اکثریت مجلس دهم در اختیار فراکسیون امید نبود


اکثریت مجلس دهم در اختیار فراکسیون امید نبود

تهران- ایرنا- رییس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این فراکسیون اکثریت مجلس را در اختیار نداشت، گفت: تخریب و تضعیف فراکسیون امید آن هم از درون جریان اصلاحات امری بی‌سابقه بوده است که امیدوارم این تخریب‌ها هدفمند و با انگیزه‌های شخصی نبوده باشد.

به گزارش امیدنامه، «محمدرضا عارف» روز دوشنبه در نشست مشترک شورای هماهنگی جبهه اصلاحات با هیات رییسه فراکسیون امید با اظهار خشنودی از برگزاری این جلسه بر ضرورت تداوم اینگونه جلسات برای هم اندیشی و همفکری در درون خانواده اصلاحات تاکید کرد و اظهار داشت: بهتر بود جلسات همفکری بین فراکسیون امید و نهادهای اصلاح طلبی همچون شورای هماهنگی جبهه اصلاحات بیشتر برگزار می‌شد تا از نظرات و پیشنهادهای همفکرانمان بهتر استفاده می‌کردیم.

عارف افزود: برخی دوستان اصلاح‌طلب به جای تعامل و همفکری در جلسات، در فضای مجازی و رسانه‌ها مطالب خود را مطرح می‌کنند که مطمئنا این روش وحدت و یکپارچگی جریان اصلاح طلب را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.
وی، فراکسیون متبوع خود را منشعب از لیست امید در جریان انتخابات مجلس دانست و بیان کرد: تشکیل لیست امید براساس رویکرد ائتلافی و راهبرد سلبی یعنی ائتلاف با حامیان دولت و آن هم ائتلاف با "حزب اعتدال و توسعه" صورت گرفت تا در مجلس دهم افراد تند و افراطی حضور پیدا نکنند.

ما در مجلس اکثریت نبودیم
عارف در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در مجلس دهم به دنبال تشکیل فراکسیونی با نام فراکسیون اصلاحات بودیم اما برخی پیشنهاد نام امید را برای فراکسیون مطرح کردند که در نهایت نام «امید» برای فراکسیون انتخاب شد. در نخستین جلسه مجمع عمومی فراکسیون امید که در مسجد سلمان فارسی نهاد ریاست جمهوری برگزار شد عده‌ای زیرکانه تعداد اعضای جلسه را به صورت انحرافی و برای اینکه مبنایی شود برای وزن این فراکسیون مطرح کردند و همان عدد هم بعدها مبنایی برای متهم کردن فراکسیون امید به ناکارآمدی شد در حالی که ما در مجلس اکثریت نبودیم.
رییس فراکسیون امید با برشمردن راهبردهای ۳گانه فراکسیون امید عنوان کرد: حفظ و ارتقاء سرمایه اجتماعی فراکسیون امید، اعتقاد جدی به خرد جمعی و پایبندی به شعار امید و آرامش از راهبردهای فراکسیون امید بود که از زمان تشکیل مجلس دهم تاکنون تلاش کردیم براساس این ۳ راهبرد فعالیت کنیم.
وی با بیان اینکه در فراکسیون امید هیچ کس برای خود حق ویژه قائل نیست، تصریح کرد: یکی از موفقیت‌های فراکسیون امید انسجام خوب فراکسیون است اگرچه همواره با عضوگیری از فراکسیون امید تلاش شد میان ما شکاف ایجاد کنند اما موفق نشدند.

رییس فراکسیون امید در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جهت‌گیری فراکسیون امید نتیجه‌گرایی است به تعداد جلسات ارکان مختلف فراکسیون امید اشاره کرد و تصریح کرد: براساس آمار موجود یکی از منظم‌ترین فراکسیون‌های مجالس دهگانه از حیث برگزاری منظم ارکان مختلف اعم از هیات رییسه، شورای مرکزی و مجمع عمومی، فراکسیون امید است و تاکنون ۳۰۵ جلسه ارکان مختلف فراکسیون امید برگزار شده است.
عارف با اشاره به تاثیرگذاری اعضای فراکسیون امید در شوراهای تخصصی از جمله شورای نظارت بر انتخابات شوراها، کمیسیون ماده ۱۰ احزاب، هیات نظارت بر مطبوعات و شورای پول و اعتبار، خاطرنشان کرد: در طرح‌ها و لوایح مهم تصمیمات فراکسیون عمدتا نتیجه بخش بود مانند طرح عفو عمومی، طرح کاهش مجازات اعدام متهمان قاچاقچان مواد مخدر، طرح کاهش محکومیت مجازات حبس تعزیری، اصلاح قانون جرم سیاسی، تشدید مجازات اسیدپاشی، اخذ تابعیت ایرانی برای فرزندان حاصل از مادر ایرانی و پدر خارجی و همینطور طرح تشکیل اجتماعات اعتراضی.

تخریب فراکسیون امید از سوی برخی اصلاح‌طلبان بی‌سابقه بود

عارف همچنین عدم تعامل و ارتباط نزدیک نخبگان و احزاب اصلاح‌طلب با فراکسیون امید را یکی از مهمترین چالش‌های این فراکسیون دانست و تاکید کرد: تخریب و تضعیف فراکسیون امید و اعضای این فراکسیون، آن هم از درون جریان اصلاحات امری بی‌سابقه بوده است که امیدوارم این تخریب‌ها هدفمند و با انگیزه‌های شخصی نبوده باشد.
در این جلسه که به میزبانی شورای هماهنگی جبهه اصلاحات برگزار شد، فاطمه سعیدی سخنگوی فراکسیون امید درباره فعالیت کمیته‌های مختلف این فراکسیون از جمله کمیته رفع حصر گزارشی ارائه کرد.
محمدعلی وکیلی دیگر عضو هیات رییسه فراکسیون امید از خودزنی در جریان اصلاح‌طلب گلایه کرد و اظهار داشت که در مقطعی اصلاحات جامعه محور مطرح بود و اکنون اصلاحات در ساختار قدرت برای تاثیرگذاری بیشتر مطرح است.
عبدالکریم حسین‌زاده نیز طی سخنانی چگونگی تاثیرگذاری فراکسیون امید در اجلاسیه‌های مختلف را تشریح کرد و گفت: زمانی‌که در اجلاسیه دوم نامزدی برای ریاست مجلس مطرح نکردیم عده‌ای گفتند چرا برای نشان دادن هویت خود نامزدی معرفی نکردید زمانی هم که در اجلاسیه چهارم نامزد معرفی کردیم همان عده انتقاد کردند که چرا برای ریاست مجلس نامزد معرفی کردید.
الیاس حضرتی قائم مقام حزب اعتماد ملی نیز طی سخنانی ضمن اشاره به نقش‌آفرینی زنان فراکسیون امید از تخریب رییس فراکسیون امید گلایه کرد.
محمود صادقی دیگر عضو فراکسیون امید نیز یکی از ویژگی‌های مثبت فراکسیون امید را رهبری این فراکسیون دانست و ضعف رسانه‌ای فراکسیون امید برای ارتباط با افکار عمومی را پاشنه آشیل این فراکسیون اعلام کرد.
محمدرضا تابش نیز طی سخنانی تاکید کرد که قضاوت برای عملکرد فراکسیون امید باید منصفانه باشد چرا که در فراکسیون امید هیچگاه عهدی که با مردم بستیم فراموش نکردیم.
داوود محمدی دیگر عضو فراکسیون امید نیز از فعالیت این فراکسیون در حوزه آموزش و پرورش و آموزش و تحقیقات گزارشی ارایه کرد.
در این نشست برخی از اعضای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات نیز نقطه نظرات خود را مطرح کردند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا