاتی در کشور است.

ارباب شیرانی با بیان اینکه حل برخی از مشکلات صنایع و جامعه نیاز به تخصص‌های گوناگون و بین رشته‌ای دارد، تصریح کرد: لازم است که در این موارد، دانشگاه‌ها، برای اجرای طرح های پژوهشی منافع ملی و استانی را در اولویت قرار دهند.

وی بخش دیگری از مشکلات پژوهشی در دانشگاه‌ها را مربوط به ساختارها و رویه‌های اداری خواند و گفت: قسمتی از آن مربوط به داخل دانشگاه ها و قسمت دیگر مربوط به کارفرماها و مشتریان پژوهشی است.

ارباب شیرانی اضافه کرد: در طرح‌های پژوهشی به‌ویژه در بخش‌ دولتی با توجه به محدودیت های موجود با مسائلی مانند پرداخت نشدن به موقع هزینه‌ها مواجه هستیم که در تحویل گرفتن طرح، مشکلاتی ایجاد می کند.

وی ادامه داد: در خرید ارزی تجهیزات مورد نیاز آزمایشگاهی و کارگاهی نیز مشکلاتی وجود دارد.

وی با اشاره به جایگاه برتر دانشگاه صنعتی اصفهان در رتبه‌بندی‌های بین المللی، خاطرنشان کرد: چند طرح بزرگ، ملی و کلان توسط این دانشگاه و در همکاری با بخش های مختلف از جمله معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مانند هواپیمای مسافربری و سیستم‌های رادار و پایش دریایی در حال اجراست.

ارباب شیرانی با بیان اینکه این دانشگاه تفاهم‌نامه‌های همکاری با مجموعه‌های زیادی از جمله پژوهشگاه رویان دارد، خاطرنشان کرد: تابستان امسال تفاهم‌نامه سه جانبه ای با دانشگاه‌های علوم پزشکی اصفهان و اصفهان برای ایجاد شبکه پژوهش‌های بین رشته‌ای در حوزه سلامت منعقد کردیم که بر اساس آن، هسته‌های پژوهشی در زمینه های پردازش تصویر و بیولوژی ایجاد می‌شود.

وی یکی از مهمترین دستاوردهای این دانشگاه در بخش بین‌الملل را عضویت در مرکز پژوهش‌های هسته‌ای اروپا (CERN) ) ذکر کرد و گفت: از این پس دانشگاه صنعتی اصفهان، رابط همکاری دانشگاه‌های کشور با مرکز سرن است.

وی با بیان اینکه مرکز نوآوری دانشگاه صنعتی اصفهان تعداد زیادی واحد فناور و شرکت دانش‌بنیان را با همت استادان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی تشکیل داده است، افزود: از سال ۹۴ تا کنون ۳۵ واحد در این مرکز پذیرش شدند و بیش از ۱۰ میلیارد ریال اعتبار به آنها تخصیص یافته است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی اصفهان، تعداد شرکت‌های رویشی این دانشگاه را ۴۲ شرکت و شرکت‌های دانش‌بنیان رویشی (مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان یا خارج از آن ) را ۲۶ شرکت اعلام و خاطرنشان کرد: این دانشگاه هشت پژوهشکده دارد و امسال چهار قطب پژوهشی فعال آن کمک مالی دریافت کردند.

ارباب شیرانی خاطرنشان کرد: این دانشگاه از ابتدای امسال تا کنون ۸۰ قرارداد با بیرون دانشگاه به ارزش ۳۴۰ میلیارد ریال منعقد کرده است.

دانشگاه صنعتی اصفهان حدود ۱۰ هزار دانشجو، ۵۰۰ عضو هیات علمی، ۱۳ دانشکده و هشت پژوهشکده دارد و به عنوان یکی از دانشگاه‌های برتر کشور مطرح است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز جهانی خلبان به همسرم و عشقم + عکس نوشته و استوری