شورای نامزدان: اعلام نتایج اولیه انتخابات آژیر بحران را در افغانستان به صدا آورد


شورای نامزدان: اعلام نتایج اولیه انتخابات آژیر بحران را در  افغانستان به صدا آورد

کابل - ایرنا - شورای نامزدان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرد کمیسیون انتخابات با اعلام نتایج اولیه آژیر بحران را در کشور به صدا درآورده است.

شورای نامزدان انتخابات که از ۱۰ نامزد انتخابات ریاست جمهوری تشکیل شده است امروز سه شنبه در مخالفت با ادامه کار محمد اشرف‌غنی، رئیس جمهوری این کشور در کابل گردهمایی اعتراضی برگزار کرد.

این گردهمایی در ورزشگاه غازی شهر کابل با حضور هزاران نفر از هواداران نامزدان عضو این شورا برگزار و با قطعنامه ۹ ماده‌ای پایان یافت.

این شورا چندی قبل نیز خواستار پایان کار حکومت وحدت ملی در اول جوزا/خرداد ۱۳۹۸ شده و طرح "سرپرستی حکومت در چارچوب نظام جمهوری اسلامی افغانستان" را پیشنهاد کرده بود.

شورای نامزدان در نشست خبری در کابل اعلام کردند که نتایج اولیه مسیر بحران در کشور را گشوده و خطر جدی برای کشور بوجود آورده است.

«احمدولی مسعود» یکی از اعضای این شورا نتایج اعلام شده را تقلبی عنوان کرد و گفت که سال ۲۰۲۰ با این انتخابات ،مملو از حوادث برای کشور خواهد بود.

وی افزود،مردم افغانستان هرگز نتیجه انتخابات را نمی پذیرند.

احمد ولی مسعود با سه هزار رای در رده دهم از سیزده نامزد قرار گرفته است.

«عنایت الله حفیظ» نامزد دیگر انتخابات ریاست جمهوری و عضو شواری نامزدان هم در این نشست نتایج انتخابات را مضحک، خیالی و دور از واقعیت خواند.

وی تأکید کرد که نتایج اعلام شده ظالمانه است و کمیسیون انتخابات آراء پاک را اعلام نکرده است و تأکید کرد که وی تنها در استان بامیان افغانستان ۱۳ هزار رای داشته است.

کمیسیون انتخابات افغانستان آراء حفیظ را ۱۱ هزار ۳۷۴ اعلام کرده است .

حفیظ از سران دولت وحدت ملی و گروه طالبان خواستار دولت مشارکتی شد و گفت این دولت باید تامین صلح و برگزاری انتخاباتی شفاف را در اولویت کارهای خود قرار دهد.

«محمد شهاب حکیمی» نیز کارکرد کمیسیون‌های انتخاباتی را غیر مشروع دانست و گفت به همین دلیل هیچ شکایتی هم ثبت نخواهد کرد.

این شورا با انتشار بیانیه ای مشترک گفتند که کمیسیون انتخابات در گذشته مرجع اعتماد ما نبود و پس از این نیز به آنها اطمینان نداریم.

در ادامه این بیانیه اضافه شده است که تنها راه برون رفت از بحران تشکیل دولت مشارکتی است.

نتایج انتخابات اولیه ریاست جمهوری ششم مهرماه افغانستان روز یکشنبه گذشته اعلام شد و در آن رئیس جمهوری غنی با بیش از ۵۰ درصد در رده نخست و عبدالله عبدالله با بیش از ۳۹ درصد در رده دوم قرار گرفته است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟