بازسازی و اسکان دائم زلزله‌زدگان با سرعت انجام شود


ایسنا نوشت: استاندار آذربایجان شرقی گفت: با همدلی و همکاری همه دستگاه‌های مسئول، مدیریت این حادثه به خوبی انجام شده است؛ اما کار اصلی که همان اسکان دائم زلزله‌زدگان و بازسازی روستاهاست باید با جدیت و سرعت بیشتر ادامه یابد.

محمدرضا پورمحمدی در نشست بررسی آخرین وضعیت بازسازی مناطق زلزله زده و اسکان زلزله زدگان شهرستان‌ای میانه و سراب، با اشاره به اقدامات انجام شده برای اسکان موقت و دائم زلزله‌زدگان، گفت: با توجه به تبعات و هزینه‌های اسکان موقت زلزله‌زدگان در کانکس، در این حادثه تصمیم گرفته شد که اسکان موقت از طریق ساخت اتاقک یا پرداخت وام بلاعوض برای اجاره واحد مسکونی انجام شود.

وی در ادامه بر تکمیل گزارش‌های ارزیابی از میزان خسارت‌های وارد شده به واحدهای مسکن روستایی و شهری در مناطق زلزله‌زده تأکید کرد و گفت: تسهیلات بلاعوض به تمام متقاضیان نیز به سرعت پرداخت شود.

پورمحمدی از اختصاص اتاقک اسکان موقت و تسهیلات مسکن روستایی به خانوارهای فرعی و اعطای تسهیلات مسکن روستایی به خانوارهای فصلی در مناطق زلزله‌زده خبر داد.

به گفته وی، منظور از خانوارهای فرعی، افرادی هستند که پیش از زلزله، واحد مسکونی مستقل نداشته‌اند، اما اکنون نیاز به مسکن دارند و خانوارهای فصلی نیز کسانی هستند که صاحب مسکن روستایی بوده‌اند اما در آن سکونت نداشته‌اند.

استاندار آذربایجان شرقی همچنین بر اتمام آواربرداری، تسریع در بازسازی محل‌های نگهداری احشام، پیگیری پرداخت خسارت برای واحدهای تحت پوشش بیمه و فعال کردن همه پیمانکاران بنیاد مسکن برای سرعت بخشیدن به امر بازسازی مناطق زلزله‌زده تأکید کرد.

وی با قدردانی از تلاش‌های صورت گرفته برای امدادرسانی به زلزله‌زدگان استان، گفت: مدیریت حادثه‌ای با این وسعت در مدت یک ماه گذشته کار، تجربه مدیریتی خوبی بود که باید به عنوان یک الگو و دستورالعمل در حوادث احتمالی مشابه مورد استفاده قرار گیرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی نیز در این نشست با تأکید بر این‌که فرمانداران، مدیران بحران شهرستان‌ها هستند، گفت: توزیع کمک‌های مردمی و سازمان‌ها و نهادها باید با مدیریت و تحت نظارت فرمانداران انجام شود.

جواد رحمتی افزود: برخی اقدامات احساسی ممکن است در آینده مشکل‌ساز شود و بر این اساس لازم است روند بازسازی و کمک‌رسانی به مردم در این مناطق تحت مدیریت واحد صورت گیرد.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس قانون، بنیاد مسکن مسئول ارزیابی خسارت‌های واردشده به واحدهای روستایی است و تسهیلات بازسازی نیز بر اساس ارزیابی بنیاد مسکن پرداخت می‌شود.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان شرقی هم در این جلسه از اتمام آواربرداری ۱۷۹۰ واحد تخریب‌شده در جریان زلزله شهرستان‌های میانه و سراب خبر داد و گفت: تاکنون ۲۵۵ اتاقک اسکان موقت برای متقاضیان احداث شده و برای ۲۴۰۰ نفر نیز تسهیلات بلاعوض اسکان موقت پرداخت شده است.

حافظ باباپور با بیان اینکه درمجموع ۸۶۰۰ واحد شهری و روستایی در این زلزله آسیب دیدند، افزود: از این تعداد، حدود سه هزار واحد نیاز به احداث مجدد دارند که تاکنون پرونده ۱۱۷۵ واحد برای دریافت تسهیلات ساخت مسکن به بانک معرفی شده است.

وی خاطرنشان کرد: تعداد واحدهای دامی آسیب‌دیده نیز حدود دوهزار واحد بود که ۱۲۴۳ واحد برای دریافت تسهیلات بازسازی به بانک معرفی شده‌اند.

محمدرضا مشایخی، فرماندار ویژه میانه نیز در این جلسه ارزیابی و تعیین تکلیف واحدهای آسیب‌دیده شهری و روستایی بخش مرکزی، افزایش ماشین‌آلات بنیاد مسکن برای تسریع در آواربرداری و پی‌کنی واحدهای تخریب‌شده، پرداخت خسارت به واحدهای تحت پوشش بیمه، جبران خسارت‌های واردشده به تاسیسات زیربنایی و روبنایی، بازنگری در طرح هادی روستاهای آسیب‌دیده و تسریع در عملیات اجرایی واحدهای دائمی دامی را خواستار شد.

ایرج ثقفی، فرماندار سراب هم بر تعیین تکلیف واحدهای آسیب‌دیده فاقد پروانه ساخت، ایجاد پنجره واحد مدیریت بحران برای سامان‌دهی توزیع امکانات، اقدامات و احصای نیازها و مدیریت پخش اقلام امدادی در مناطق زلزله‌زده تأکید کرد.

به گزارش روابط عمومی استانداری آذربایجان شرقی، آخرین وضعیت بازسازی مناطق زلزله‌زده و اسکان زلزله‌زدگان شهرستان‌های میانه و سراب در نشستی با حضور استاندار آذربایجان شرقی بررسی شد.

در این جلسه که فرمانداران میانه و سراب نیز در آن حضور داشتند، گزارش دستگاه‌های مسئول درخصوص روند بازسازی مناطق زلزله‌زده و اسکان روستاییان آسیب‌دیده از زلزله ارائه و در خصوص ادامه روند بازسازی تصمیم‌گیری شد.

فرمانده سپاه عاشورا و رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی نیز در این جلسه گزارشی از اقدامات انجام یافته در مناطق زلزله‌زده ارائه کردند.

46

کد خبر 1334309

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه استانها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ژست خنده دار جنیفر لوپز در کنار فرزندانش