«چاله گَرم کِنونی» کهگیلویه و بویراحمدی‌ها در شب یلدا


«چاله گَرم کِنونی» کهگیلویه و بویراحمدی‌ها در شب یلدا

مردم مناطق مختلف استان کهگیلویه و بویراحمد همچون مردم سراسر کشور خود را برای شب یلدا آماده کرده و در این شب که به شب «چاله گَرم کِنون» یا «شب چِله» معروف است آداب و رسومی دارند.

از جمله آداب و رسوم مردم استان کهگیلویه و بویراحمد در شب یلدا دیدار و سرکشی از بزرگان و ریش سفیدان فامیل و خانواده است. همچنین در این شب خاطره گویی و قصه گویی از سوی بزرگان ازجمله پدربزرگان و مادربزرگان یکی از رسم‌های جالب در این استان است و بزرگ‌ترهای خانواده نیز برای دیگر افراد شاهنامه می خوانند.

«چاله گَرم کِنونی» کهگیلویه و بویراحمدی‌ها در شب یلدا

فریدون داوری، پژوهشگر و فعال فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد در این خصوص در گفت و گو با خبرگزاری ایسنا، گفت: شب یلدا در بین مردم استان کهگیلویه و بویراحمد به عنوان شب«چاله گَرم کِنون» معروف است که خانواده ها تلاش می کنند در این شب اجاق خانه شان گرم باشد و از غذاهای با طبع گرم استفاده می کنند تا سرمای زمستان را کمتر احساس کنند.

وی افزود: در این شب مردم استان کهگیلویه و بویراحمد از غذاهایی مثل شله ماشکی، شله شیری، کلگ گوشت و دنگو پخت و استفاده می کنند. در شب یلدا مردم استان بیشتر از آجیل های محلی از جمله‌ گندم برشته، گردو و عسل، گِمَک، مغز بادام، کَله خُنگ و بلی پیلو(بلی پسو) مصرف می کنند.

داوری اظهارکرد: در شب یلدا مردم استان از میوه های قرمز همچون هندوانه، انار و سیب قرمز پذیرایی می کنند و علاوه بر گرفتن فال حافظ شاهنامه خوانی نیز دارند.

این پژوهشگر و فعال فرهنگی تصریح کرد: در قدیم شب‌های یلدا، خانواده‌ها، اقوام و فامیل در خانه‌ی ریش سفیدان و معتمدان محل جمع می شدند.

داوری با بیان اینکه آداب و رسوم شب یلدای استان تغییر کرده است، عنوان کرد: در هم‌نشینی‌ها و دورهمی‌های شب یلدای پر از مهر و محبت که با حضور خانواده‌ها، فامیل و حتی طایفه برگزار می شود، گوشی های خود را کنار بگذارند و از این فرصت به دست آمده نهایت استفاده را ببرند و حتی در این شب می توان به کارهای پسندیده از جمله صلح و سازش و خواستگاری پرداخت.

همچنین جاسم اسفندیاری، رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار یاسوج نیز در خصوص وضعیت میوه شب یلدا به خبرنگار ایسنا، گفت: در زمینه میوه ی شب یلدای یاسوج کمبودی نداریم و به اندازه نیاز در یازار موجود است.

وی در رابطه با قیمت هندوانه شب یلدا افزود: هم اکنون دو نوع هندوانه در سطح بازار یاسوج وجود دارد که یک نوع آن حداکثر به قیمت هر کیلوگرم سه هزار و ۸۰۰ تومان و نوع خطی آن حداکثر هر کیلوگرم چهار هزار و ۸۰۰ تومان در بازار عرضه می شود.

اسفندیاری اظهارکرد: هر کیلوگرم انار شیراز در بازار شب یلدای یاسوج حداکثر هشت هزار و ۵۰۰ تومان و انار شهرضا هر کیلوگرم حداکثر به قیمت ۱۰ تا ۱۱ هزار تومان در بازار به فروش می رسد.

رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار یاسوج تصریح کرد: برای واحدهای صنفی میوه و تره‌بار متخلف از سوی بازرسان اصناف و سازمان صمت ضمن تشکیل پرونده به تعزیرات حکومتی معرفی می شوند.

اسفندیاری با اشاره به اینکه ۵ واحد صنفی میوه فروشی یاسوج به مناسبت شب یلدا حداقل با ۱۰ درصد تخفیف میوه عرضه می کنند، بیان کرد: میوه فروشی حاج عباس در بلوار ۶۰ متری، جزیره در کوی راهنمایی، میوه فروشی بین گلستان ۳ و ۴، میوه فروشی نبش شاهد۲۴ و میوه فروشی واقع در بلوار قرنی بعد از مرکز بهداشت از جمله این واحدها هستند.

"علی ارشدی"، رئیس اتاق اصناف یاسوج از اجرای طرح نظارت و بازرسی در راستای شب یلدا خبر داد و گفت: در بعضی قیمت‌های آجیل و تنقلات نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش ۴۰ درصدی داشته‌ایم.

سالار حسین پور، سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: با اشاره به افزایش تقاضا برای برخی اقلام در آستانه شب یلدا افزود: در قالب طرح نظارتی، مراکز عرضه اقلام پرمصرف ویژه شب یلدا نظیر میوه فروشی‌ها، آجیل و شیرینی فروشی‌ها و مواد پروتئینی رصد و کنترل خواهند شد.

وی افزود: هم استانی‌های گرامی در صورت مشاهده هرگونه تخلف صنفی مراتب را به سامانه ی ستاد خبری ۱۲۴ سازمان صنعت، معدن وتجارت استان گزارش کنند.

"براتعلی صالحی"، مدیرکل تعزیرات حکومتی استان کهگیلویه و بویراحمد، گفت: هیچ‌گونه اغماض و کوتاهی در برخورد با متخلفان بازار شب یلدا نخواهیم داشت.

وی اظهارکرد: علاوه بر افزایش گشت‌های ویژه، طرح نظارتی شب یلدا با تمدید فعالیت کشیک‌ها تا ۳۰ آذر را داریم که در نوبت عصر و روزهای تعطیل نیز این نظارت ها انجام می‌شود.

صالحی بیان کرد: مردم می‌توانند از طریق سامانه ۱۳۵ تعزیرات حکومتی تخلفات بازار شب یلدا را گزارش دهند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کهگیلویه و بویراحمد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قرارداد امری تا 2027 تمدید شد