هیچ؛ رهاورد سفر نماینده آمریکا به لبنان دو ماه پس از اعتراضات خیابانی


هیچ؛ رهاورد سفر نماینده آمریکا به لبنان دو ماه پس از اعتراضات خیابانی

معاون وزیر خارجه آمریکا که بر روی اعتراضات لبنان حساب‌ دیگری باز کرده بود با سفر به لبنان و روبرو شدن با واقعیت ناچار به تغییر تاکتیک شد.

هیچ؛ رهاورد سفر نماینده آمریکا به لبنان دو ماه پس از اعتراضات خیابانی

«دیوید هیل» معاون وزیر خارجه آمریکا در امور سیاسی جمعه گذشته (۲۹ آذر) سرانجام وارد لبنان شد و پس از دیدار با «میشل عون» رئیس‌جمهور، «سعد الحریری» نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور، «جبران باسیل» وزیر خارجه، «نبیه بری» رئیس پارلمان و «ژوزف عون» فرمانده ارتش، شنبه شب (۳۰ آذر) این کشور را ترک کرد.

«میشل عون» در این دیدار گفت که دولت آتی از تیم کاری منسجم و توانمند برای مقابله با شرایط دشوار سیاسی و اقتصادی فعلی لبنان، تشکیل خواهد شد.

بری در دیدار خود با هیل اعلام کرد: تنها اسرائیل مسؤول نقض قطعنامه ۱۷۰۱ است و آخرین این موارد، به پرواز در آمدن پهپادها بر فراز ضاحیه جنوبی بیروت نیست.

دیدار این مقام آمریکایی با سعد الحریری به تحولات منطقه و لبنان اختصاص داشت.

هیل در دیدار با باسیل به موضوع تشکیل دولت جدید لبنان نپرداخت و بیشتر درباره نظامی بانکی و لزوم حمایت از آن سخن گفت.

«الاخبار» در گزارشی در این باره نوشت، هیل دو ماه منتظر شد تا پس از اعتراضات خیابانی به لبنان بیاید و نتیجه آن را برگیرد اما وضعیت آنطور که آمریکا می‌خواسته اصلا پیشر نرفته است.

الاخبار نوشت، کسانی که [در لبنان] با آمریکا کار می‌کنند، تصور می‌کنند واشنگتن در خدمت آنهاست، برای همین وقتی آمریکا عقب‌نشینی می‌کند، آن را به خیانت متهم می‌کنند. دیوید هیل آنگونه که برخی می‌گویند فرد خوش‌مشربی هم نیست بلکه برعکس، او منعکس کننده حقیقت موضع دولت آمریکا در این برهه است. این مرد و دولت آمریکا از شصت روز قبل (تقریبا از زمان آغاز تظاهرات در لبنان) منتظر بودند که «لبنان زیر پای دشمنان آمریکا و دشمنان جریان ۱۴ مارس آتش بگیرد» اما ناامیدی نصیب وی شد و او به دلیل حساب باز کردن بر روی برخی احزاب سیاسی لبنان (قوای مخالف با جریان مقاومت) خود را سرزنش کرد.

در ادامه این گزارش آمده، هیل و دولت آمریکا و برخی طرف‌ها منتظر تغییرات ریشه‌ای منجر به سرنگونی قدرت بودند تا «قدرتی که گوش خود را به ایران و حزب‌الله داده سرنگون شود وقدرتی مورد اعتماد جامعه بین‌المللی [یعنی آمریکا] روی کار آید»؛ اما انتظار طولانی شد. سفارت آمریکا که کاملا از وضعیت آگاهی داشت گزارش‎هایی دروغ می‌داد و بحث در داخل دستگاه‌های آمریکایی مختلف تمام شدنی نبود اما در نهایت همان موضع سابق پیروز شد و قرار بر ادامه بحران لبنان با کمترین خسارت ممکن شد.

الاخبار افزود: هیل آمد و برگ‌های زیادی را در لبنان از دست داد؛ از برگ سعد الحریری که بازگشت وی به نخست‌وزیری نیاز به یک جنگی داخلی داشت تا برگ ارتش لبنان که به جای راه‌حل نزدیک بود به یک مشکل تبدیل شود. هیل آمد و با خشم تعدادی از تاجران و افرادی که منافعشان به غرب و سیاست‌هایش مرتبط است، روبرو شد. آنها از سیاست دولت آمریکا و تحریم‌هایش که به اکثر مردم لبنان قبل از حزب‌الله ضربه زده، خشمگین بودند. هیل آمد و دید که ناچار است با واقعیت‌های لبنان به همان صورتی که هست روبه‌رو شود. هیل آمد و دید جبران باسیل با روی باز در منزلش منتظرش است. مافوق همه اینها هیل آمد و دید تیم دشمن دولت آمریکا (حزب‌الله) یک استاد دانشگاه را نامزد نخست‌وزیری کرده است حتی او در برخی دیدارهایش اذعان کرد حساب دیاب را به خوبی می‌شناسد و نمی‌توان به او اتهام وابستگی به حزب‌الله را زد. متحدان هیل منتظر بیانیه‌ای از او شبیه به بیانیه مایک پامپئو هنگام سفر به لبنان بودند اما دیدند که از رایزنی درباره پرونده‌های ترسیم مرزی، نفت و گاز، تحریم‌ها و موشک‌های مقاومت عذر خواست.

این روزنامه تأکید کرد، دیوید هیل به لبنان آمد و دید پروژه سرنگونی دولت کنار رفته و قوای متحد با واشنگتن در لبنان، قادر به این کار نیستند. بنابراین آمریکا ناچار شد در راهبرد خود در قبال لبنان تغییر ایجاد کند اما با یک فاصله زمانی، این کشور بار دیگر به مداخله و تخریب در لبنان،اعمال تحریم‌های بیشتر ، تنش‌آفرینی درباره پرونده‌های مرزی، نفت و گاز و سلاح باز خواند گشت و تیم سفارتشان در بیروت را تغییر خواهند داد.

الاخبار ادامه داد، آمریکایی‌ها منتظر نتایج دور جدید جنگ در شمال شرق و غرب سوریه باقی خواهند ماند، روند تشکیل دولت جدید در عراق را دنبال خواهند کرد، منتظر نتایج مذاکرات مستقیم میان سعودی و انصارالله باقی خواهند شد و وضعیت قوای متحد با خود در لبنان پس از تشکیل دولت را زیر نظر می‌گیرند. حتی اگر در میان آمریکایی‌ها کسانی باشند که خواهان آشوب در لبنان و به تعطیلی کشاندن دولت جدید باشند اما روزهای آینده ، روزهای خوبی برای باقی مانده‌های قوای ۱۴ مارس نخواهد بود.

دیروز «نبیل قاووق» عضو شورای مرکزی حزب‌الله مأمور شدن حسّان دیاب به تشکیل دولت را به «فرصتی حقیقی برای نجات لبنان» تعبیر کرد و گفت، این موضوع جلوی بهره‌برداری آمریکا از اتفاقات لبنان را گرفت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


می دانستید مادر ترانه علیدوستی یک هنرمند معروف است؟ | شباهت جالب ترانه علیدوستی به مادر...