رییس جمهور فرصت تنفس بدنه هلال احمر را فراهم کند


رییس جمهور فرصت تنفس بدنه هلال احمر را فراهم کند

مجموعه تجارت هلال احمر یک تخصص بین رشته‌ای به نام مدیریت بحران_ کاهش آلام را تشکیل داده که متاسفانه مورد احترام بعضی متخصصین خارج از هلال احمر نیست و این صدمات از بیرون جمعیت می‌آید. کدام پرسنل جمعیت خطا یا تقصیری در فساد یا ناهمراهی با افراد اسیب دیده داشته است؟

درباره تصویب طرح تحقیق و تفحص از هلال احمر با علی صارمیان حقوقدان مسایل هلال احمر و از مدیران پیشین گفتگو کردیم.

نکات تازه‌ای در این خصوص هست که نیازمند مداقه رییس جمهور برای انتصابی بر اساس قانون است. با هم این گفتگو را که بعد از تصویب تحقیق و تفحص مجلس صورت گرفته را می‌خوانیم.

آیا تحقیق و تفحص در هلال احمر می‌تواند در این فرصت کوتاه مجلس پاسخگوی شفافیت باشد؟
به نظرم بیشتر کاری نمادین است. گرچه از نظر حقوقی مجلس حق نظرات در کلیه مساِل را دارد و فدراسیون این حق را در تبعیت هلال احمر ایران از قوانین داخلی بدون لطمه دیدن اصولش پذیرفته است، ولی در جزییات مسایلی مطرح شد که بیانشان نه تنها ظلم به هلال احمر که به کل نظام سیاسی بود.

می‌توانید این موارد ظلم را از نظر هلال احمر بیان کنید؟
فی المثال در بحث کمک‌های امدادی و اقلام، هیچگاه دست کجی در یکصد ساله هلال احمر سابقه نداشته است و قبل از بررسی، این اتهام محسوب می‌شود و شایسته تریبون مجلس نبود. این یک خط عوام پسند است که بعضا افرادی که خود یکشنبه بدون یک روز خدمت در جمعیت هلال احمر و فعالیت در بحران، با کانال‌های فاقد مدیر مسول مطرح کردند و بخشی هم برای بیان ناکارامدی کل نظام سیاسی است. تخلف ممکن است موردی باشد، سو مدیریت هم. کما اینکه مثلا مدیریت زلزله کرمانشاه را به کسی داده بودند که ۲۸ سال در ستاد مواد مخدر کار کرده بود و برای بازنشستگی گرفتن وارد جمعیت شده بود. ولی هلال احمر ساختار‌ها و افراد پرسنل و صف و ستادش در طی نزدیک به یک قرن دست کجی نداشته اند. اینکه در موارد تحقیقی قبل از بررسی، بگویید کل هلال احمر در معرض کج دستی در کمک هاست واقعا ظلمی عوامانه و غیر منصفانه بود. مواردی هم بود که اصلا اشاره نشده بود، ولی باید محور تحقیق می‌شد.

چرا هلال احمر اینهمه در معرض اتهام قرار می‌گیرد؟

باید پرسید چه کسانی این زمینه را فراهم کردند؟ صراحتا باید بگویم چهار گروه پرقدرت کوچک نمی‌خواهند در هلال احمر نام ونشانی از خدمات خیر باشد: گروه اول رقبای خدمت اند. کسانی که کاری مشابه هلال احمر انجام می‌دهند. این دوستان علاقمندند نام نیکی از خود به جا بگذارند. ولی تخصص کمک ندارند. در زلزله بم ما چند نمونه قطع نخاع داشتیم به خاطر عدم رعایت تخصص حتی در امداد. آقای مهران مدیری می‌گفت: بیل مکانیکی ببرید بم. درهفته اول ممنوع است در پروتکل ها. مجروح و مصدوم زیر آوار است. این گفتمان عوامانه هست. گروه دوم: مدیران اتوبوسی که آن‌ها هم عمر خدمتی در هلال احمر نداشته اند. آقای پیوندی دو سه اتوبوس افراد ناآشنا با خود به هلال احمر آورد. ریس دفتر جوان و فاقد تجربه خود را دبیرکل یعنی بالاترین مقام اجرا کرد. این‌ها اختلاف منافع خوردند و قبل از اخراج، استعفا دادند. کل عمر خدمتشان در هلال احمر کمتر از یکسال بود. حالا سینه سپر می‌کنند که ما هلال احمری هستیم. این‌ها برای زدن ریس معیت متاسفانه پیکره هلال احمر را آسیب زدند. گروه سوم: شورای عالی فعلی است. آیا کسی پرسید چه کسی آقای پیوندی را به ریس جمهور پیشنهاد کرد؟ همین بزرگواران. خوب به نظر می‌رسد شلوغ کردن اوضاع برای رسیدن یکی از بین خودشان از سوی ریس جمهور بود. کانال پر مخاطب جعلی هم دارند که به اسم بچه‌های هلال احمر مطلب می‌پراکند.
گروه چهارم هم افراد و گرایش‌های سیاسی است که می‌خواهند بر بدنه خوشنام و خدمات یک قرن هلال احمر خودشان را بنشانند. این چهار گروه در کشاکش هم هستند. خانم دکتر جنیدی حقوقدانی از نسل دکتر کاتوزیان است. ولی واقعا بدون شناخت این مسایل، ترافعی نگاه کردن مسایل حقوقی هلال احمر و دعوت از نامزد‌های انتخاباتی که ابتنایش غیر قانونی بوده، واقعا مثل اینست که داشبود یک ماشین سرقتی را بگردیم که مواد مخدر در آن نباشد. اصل مساله انتخاباتی بدون زیر ساخت و خلاف قانون است که علی الظاهر برای نجات هلال احمر است، ولی واقعا در کشاکش چهار گروه خارج از بدنه و پرسنل هلال احمر است

راه حل حقوقی این بن بست هلال احمر چیست؟

به نظرم قدم اول گردن نهادن به قانون هلال احمر است. انتخابات قانونی شکل نگرفته لذا نتایجش را نباید قانونی کرد. مساله دوم ادامه این روند فرصت تنفس را از هلال احمر می‌گیرد. ریس جمهور با حق تفویض اختیار ریس جمعیت سرپرستی از میان پرسنل جمعیت انتخاب کند. اگر شناخت ندارد روسا و دبیران کل سابق دارای کارنامه و پاکدستی. البته از مواد مخدر و جا‌های دیگر نیاورد، چون پرسنل همراهی نخواهند کرد. برای سرپرستی موقت یک شخصیت ملی شاید مناسب باشد. من هم شنیدم مثلا دکتر پزشکیان که دوره‌ای وزیر بهداشت موفقی بوده پیشنهاد شده است. شاید مقرون به صحت نباشد. یا همین سخنگوی دولت که سوایقی در حوزه تامین اجتماعی و قشر مستضعف دارد. واقعا نمی‌توان برای حل بحران خارج از جمعیت یا مدیران کم بین بیرون از تجریه پرسنل جمعیت آورد، چون نتایج خسارت بار است. مثل این است که اتاق عمل بیمار را از دست جراحان بگیری و به حسابدران بسپارید. مجموعه تجارت هلال احمر یک تخصص بین رشته‌ای به نام مدیریت بحران_ کاهش آلام را تشکیل داده که متاسفانه مورد احترام بعضی متخصصین خارج از هلال احمر نیست و این صدمات از بیرون جمعیت می‌آید. کدام پرسنل جمعیت خطا یا تقصیری در فساد یا ناهمراهی با افراد اسیب دیده داشته است؟

به نظرتان ریس جمهور چه اقدامی را می‌تواند تشریع بخشد؟
مهم‌ترین اقدام ریس جمهور کاهش فشار این چند گروه دارای منافع بر هلال احمر و فرصت تنفس به پرسنل برای ابتکار عمل وئ خدمت است. الان فصل زمستان است و مهیای بحران‌های فصلی. امیدوارم تصمیم رییس جمهور در راستای کمک به بدنه هلال احمر و افرادی گه نیازمند کمک بوده یا خواهند شد، جمعیت را از بحرانی بودن خارج سازد. بیشتر بحران تصمیم است تا بن بستی قانونی... دست رییس جمهور باز است

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...