کودکان چند بار در سال می‌توانند سرما بخورند؟


کودکان چند بار در سال می‌توانند سرما بخورند؟

یک پزشک متخصص کودکان با تأکید بر این‌که تأثیر قرص‌های ویتامین c و مواد غذایی در تقویت سیستم ایمنی بدن ثابت نشده است، بیان کرد: به‌طور طبیعی کودکان می‌توانند تا 12 بار در سال سرما بخورند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا؛ آتوسا طهماسبی در رابطه با تب و تشنج در کودکان و علائم آن، گفت: اگر کودکی در سنین بین ۲ تا ۵ سالگی با تب بالای ۳۸ درجه دچار حرکات بدن یا اُفت هوشیاری شود که معمولاً پایه آن تب است، اصطلاحاً دچار تب و تشنج شده که اکثر اوقات خوش‌خیم بوده و جای نگرانی ندارد.

وی با اشاره به این‌که علائم و نشانه‌های تشنج در گروه‌های سنی مختلف، متفاوت است، عنوان کرد: زمانی‌که تشنج شروع می‌شود علائم مختلفی دارد که نوع آن بستگی به قسمتی از مغز دارد که درگیر می‌شود.

طهماسبی با بیان این‌که اگر تشنج با اُفت هوشیاری همراه باشد به بررسی بیشتری نیاز دارد، ادامه داد: اگر در تشنج فقط یک سمت بدن درگیر باشد باید دنبال علت آن در مغز بگردیم.

این متخصص گوش، حلق و بینی با اشاره به این‌که در تب و تشنج نوار مغز جایگاهی ندارد به‌ویژه در کودکان که رشد طبیعی دارند، تصریح کرد: اکثر اوقات با کنترل تب می‌توان از تشنج پیشگیری کرد.

وی با بیان این‌که ازجمله علائم تشنج در کودکان می‌توان به اُفت هوشیاری، استفراغ جهنده و سفت شدن گردن اشاره کرد، افزود: در سنین پایین به‌ویژه زیر دو سال نمی‌توان بیماری مننژیت را در افراد تشنجی رد کرد.

طهماسبی با اشاره به این‌که والدین باید قبل از شیوع آنفولانزا واکسن آن‌را برای کودکان زیر پنج سال خود تزریق کنند، اظهار کرد: در حال حاضر تزریق این واکسن فایده‌ای نداشته تنها را جلوگیری از ابتلا به بیماری این است که کودکان خود را به مکان‌های شلوغ نبریم چراکه سیستم ایمنی بدن آن‌ها هنوز کامل نشده است.

این پزشک متخصص با بیان این‌که معمولاً یک علت عفونی پشت تب و تشنج وجود دارد، اضافه کرد: امکان ابتلا به تب و تشنج در افرادی که سابقه خانوادگی دارند، بیشتر است.

وی با اشاره به این‌که اصل درمان تشنج در پیشگیری از تب است، عنوان کرد: مادران می‌توانند کودکان خود را با آبی که دمای آن یک درجه از دمای بدنشان خنک‌تر است پاشویه کنند.

طهماسبی با تأکید بر این‌که تأثیر قرص‌های ویتامین c و مواد غذایی در تقویت سیستم ایمنی بدن ثابت نشده است، بیان کرد: به‌طور طبیعی کودکان می‌توانند تا ۱۲ بار در سال سرما بخورند، اگر این تعداد بیشتر شود در آن زمان سیستم ایمنی را از نظر ضعیف و قوی بودن بررسی می‌کنیم.

این متخصص گوش، حلق و بینی با بیان این‌که پرش‌های غیرطبیعی صورت، دفع ناخودآگاه ادرار و مدفوع و برگشت چشم به بالا از علائم تشنج هستند، تصریح کرد: برخی اوقات لرزش بدن بر اثر سرماخوردگی است در این صورت اگر دست کودک را که در حال لرزش است بگیریم از لرزش می‌ایستد.

وی با اشاره به این‌که تب و تشنج ساده نیاز به مراجعه به پزشک ندارد، اظهار کرد: در زمان وقوع تشنج بهتر است یک نفر از والدین به اورژانس خبر داده و دیگری فرد را به سمت چپ خوابانده و اگر فک او هنوز قفل نشده زبان را به عقب حول دهد و یک لایه دستمال نخی لای دندان‌های او بگذارد.

طهماسبی افزود: تنها راه تشخیص برای بیماری مننژیت در اطفال گرفتن نمونه از مایه نخاعی آن‌هاست که معمولاً با مخالفت والدین روبرو می‌شویم، اما این را بدانید که این آزمایش ضرری برای سلامتی فرزند شما نخواهد داشت.

این پزشک متخصص با اشاره به این‌که در تب و تشنج عکس‌برداری جایگاهی ندارد، اظهار کرد: اگر تب و تشنج در فرد تکرار شونده باشد و همچنین سابقه خانوادگی نیز وجود داشته باشد و همچنین حالات تشنج بیش‌از ۱۵ دقیقه طول بکشد دستور گرفتن MRI داده می‌شود که به مراتب از عکس‌برداری بهتر است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چرا انسان های مدرن جایگزین نئاندرتال‌ها شدند؟