راه وصل کردن یلدای غیبت به صبح روشن ظهور


راه وصل کردن یلدای غیبت به صبح روشن ظهور

حجت‌الاسلام فوادیان با بیان‌اینکه علل طولانی شدن غیبت امام عصر(عج) در روایات تصریح شده است، گفت: هنوز در جهان شاهد سایه‌های شوم تفکر سقیفه هستیم که امروز با کمک بزرگ‌ترین دشمن اسلام و مومنان یعنی یهود در مسیر ظهور مانع‌تراشی می‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان، چرایی طولانی شدن عمر غیبت امام زمان (عج) برای چندین قرن و عواملی که به یلدای غیبت چنین عمری بخشیده اند، همیشه ایام برای منتظران آن حضرت(عج) محل سوال بوده است. لذا در آستانه شب یلدا، بلندترین شب سال و در گفت وگو با حجت الاسلام والمسلمین «محمدرضا فوادیان»، کارشناس مهدوی درباره راه های گره زدن یلدای غیبت به صبح ظهور به بحث و بررسی پرداخته ایم که مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

راه کوتاه کردن یلدای غیبت امام زمان(عج) چیست؟

در روایات علل غیبت امام زمان(عج) بیان شده است، وقتی از حضرات معصومان علیهم السلام سوال می شد که چرا حضرت مهدی(عج) غایب می شود، علت ها را بیان می کردند؛ لذا هر چه باعث بروز غیبت شده است اگر کنار رود، ظهور محقق می شود پس باید علل غیبت را بررسی و آنها را برطرف کنیم تا یلدای غیبت به طلوع ظهور گره بخورد.

مهمترین علل غیبت امام عصر(عج) که عمر این دوران را طولانی کرده است، چیست؟

یکی از مهمترین علل غیبت حضرت حجت(عج)، آن است که مردم خواهان ولی خدا نبودند و اعمال شان در راستای منویات حجت زمان شان نبود؛ خداوند در قرآن کریم می فرماید: «إِنَّ اللهَ لاَ یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ». بنابر این آیه شریفه اگر این غیبت طولانی موجب رنجش منتظران شده است، منتظران باید بدانند که آنها بر سرنوشت خود حاکم هستند و می توانند یلدای غیبت را به صبح روشن ظهور مبدل کنند.

به عبارت دیگر، انسان ها باید بدانند در هر سرنوشتی که برای آنها رقم می خورد، خودشان دخیل هستند؛ برای مثال خدا ظلم را نمی پسندد و به ظالم کمک نمی کند پس چرا ظلم جهانی رخ داده است؟ پاسخ آنکه مردم به ظلم ظالمان بی توجه بوده و به کمک مظلوم نشتافته اند که ظلم اثر عمیق خود را اینچنین در جامعه بر جای گذاشته است.

چه عوامل دیگری در طولانی شدن غیبت موثر بوده است؟

عامل دیگر نداشتن دغدغه جهانی است؛ قرآن در داستان حضرت موسی(ع) بیان می کند که بنی اسرائیل برای نجات خود اقداماتی کردند، شیعیان در عصر غیبت هم که معتقد به امامت حضرت مهدی(عج) بر همه عالم هستند باید متناسب با این فکر و افق، دغدغه جهانی داشته باشند.

سومین عامل دشمن شناسی است، آن ظلمی که سقیفه بر اهل بیت(ع) وارد کرد، منجر شد آخرین حجت الهی در پس پرده غیبت رود و ما هنوز در جهان شاهد سایه های شوم تفکر سقیفه هستیم که امروز با کمک بزرگ ترین دشمنانِ اسلام و مومنان یعنی یهود در طرح و برنامه در جلوگیری از ظهور آخرین حجت الهی دست به دست هم آمده اند.

ابتلای فکر و عمل منتظران به چه ویروسی می تواند عمر غیبت را طولانی تر کند؟

جامعه منتظر از افراد منتظر شکل گرفته است، یکی از ویروس هایی که ذهن و عمل منتظران را آلوده می کند، آن است که از یک دست صدایی برنمی آید در حالی که امام خمینی(ره) یک تنه این انقلاب شکوهمند را پیش برده و به پیروزی رساندند.

قرآن در تاکید بر قیام لله بر جمع تاکید نمی کند و به قیام فردی تصریح دارد: «أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَىٰ وَفُرَادَىٰ» این یعنی در قیام برای خدا نباید از نقش فرد غافل شویم.

چراکه گاه کمکاری یک فرد می تواند مملکتی را به سقوط بکشاند و گاه یک فرد بر سرنوشت یک جمع و گروه تاثیری شگرف بر جای می گذارد، چنانکه قرآن درباره حضرت ابراهیم(ع) می فرماید: «انَّ إِبْرَاهِیمَ کَانَ أُمَّةً»

لذا توجه به نقش فرد می تواند این وظایف را از تئوریزه شدن بازداشته و در جامعه منتظر عملی شان کند.

پس از یلدای طبیعت روزها طولانی تر شده و به سمت بهار پیش می رویم، پس از یلدای غیبت امام زمان(عج) و با ظهور، بشریت چه تحولاتی را درک خواهد کرد؟

در روایات امام زمان(عج) به بهار تشبیه شده اند: «رَبِیعِ الْأَنَامِ وَ نَضْرَةِ الْأَیَّام»؛ این سرمای فصل غیبت، بلند شدن ایام و طولانی شدن ایام غیبت حجت الهی، اگر برای بشر دغدغه شد و او را به حرکت درآورد افق روشن ظهور در برابرش رخ می گشاید.

مهم در این باره امید است که سبب حرکت و تلاش می شود. باید امید داشته باشیم به اینکه پایان شب سیه سپید است و یلدای غیبت روزی به پایان می رسد «أَلَیْسَ الصُّبْحُ بِقَرِیبٍ».

بنابر این، اگر انسان با امیدی که در وجودش شکل و شعله می گیرد، حرکت و تلاش کند نه تنها در همان حال به افق روشن ظهور وصل شده است، بلکه توان و روحیه مضاعف برای دسترسی به آن عصر شکوفایی بشریت را به دست خواهد آورد.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا