هجمه سازماندهی شده اخبار ساختگی علیه ایران


دانشگاه روما تره باتوجه به اهمیت موضوع خبر‌های جعلی، نشستی با حضور دانشجویان، استادان و کارشناسان رسانه‌ای ایتالیا با موضوع فیک نیوز بویژه خبر‌های ساختگی علیه ایران در غرب برگزار کرد

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما در رم؛ در سال‌های اخیر، سیر صعودی انتشار انواع شایعات و اخبار غیرموثق و ساختگی موسوم به فیک نیوز از طریق شبکه‌های اجتماعی، اذهان جهانیان و از جمله ایتالیایی‌ها را با نگرانی روبرو کرده است.
کارشناسان در ایتالیا آزادی خبر‌های جعلی در شبکه‌های اجتماعی را تهدیدی جدی برای مردم سالاری و گردش صحیح اطلاعات می‌دانند.
ادئواردو مارکوچی، استاد علوم سیاسی در دانشگاه «روما تره» رم، به خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما در رم گفت: «فیک نیوز، امروز به یک مشکل جدی تبدیل شده چرا که برداشت جوامع از حقیقت را تغییر می‌دهد. انتشار اخبار ساختگی به ویژه در شبکه‌های اجتماعی تا زمانی که برای تامین منافع گروهی مفید باشد وجود خواهد داشت و تاثیرات چشم‌گیری بر اذهان عمومی و نوع نگرش آن‌ها به رویداد‌های مهم جامعه می‌گذارد و به همین علت باید با چشمان باز و آگاهی، از باز نشر آن‌ها جلوگیری کرد».
دانشکده علوم سیاسی دانشگاه «روما تره» در رم با توجه به اهمیت موضوع خبر‌های جعلی، نشستی را با حضور شماری از دانشجویان، استادان و کارشناسان رسانه‌ای ایتالیا با موضوع «فیک نیوز» و به ویژه خبر‌های ساختگی علیه ایران در غرب برگزار کرد.
فابریتسیو کاسینلی، نویسنده ایتالیایی و خبرنگار خبرگزاری رسمی ایتالیا «انسا» که یکی از سخنرانان در این نشست بود گفت: «ایران سال هاست که در غرب به دلایل ژئو پولیتیک، در کانون یک هجمه سازمان دهی شده اخبار ساختگی قرار دارد. من امروز در جمع دانشجویان، با اشاره به انچه در کتابم با عنوان «ایران اشکار» نوشته ام، برای دانشجویان حقایق ایران و آنچه رسانه‌های جمعی غرب با تحریف اخبار در مورد ایران پنهان می‌کنند تشریح کردم. اینجا در غرب به ویژه در شبکه‌های اجتماعی به صورت افسار گسیخته در مورد ایران دروغ می‌گویند و حتی از ساده‌ترین موضوعات زندگی روزمره در آن کشور اخبار ساختگی به خورد مردم می‌دهند».
حاکمیت و کنترل آمریکا بر اینترنت و فضای مجازی یکی دیگر از موضوعات این نشست بود.
جولیتو کیئزا، روزنامه نگار و نویسنده ایتالیایی و نماینده اسبق پارلمان اروپا گفت: «متاسفانه امروز، همه کشور‌ها در کنترل رسانه‌ای آمریکا قرار دارند. آمریکا با مالکیت اینترنت و داشتن ابزار‌هایی مانند گوگل، فیس بوک و توئیتر دیگر نیازی به جاسوس در دیگر کشور‌ها ندارد و می‌تواند به سادگی از طریق مانیتور یک کامپیوتر که در برابر یک فرد قرار دارد افکار و عقاید وی را تحت تاثیر قرار دهد و ترس و نا امیدی را به وی تزریق کند».
به گفته کارشناسان، خبر‌های جعلی همواره در پوشش خبر واقعی و به منظور ایجاد جنگ روانی و عوامفریبی تولید و منتشر می‌شود. اطلاعاتی که صحیح نیستند، اما به نظر صحیح می‌رسند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انتظار