نبرد سه ردیفه‌های لوکس آمریکایی، کادیلاک XT6 در برابر لینکلن اویاتور


نبرد سه ردیفه‌های لوکس آمریکایی، کادیلاک XT6 در برابر لینکلن اویاتور

وقت شما را تلف نمی‌کنیم. اگر قصد خرید یک کراس‌اوور سه ردیفهٔ لوکس آمریکایی را دارید خرید یک کادیلاک XT6 بجای لینکلن اویاتور اشتباهی پشیمان کننده خواهد بود. از لحاظ قیمت این دو خودرو تقریباً در یک سطح هستند زیرا قیمت پایهٔ هردو از زیر 60 هزار دلار آغاز می‌شود درحالی‌که در نمونه‌های موردبررسی، قیمت... The post نبرد سه ردیفه‌های لوکس آمریکایی،...

وقت شما را تلف نمی‌کنیم. اگر قصد خرید یک کراس‌اوور سه ردیفهٔ لوکس آمریکایی را دارید خرید یک کادیلاک XT6 بجای لینکلن اویاتور اشتباهی پشیمان کننده خواهد بود. از لحاظ قیمت این دو خودرو تقریباً در یک سطح هستند زیرا قیمت پایهٔ هردو از زیر 60 هزار دلار آغاز می‌شود درحالی‌که در نمونه‌های موردبررسی، قیمت لینکلن به 74,920 دلار و کادیلاک به 73,040 دلار رسیده است. همچنین هردو کراس‌اوور نقاط قوت و ضعف خود را دارند اما تقریباً با هر معیار ذهنی و عینی، اویاتور تجربهٔ برتری از یک کراس‌اوور سه ردیفهٔ لوکس را ارائه می‌کند. چرا؟ در ادامه خواهید فهمید.

نبرد سه ردیفه‌های لوکس آمریکایی، کادیلاک XT6 در برابر لینکلن اویاتور

قوای محرکه

هردو کراس‌اوور از پیشرانه‌های V6 آلومینیومی بنزینی استفاده می‌کنند اما یکی از آن‌ها به دو توربوشارژر مجهز است درحالی‌که دیگری به‌طور طبیعی تنفس می‌کند. موتور تنفس طبیعی زیر کاپوت XT6 قرار دارد و همان 3.6 لیتری V6 آشنایی است که جنرال موتورز از آن در تعداد زیادی از محصولات بیوک، شورلت، کادیلاک و جی‌ام‌سی استفاده می‌کند. این موتور که در کنار یک گیربکس نُه سرعتهٔ اتوماتیک قرار گرفته است، 310 اسب بخار قدرت و 367 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. پیشرانهٔ اویاتور اما از نوع 3 لیتری V6 توئین توربو با 400 اسب بخار قدرت و 562 نیوتن متر گشتاور است که وظیفهٔ انتقال نیروی آن بر عهدهٔ یک گیربکس 10 سرعتهٔ اتوماتیک است. این همان پیشرانه‌ای است که زیر کاپوت فورد اکسپلورر ST هم قرار دارد.

نبرد سه ردیفه‌های لوکس آمریکایی، کادیلاک XT6 در برابر لینکلن اویاتور

اما با توجه به اینکه این‌ها کراس‌اوورهای سه ردیفهٔ خانوادگی هستند نه خودروهای اسپرت، آیا برخورداری قدرت بیشتر در آن‌ها اهمیت دارد؟ پاسخ مثبت است زیرا موتور اویاتور به دلیل پرخوران بودن، گشتاور بیشتری را در دورهای پایین تولید می‌کند اما در XT6 باید بیشتر پدال گاز را فشرد تا دور موتور تنفس طبیعی آن افزایش یافته و به 7100 rpm برسد یعنی جایی که تمام توان خود را ارائه می‌کند؛ از سوی دیگر اما نیازی نیست که موتور اویاتور به همان سختی کار کند، به آن اندازه دور بگیرد و آن‌قدر سروصدا و لرزش ایجاد کند تا بتواند همان سطح نیرو را ارائه کند. این موتور بی‌سروصدا سرعت ماشین را افزایش می‌دهد. علاوه بر این، منطق سنتی می‌گوید خودرویی با موتور قوی‌تر سوخت بیشتری مصرف می‌کند اما در اینجا این‌طور نیست زیرا طبق اعلام EPA، مصرف سوخت هردوی این کراس‌اوورها یکسان و به‌صورت ترکیبی برابر با 11.7 لیتر در هر صد کیلومتر است.

نبرد سه ردیفه‌های لوکس آمریکایی، کادیلاک XT6 در برابر لینکلن اویاتور

داخل

با قدم گذاشتن به کابین اویاتور، نمی‌خواستیم از آن خارج شویم. در اینجا از راننده با چرم نرم استقبال می‌شود و صندلی‌های جلو با ماساژور و تنظیم 30 جهته، راحتی غیرقابل‌باوری دارند. کنترل‌کنندهٔ تنظیمات صندلی‌ها به سبک مرسدس روی بخش ابتدایی درها نصب شده است اما برای تنظیمات دقیق و انتخاب الگو و شدت ماساژ باید به منویی مراجعه کرد که به‌طور غیرمعمولی در آخرین صفحه از سیستم اطلاعاتی-سرگرمی تعبیه شده است. انتخاب دنده‌ها در اویاتور هم از طریق دکمه‌هایی قرار می‌گیرد که به سبک پیانو زیر دریچه‌های تهویه جای گرفته‌اند. صفحه آمپر خودرو تمام دیجیتالی و خلوت است درحالی‌که نمایشگر سربالای آن‌هم عریض‌تر، روشن‌تر از کادیلاک است و اطلاعات بیشتری را ارائه می‌کند.

نبرد سه ردیفه‌های لوکس آمریکایی، کادیلاک XT6 در برابر لینکلن اویاتور

در صندلی‌های ردیف دوم اویاتور فضای پای زیادی وجود دارد اما موهای افراد بلندقد به سقف می‌کشد که بخشی از آن به خاطر فضایی است که توسط سانروف پانورامیک اشغال شده است. در اینجا صندلی‌ها کمی باریک هستند و کنسول وسط ردیف دوم از پلاستیک ارزان‌قیمت ساخته شده است اما در این کنسول برای کنترل سیستم تهویه از ردیف دوم صندلی‌ها، کنترل تهویه و گرم‌کن صندلی‌های ردیف دوم و کنترل سیستم صوتی، صفحه‌نمایش لمسی زیبایی تعبیه شده است. سیستم صوتی اویاتور نیز شایستهٔ تحسینی جدی است. این سیستم که توسط Revel ساخته شده، از 28 بلندگو برخوردار است که چهارتای آن‌ها روی سقف جای گرفته‌اند. علاوه بر این، همهٔ هشدارهای شنیداری اویاتور توسط ارکستر سمفونیک دیترویت ضبط شده‌اند.

البته کادیلاک هم سیستم مناسب برای رقابت با اویاتور را در اختیار دارد مثل سیستم صوتی Bose با 34 بلندگو در سدان CT6-V اما این سیستم در XT6 ارائه نمی‌شود و نمونهٔ موردبررسی به سیستم صوتی Bose با 14 بلندگو مجهز است. نمایشگر سیستم اطلاعاتی-سرگرمی هم در XT6 کوچک‌تر است و انتخاب دنده‌های توسط یک جوی‌استیک مستطیلی صورت می‌گیرد که پس از هر حرکت به مرکز بازمی‌گردد و به همین دلیل با یک نگاه نمی‌توان فهمید که گیربکس در حالت خلاص قرار دارد یا دنده‌عقب. آمپر سوخت این ماشین از هشت LED کوچک تشکیل شده که خواندن آن‌ها سخت است و میزان سوخت را به‌خوبی نشان نمی‌دهد. همچنین هرچند کراس‌اوور لوکس کادیلاک در عایق صوتی کابین خوب عمل کرده اما نمی‌تواند با لینکلن رقابت کند.

نبرد سه ردیفه‌های لوکس آمریکایی، کادیلاک XT6 در برابر لینکلن اویاتور

در کابین کادیلاک مقدار زیادی فیبر کربن کار شده که کربن واقعی است اما مشکل اینجا است که XT6 یک کراس‌اوور لوکس 2 تنی است که لباسی از متریال سبک‌وزن الهام گرفته از خودروهای مسابقه‌ای را بر تن کرده و این با شخصیت یک کراس‌اوور خانوادگی سه ردیفه حتی در تیپ اسپرت همخوانی ندارد. بنابراین هیچ شکی نیست که در بین این دو ماشین، اویاتور کابین بهتری دارد زیرا نه‌تنها متریال آن باکیفیت‌تر است بلکه طراحی متفکرانه‌ای هم دارد و این دقیقاً همان راهی است که یک کابین لوکس باید رفته باشد.

هیچ‌کدام از این کراس‌اوورها در ردیف سوم از صندلی‌های استثنایی برخوردار نیستند و از لحاظ فضای سر و پا یکسان هستند اما کف ردیف سوم صندلی‌های لینکلن چند سانتیمتر بالاتر است و کادیلاک در این قسمت برتری جزئی دارد؛ بنابراین XT6 برای صندلی‌های ردیف سوم انتخاب کمی بهتری است. همچنین هنگام خواباندن صندلی‌های دو ردیف عقب در کادیلاک، فضای کاملاً تختی فراهم می‌شود. البته هنگام باز بودن همهٔ صندلی‌ها، حجم صندوق بار اویاتور بیشتر است اما در صورت خواباندن صندلی‌ها، ردیف دوم کمی بالاتر قرار می‌گیرد.

رانندگی

هردو خودروی موردبررسی به سامانهٔ چهارچرخ محرک مجهز هستند اما بین معماری آن‌ها تفاوت بزرگی وجود دارد زیرا XT6 بر اساس یک پلت‌فرم دیفرانسیل جلو ساخته شده و درواقع یک XT5 کشیده است؛ بنابراین پایه و اساس این خودرو نسخه‌ای از پلت‌فرمی است که معرفی آن به سال 2002 بازمی‌گردد. از سوی دیگر اما اویاتور روی پلت‌فرم دیفرانسیل عقب کاملاً جدیدی ساخته شده که با نسل جدید فورد اکسپلورر مشترک است. طی چند دههٔ گذشته لینکلن چیز بیشتری از یک فورد با صندلی‌های چرمی نبود اما اینجا در مورد یک لینکلن کاملاً جدید صحبت می‌کنیم که تمایز کلیدواژهٔ آن است؛ بنابراین هرچند XT6 در استخوان‌بندی خود با دیگر برندهای جنرال موتورز مثل شورلت اشتراک دارد و استخوان‌بندی اویاتور با فورد مشترک است اما لینکلن اشتراک‌گذاری پلت‌فرم را بهتر اجرا کرده است.

نبرد سه ردیفه‌های لوکس آمریکایی، کادیلاک XT6 در برابر لینکلن اویاتور

اویاتور با برخورداری از پلت‌فرم دیفرانسیل عقب جدید، توزیع وزن کمی بهتری دارد و مهم‌تر از آن، در ظرفیت بکسل هم برتری قابل‌توجهی دارد که برای یک کراس‌اوور فول سایز مزیت بزرگی است. این دو کراس‌اوور آمریکایی تقریباً طول یکسانی باهم دارند اما XT6 هنگام رانندگی بسیار کوچک‌تر از رقیب خود احساس می‌شود. یکی از دلایل این موضوع فاصلهٔ محوری است زیرا محورهای کادیلاک 163 میلی‌متر به هم نزدیک‌تر از لینکلن هستند. علاوه بر این، چرخ‌های اویاتور در گوشه‌ها قرار گرفته‌اند اما XT6 اوورهنگ‌های جلو و عقب کشیده‌تری دارد. این ویژگی‌ها به همراه 200 کیلوگرم وزن کمتر، موجب شده XT6 در تغییر مسیرها چابک‌تر احساس شود اما در سرعت‌های بالا به‌اندازهٔ اویاتور پایدار نیست.

نبرد سه ردیفه‌های لوکس آمریکایی، کادیلاک XT6 در برابر لینکلن اویاتور

در اویاتور هنگام ترمز گیری دماغه به سمت پایین متمایل می‌شود که این موضوع در XT6 چندان مشهود نیست. علاوه بر این، بادی رول و حرکات بدنه هم در لینکلن بیشتر است اما سیستم تعلیق در جذب دست‌اندازهای کوچک یا آسفالت‌های خراب بهتر عمل کرده و راحت‌تر از کادیلاک است. کراس‌اوور لینکلن در داخل نیز بسیار ساکت‌تر بوده و صدای باد و تایرها کمتر به کابین وارد می‌شود.

نبرد سه ردیفه‌های لوکس آمریکایی، کادیلاک XT6 در برابر لینکلن اویاتور

نتیجه

اکنون باید واضح باشد که چرا در ابتدا گفتیم لینکلن اویاتور کراس‌اوور لوکس سه ردیفهٔ بهتری نسبت به کادیلاک XT6 است. این برادر کوچک نویگیتور قوای محرکهٔ توانمندتری دارد، پالایش بیشتری دارد، کارآمد است، کابین آن از طراحی بهتر و متریالی که استاندارد بالاتری از کیفیت را وضع کرده‌اند برخوردار است و شاید رانندگی آن چندان هیجان‌انگیز نباشد اما تا حد قابل‌توجهی راحت‌تر است و می‌تواند چیزهای سنگین‌تری را یدک بکشد. علاوه بر این‌ها مهم‌ترین ویژگی یک خودروی لوکس یعنی تمایز هم به‌خوبی در اویاتور احساس می‌شود زیرا درحالی‌که XT6 احساس یک شورلت فول آپشن با لباس جدید را دارد، اویاتور یک خودروی لوکس پالایش‌یافته است که در آن هیچ اثری از خودرویی که بر اساس آن ساخته شده یعنی فورد اکسپلورر قابل‌تشخیص نیست.

نبرد سه ردیفه‌های لوکس آمریکایی، کادیلاک XT6 در برابر لینکلن اویاتور

مشخصات فنی

کادیلاک XT6 لینکلن اویاتور
پیشرانه 3.6 لیتری V6 3 لیتری V6
تنفس طبیعی توئین توربو
قدرت 310 اسب بخار 400 اسب بخار
گشتاور 367 نیوتن متر 562 نیوتن متر
گیربکس 9 سرعته اتوماتیک 10 سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ چهارچرخ
طول 5,041 میلی‌متر 5,062 میلی‌متر
عرض 1,963 میلی‌متر 2,022 میلی‌متر
ارتفاع 1,775 میلی‌متر 1,768 میلی‌متر
فاصلهٔ محوری 2,862 میلی‌متر 3,025 میلی‌متر
دایرهٔ چرخش 11.8 متر 11.9 متر
وزن خالص 2143 کیلوگرم 2343 کیلوگرم
نسبت قدرت به وزن 6.9 کیلو به اسب بخار 5.8 کیلو به اسب بخار
توزیع وزن 56 به 44 جلو/عقب 51 به 49 جلو/عقب
ظرفیت بکسل 1800 کیلوگرم 3000 کیلوگرم
ظرفیت سرنشین 6 نفر 6 نفر
حجم صندوق بار 357 لیتر 518 لیتر
شتاب صفر تا 96 6.8 ثانیه 5.4 ثانیه
مسافت 400 متر 15.2 ثانیه 14.1 ثانیه
توقف از 96 کیلومتر 40.0 متر 37.8 متر
شتاب جانبی 0.82 جی 0.80 جی
مصرف سوخت 11.7 لیتر ترکیبی 11.7 لیتر ترکیبی
ظرفیت باک 83 لیتر 68 لیتر
قیمت پایه 58,090 دلار 57,285 دلار
قیمت تست‌شده 73,040 دلار 74,920 دلار
منبع: MotorTrend

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ویدیو / دلخوری رابعه اسکویی از مازیار لرستانی پس از شایعه ازدواج‌شان