عضو کمیسیون حقوقی مجلس: کاداستر، اولویت مجلس نیست/درآمد سازمان ثبت اسناد را به هلال احمر می‌دهند


عضو کمیسیون حقوقی مجلس: کاداستر، اولویت مجلس نیست/درآمد سازمان ثبت اسناد را به هلال احمر می‌دهند

ژرژیک آبرامیان گفت: کاداستر در دنیا بسیار پیشرفت کرده است و ارتباط سامانه‌ای بین ثبت اسناد در کل دنیا برقرار است. یعنی اگر ما عضو این سازمان‌ها و کنوانسیون‌ها شویم اسناد مالکیت ما ارزش بین المللی پیدا می‌کنند. البته این موضوع نیاز به سرمایه گذاری دارد.

عضو کمیسیون حقوقی مجلس: کاداستر، اولویت مجلس نیست/درآمد سازمان ثبت اسناد را به هلال احمر می‌دهند

گروه راه و مسکن بازارنیوز: ژرژیک آبامیان، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با خبرنگار بازارنیوز، گفت: آنچه که من در مجلس در جریانش هستم، این موضوع طی ۴ سال گذشته در کمیسیون حقوقی و قضایی برای تنظیم بودجه همیشه جزو مسائلی بوده که کمیسیون تاکید بسیاری بر آن داشته است و تقاضا‌های سازمان ثبت اسناد را به کمیسیون تلفیق انعکاس داده است.

وی افزود: این کاری تخصصی و بسیار زیر بنایی است که نیاز به نقشه برداری ثبتی دارد. نقشه برداری‌ای که ارزش حقوقی داشته باشد و بشود با استناد به آن سند مالکیت را صادر کرد. این زیرساختی می‌شود که به وسیله آن می‌توانیم تمام مسائل حقوقی املاک را بسیار ساده رسیدگی کنیم.
*درآمد سازمان ثبت اسناد را به هلال احمر می‌دهند

آبرامیان در ادامه درباره سرمایه گذاری در این طرح گفت: این موضوع نیاز به سرمایه گذاری وسیعی دارد زیرا باید از تمام شهر‌ها و روستاها، تمام املاک، تمام کشتزار‌ها و چراگاه‌ها و ... عکس برداری و نقشه برداری شود. بودجه این کار، می‌توانست از بخشی از درآمد سازمان ثبت اسناد باشد تامین شود، ولی در کمیسیون‌های تلفیق بودجه همیشه بخشی از درآمد سازمان ثبت اسناد را به نهاد‌ها و سازمان‌های دیگری که نیازمند بودجه هستند و درآمدی ندارند اختصاص می‌دهند. به عنوان مثال ۴۰ درصد درآمد سازمان ثبت به هلال احمر تخصیص داده شده است.
*کاداستر املاک ما را بین المللی می‌کند

نماینده ارامنه جنوب، از بین المللی شدن اسناد مالکیت بعد از پیوستن به کنواسیون‌های جهانی خبر داد و اظهار داشت: کاداستر در دنیا بسیار پیشرفت کرده است و ارتباط سامانه‌ای بین ثبت اسناد در کل دنیا برقرار است. یعنی اگر ما عضو این سازمان‌ها و کنوانسیون‌ها شویم اسناد مالکیت ما ارزش بین المللی پیدا می‌کنند. البته این موضوع نیاز به سرمایه گذاری دارد.
*کاداستر اولویت مجلس نیست

آبرامیان، درباره اولویت نداشتن کاداستر در مجلس گفت: کمیسیون تخصصی (حقوقی و قضایی) بسیار همراه است با سازمان ثبت اسناد و تاکید می‌کند که باید این کار انجام شود، ولی این موضوع چقدر در کل عملکرد مجلس تاثیر گذار است محل بحث است. نه این که نمایندگان از کاداستر خبر نداشته باشند، اولویت‌ها فرق می‌کند و دست و پا را می‌بندد. مثلا در کشوری که بالایای طبیعی مرتب رخ می‌دهد، نیاز است که بودجه هلال احمر تامین شود.
*خداییان حس خودش را گفته/نمایندگان همه در جریان‌اند

آبرامیان در واکنش به ادعای خداییان رئیس دفتر اسناد رسمی کشور در برنامه گفتگوی ویژه خبری گفته بود نمایندگان مجلس در جریان طرح کاداستر نیستند، گفت: احتمالا ایشان حس خودش را گفته، ولی تا جایی که من پیگیر بودم، کسی را در مجلس ندیدم که نداند کاداستر چیست؛ به خصوص این که در خصوص کمیسیون حقوقی و قضایی اشراف کامل وجود دارد. بودجه ثبت اسناد در این کمیسیون تایید می‌شود و از آنجا به کمیسیون تلفیق ارجاع داده می‌شود و نمایندگان کمیسیون حقوقی در جلسیه اعضای کمیسیون تلفیق از این موضوع دفاع می‌کنند.
*احتمال افزایش بودجه کاداستر در بودجه 99

وی در پایان گفت: من احتمال می‌دهم در بودجه سال ۹۹، بودجه بیشتری به این طرح اختصاص داده خواهد شد. نظر کمیسیون حقوقی و قضایی نسبت به انجام این طرح بسیار مثبت است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مسکن

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اظهارات جدید رئیس موساد درباره توافق با حماس برای مبادله اسرا